Insidan dörrbotten

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Insidan dörrbotten

Post by amazon guy »

Nån som kan tipsa om hur bäst avrosta insidan på dörrbotten, lite svårt att komma in där med vanliga elverktyg....???
Last edited by amazon guy on Fri Aug 12, 2022 7:47 am, edited 1 time in total.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Insidan dörrbotten

Post by Per L »

Det bästa sättet att få bort all rost är att sandblästra. Speciellt om det är gravrost som gått på djupet. I en hopmonterad dörr (med lås, fönsterhissar etc) är det dock ingen höjdare att blästra. Kanske kan man täcka för allt som man inte vill ha sand i men det är inte alls säkert att man lyckas eftersom sanden har en förmåga att tränga in precis överallt. Speciellt dit man inte vill ha sand!
Kanske kan det fungera bättre med en punktbläster som suger tillbaks sanden.

Om jag inte vill blästra skulle jag skrapa rent från rost och skit med kniv och stämjärn så noggrant man kan samt avsluta med att stålborsta. Då får man inte bort all rost men penslar man avslutningsvis på "dinitrol" har man åtminstone (tillfälligt) stoppat rostens fortsatta framfart. Upprepar man "dinitrolbehandlingen" så fort ytrosten börjar komma tillbaks kan man hindra fortsatt rostande i flera tiotals år.
"Dinitrolen" man använder bör vara en litet tjockare (ungefär som filmjölk) och gärna vaxbaserad variant som står emot rosten längre än den riktigt tunna varianten (tex Dinitrol ML). Jag använder TEROSON WX 400 (tidigare TEROTEX HV400) som fungerar mycket bra. Andra liknade produkter är tex Hagmans Carosol Universal Rostskyddsvax
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Insidan dörrbotten

Post by amazon guy »

Tack för svaret, blir dock rätt svårt att blästra där inne om man inte är beredd på att ta bort allt som är i vägen och inte har ett riktigt kraftigt blästermunstycke till hands, tänkte snarare på att täta till alla dräneringar och fylla på med antingen citron eller fosforsyrelösning (vilken som må vara bäst nu?) och låta allt stå någon dag, tyckte vore minst invasive....???
Man får förstås hjälpa till litegranna då och då med en lämplig tunn stålborste för att speeda på processen....avrostar ofta mindre delar hemma med citronsyra (med borstehjälp) och det brukar gå väldigt bra, ren, fin metall till slut....
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Insidan dörrbotten

Post by Blomquist »

Om du häller syra i dörren letar det sig väl in i falsen mellan dörrskinnet och dörr-ramen
och väl där fortsätter det väl att fräta och ger därmed upphov till rostangrepp(?).
Jag tror mer på mekanisk bearbetning och möjligen pensla på rostneutraliserande preparat.
210 -64, 223 -68
Post Reply