Oljebyte: Simpel fråga

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Ennavla
Posts: 26
Joined: Tue Jul 27, 2021 11:03 am

Oljebyte: Simpel fråga

Post by Ennavla »

Hej!

Jag ska byta oljan i min gamla (för mig nya) B20 marin. Enkel fråga: Motorn ska varmköras först, räcker det med att köra den på tomgång eller borde jag dra ett varv runt holmen först?

undrar

micke
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Oljebyte: Simpel fråga

Post by A-masen »

Ju varmare, desstå bättre! Oljan rinner lättare när den är varm. Det behöver ju inte betyda att den skall vara 98°C. Men lite mer än handvarm är inte fel. Man kan nog tänka sig att mikroskopiska sotflagor och föroreningar hålls svävande i oljan om den "alldeles nyss" pumpades runt. Har du legat still med båten och motorn avstängd så kanske "skräpet" har sjunkit ner på botten och stannar där i tråget.
Men oljebyte brukar man göra på hösten vid upptagningen. Då har man fräsch olja i motorn under vintern. Minusgraderna är mycket elakare mot motorn om oljan är förorenad. Det lär bildas syror och annat otäckt i smutsig olja under vintern.
Ennavla
Posts: 26
Joined: Tue Jul 27, 2021 11:03 am

Re: Oljebyte: Simpel fråga

Post by Ennavla »

Tack för svar! För mig ny motor, därför byter jag för säkerhets skull ut öljan. Tänkte göra det via tapphålet i botten av tråget.

Egentliga frågan är alltså om 10-15 minuter tomgång räcker, eller om det är klokare att låta den gå med växeln i, på alla cylindrar!?

--m
Post Reply