Varm B18 har svårt att stanna
-
- Posts: 6
- Joined: Sun May 02, 2021 11:21 am
Varm B18 har svårt att stanna
Hej!
Ja, som rubriken säger. Efter att motorn fått upp värmen så stannar motorn först efter några sekunder när jag slår av tändningen. Är det detta som kallas glödtändning? Gissar på det! Har tankat 95, läst att 98 kan avhjälper detta eller finns det nåt annat man ska/bör göra?
Ja, som rubriken säger. Efter att motorn fått upp värmen så stannar motorn först efter några sekunder när jag slår av tändningen. Är det detta som kallas glödtändning? Gissar på det! Har tankat 95, läst att 98 kan avhjälper detta eller finns det nåt annat man ska/bör göra?
Re: Varm B18 har svårt att stanna
Nr 1 kanske är att byta tändstift. Men annars är det väl sotning som gäller?
Och det är rätt som du frågar, glödtändning.
Och det är rätt som du frågar, glödtändning.
Re: Varm B18 har svårt att stanna
Tanka 98 eller montera tjockare topplockspackning är väl det enklaste.
Har samma fenomen.
Jag tankar 98 i de fall det finns tillgängligt.
Har samma fenomen.
Jag tankar 98 i de fall det finns tillgängligt.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 6
- Joined: Sun May 02, 2021 11:21 am
Re: Varm B18 har svårt att stanna
Tack för svar!
Jo planen är att testa 98, kallare tändstift, spraya lite vatten i förgasaren. I den ordningen.
Jo planen är att testa 98, kallare tändstift, spraya lite vatten i förgasaren. I den ordningen.
-
- Posts: 6
- Joined: Sun May 02, 2021 11:21 am
Re: Varm B18 har svårt att stanna
Om någon undrar så löste det sig helt med 98 oktan!
Re: Varm B18 har svårt att stanna
Jo 98 oktan är vad motorn vill ha.
Sedan vill den har mer bensin nu för tiden också.
Det är ju inte samma sort som på 60-talet.
Men allt det kan förgasarrenoverarna.
Sedan vill den har mer bensin nu för tiden också.
Det är ju inte samma sort som på 60-talet.
Men allt det kan förgasarrenoverarna.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 517
- Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
- Location: Malmö
Re: Varm B18 har svårt att stanna
Finns det några förgasarrenoverare kvar nånstans???
Re: Varm B18 har svårt att stanna
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 517
- Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
- Location: Malmö
Re: Varm B18 har svårt att stanna
Tack för tipset men dom lär ha slutat ta emot beställningar från privatpersoner för sisådär redan 10 år sen har jag hört....
Re: Varm B18 har svårt att stanna
Dom säljer delar till privatpersoner iallafall.
Nu står det inget om renovering på deras sida.
Man får ringa och fråga, då vet man.
Nu står det inget om renovering på deras sida.
Man får ringa och fråga, då vet man.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Varm B18 har svårt att stanna
Finns en snubbe i Norrland som håller (höll?) på.
Annonserar på Blocket ibland. Googla
Annonserar på Blocket ibland. Googla
210 -64, 223 -68
Re: Varm B18 har svårt att stanna
Kom nu på vad det heter: Su-specialisten. Jag har ingen koppling til detta,
så vet inget om kvalitet och servicenivå.
http://sites.google.com/site/suspecialisten/
så vet inget om kvalitet och servicenivå.
http://sites.google.com/site/suspecialisten/
210 -64, 223 -68
Re: Varm B18 har svårt att stanna
Jag hade bekymmer med min VN36 för ett par år sedan. Mycket glödtändning, ojämn och ryckig gång. Köpte renoveringssats och renoverade förgasaren enligt konstens alla regler med ultraljudstvättning av alla delar samt lämnade in den för inbrotschning av spjällaxelbussningar. Ökade på storleken på lågfartsmunstycket lite för att kompensera för dagens sämre bensin etc. Men jag fick ingen riktig ordning på den. Så det slutade med att jag ledsnade och köpte en Weber ersättningsförgasare på Misab (34ICH) samt en bränsletrycksregulator och det har jag inte ångrat. Blev som en helt annan bil. Jag upplever den dock som aningen tröttare, men den går mycket jämnare och finare. Webern har även ett elektriskt tomgångsmunstycke som just är till för att motverka glödtändning.
Det blir ju så klart dyrare med en ersättningsförgasare, men man får väga in att bara renoveringssatsen kostar en tusenlapp, och om man hittar någon som kan göra jobbet åt en så vill vederbörande förmodligen ha betalt för ett par timmars jobb. Och gör man det själv och är amatör som jag finns risken att det blir en del huvudkliande och testande innan man får ordning på den. Även om det är relativt enkel mekanik så är det en del funktioner som ska lira ihop.
Det blir ju så klart dyrare med en ersättningsförgasare, men man får väga in att bara renoveringssatsen kostar en tusenlapp, och om man hittar någon som kan göra jobbet åt en så vill vederbörande förmodligen ha betalt för ett par timmars jobb. Och gör man det själv och är amatör som jag finns risken att det blir en del huvudkliande och testande innan man får ordning på den. Även om det är relativt enkel mekanik så är det en del funktioner som ska lira ihop.