E10..

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

E10..

Post by Zappafan »

Torde väl enda problemet bli att ev. bestycka upp & ändra tändning? (& tätare oljebyten..)
Amazon -66 overdrive
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: E10..

Post by A-masen »

En förgasarbil anses kunna klara 12 - 15% etanol utan någon åtgärd. Oljebyte gör man ändå minst en gång om året numera så däri ligger det bytet. (Om det nu skulle behövas?) Tändning behöver du inte ändra för så låg inblandning. Man ändrar tändningen bara om man vill (och kan) utnyttja det högre oktantalet på E85 (104 oktan) Du kommer aldrig i närheten av det på E10.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: E10..

Post by amazon guy »

Varför skulle man vilja blanda in ethanol överhuvudtaget när allting runt omkring det är så ovisst?
För att spara in 5 kronor eller finns det ett annat skäl???
Dennis
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: E10..

Post by Zappafan »

Tänker väl mer till slut har man inte så mycket att välja på....Image
Amazon -66 overdrive
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: E10..

Post by amazon guy »

Vilket slut, du måste ju fortfarande ha 85-90% äkta bensn??? 😕
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: E10..

Post by Zappafan »

Menar att det kanske blir att köra på ren Etanol i "Framtiden", finns många som redan provat, värst vad du verkar panikslagen.... :roll:
Amazon -66 overdrive
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: E10..

Post by amazon guy »

Absolut inte panikslagen, fattar bara inte poängen med debatten för vi är årtionden ifrån den sista bensidroppen tar slut, och då skaffar man ett fordon (om man ens lever då) som går på det drivmedlet som blir aktuellt för stunden.....det är som att spekulera i redan nu när den enorma asteroiden som irrar nånstans i rymden, träffar jorden och allt jordliv tar slut !!!
Eller när solen slocknar!!!
Skit samma.....
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: E10..

Post by Per L »

Vad menar du med "den sista bensindroppen tar slut"?
Oljan/bensinen kommer aldrig att "ta slut"! Möjligen slutar vi köpa bensin för att den blivit för dyr i förhållande till andra alternativ eller för att myndigheterna förbjudit försäljning av den. Eller också slutar oljebolagen att ta upp oljan för att dom inte får tillräckligt betalt för den! Eller....

Men det kommer alltid att finnas olja att ta upp ur jorden för den som absolut vill göra det!
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: E10..

Post by Zappafan »

Kommer säkert att aldrig hinna uppleva det, men om det är tänkt att rädda miljön & många köper Elbil osv. kanske bränslebolagen inte tycker det är nån större vinst med att hålla "vanlig" bensin på mackarna till ett relativt lågt antal veteranbilar, för det är klart flesta politiker & biltillverkare vill ha bort den gamla fordonsparken vi har i Sverige... (ej veteranare inräknat..)
Amazon -66 overdrive
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: E10..

Post by QV »

Men våra pärlor tankas väl med 98 oktan?
Då är det inga 10% etanol = problemet löst!
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: E10..

Post by Zappafan »

För att göra en tråd ännu längre :grin: , jag är väl en som inte tänker lagra "egen" bensin i nåt fat hemma, utan kunna tanka vart som helst då tanken börjar gå mot empty.... (kör på E10 nu...)
Amazon -66 overdrive
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: E10..

Post by Zappafan »

Där jag bor finns ingen 98 oktan längre, så därför får man ju delvis anpassa/bygga motorn efter det som finns, min Amazon behöver inte 98 däremot brukar jag tanka jänkarn man har med det då man har vägarna förbi Umeå ( 11/1 kompa..)
IMG_0478.JPG
IMG_0478.JPG (200.58 KiB) Viewed 1234 times
Amazon -66 overdrive
Post Reply