Gångjärnssprintar

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Janne1969
Posts: 37
Joined: Wed Feb 09, 2022 7:45 pm

Gångjärnssprintar

Post by Janne1969 »

Hej
Har planer att byta sprintar i gångjärnen för dörrarna
Har upptäckt att det verkar vara olika modell på sprintarna som sitter i de bef gångjärnen (höger/vänster sida)
Höger dörr har sprint med kupad skalle, vänster sida utan skalle?
Var inne på vp och kollade och ser att det är olika sprintar till fram respektive bak dörr
Kan det vara så att man någon gång kanske har bytt gångjärnen på höger sida och satt gångjärn för en bakdörr?
Kan det vara möjligt, passar ett bakre gångjärn till framdörrarna?
Jag har en Sedan 1969 (tvådörrars)
Tacksam för svar då jag skall beställa nya sprintar……Janne
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Gångjärnssprintar

Post by amazon guy »

Inte säkert att det är endast dina gamla sprintar som är utslitna, kan även vara sprintlagringen inne i gångjärnen, och då kanske det behövs nya sprintar av lite större diameter, som man kanske låter någon svarva ut?
Där är konstant brist på smörjning där sprintarna löper i och skulle tro att bägge slits ut....
Förresten, hur lyckades du pressa ut sprintarna, har försökt vid nåt tillfälle men utan press var det bara att ge upp...
Dennis
Janne1969
Posts: 37
Joined: Wed Feb 09, 2022 7:45 pm

Re: Gångjärnssprintar

Post by Janne1969 »

Okej jag förstår, så kan det ju vara förstås, båda mina dörrar glappar (hänger) ganska ordentligt så det kanske inte är bara sprintarna som är slut
Nej jag har inte gett mig på att försöka få ut sprintarna ännu,men det låter ju som att det är rätt knepigt som du säger, så det blir kanske att byta gångjärnen ,men men nya är så förbenat dyra!
Och begagnade vet man ju inte skicket på he he
Så det är frågan om?
Skickade frågan på grund av att det var olika sprintar i höger/vänster dörr
Kanske finns att köpa renoverade någonstans, tar gärna emot tips i sånt fall
Tack för info/ Janne
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Gångjärnssprintar

Post by Lars Bd »

Tidiga gångjärn har sprintar med skalle och en smörjpunkt avsedd för en oljesmörjspruta mitt på gångjärnet. Senare sprintar saknar skalle men har ett smörjspår från toppen och ner en bit.
Det är vanligt då gångjärnen glappar mycket att sprinten har gått av ungefär i skarvarna på gångjärnet vilket innebär att dörren sitter kvar men glappar, själva gångjärnet i sig kan vara i huvudsak felfritt men med mindre i princip obetydliga skador vid brotten på sprintarna.
Troligen (har inte kollat) går senare sprintar att montera i tidiga gångjärn men inte tvärt om p.g.a. det inte finns någon möjlighet att smörja glidytorna då.
Gångjärnen till bakdörrarna är om jag kommer ihåg rätt av en annan konstruktion och passar nog inte fram,
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Gångjärnssprintar

Post by amazon guy »

Lars Bd wrote: Wed Dec 21, 2022 2:25 pm Tidiga gångjärn har sprintar med skalle och en smörjpunkt avsedd för en oljesmörjspruta mitt på gångjärnet. Senare sprintar saknar skalle men har ett smörjspår från toppen och ner en bit.
Det är vanligt då gångjärnen glappar mycket att sprinten har gått av ungefär i skarvarna på gångjärnet vilket innebär att dörren sitter kvar men glappar, själva gångjärnet i sig kan vara i huvudsak felfritt men med mindre i princip obetydliga skador vid brotten på sprintarna.
Troligen (har inte kollat) går senare sprintar att montera i tidiga gångjärn men inte tvärt om p.g.a. det inte finns någon möjlighet att smörja glidytorna då.
Gångjärnen till bakdörrarna är om jag kommer ihåg rätt av en annan konstruktion och passar nog inte fram,
Ha, tänkte faktiskt inte på att sprintarna kan gå itu mitt i gångjärnet, varför skulle dom göra det, där är ju inte direkt någon våldsam påfrestning på dom, förutom kanske att allt glider illa, kan det räcka?
Trodde alltid det bästa vore att pressa ut sprinten och ifall där är slitet inne i gångjärnet, kanske jämna ut med en borrning och svarva nya pinnar, kanske t o m köra upp en liten tunn slits, typ 2-3 cm någonstans mitt i gångjärnet för bättre smöjningsmöjlighet...
Post Reply