Fabriksbalansering vevaxlar B18/B20 + era erfarenheter av balansering

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
petter
Posts: 18
Joined: Wed Jul 08, 2020 3:36 pm

Fabriksbalansering vevaxlar B18/B20 + era erfarenheter av balansering

Post by petter »

Hej!
Är det nån som vet exakt hur dessa vevaxlar är balanserade i fabrik? Och med vilken noggrannhet? Gjordes det med exakta motvikter som man gör idag? Är det nån som provat balanseringen på en ny/NOS vev? Toleranserna för kolvvikter i verkstadsmanualerna är ju ganska brutalt stora. Om man mäter vikten på nya kolvar idag är viktskillnaden mellan olika individer på kolvar mkt mkt mindre... Är det därför vissa speciellt tidiga B18 gick bättre än andra? Dvs bara för att viktskillnaden råkade bli mindre eller större? Det är ju rätt givet att man måste balansera högvarviga motorer noggrant eftersom masskrafterna skalar med kvadraten på varvtalet. Men hur mkt gör egentligen en balansering på en motor som nästan aldrig varvar mer än säg 3500 rpm?
Alltså om veven är välbalanserad från fabrik och alla vikter är mer än väl inom toleranser borde balansering vara obsolete.. Senaste B18A-motorn jag byggde balanserades inte och den går extremt fint.

Vad är era erfarenheter av balansering?
Post Reply