Misständning 123 ignition B18

Moderatorer
Post Reply
Skandiamannen
Posts: 4
Joined: Fri Mar 03, 2023 7:53 pm

Misständning 123 ignition B18

Post by Skandiamannen »

Hej,
Motorn startar ej, den baktänder ur förgasaren och avgasröret.
Motorn är en köpt renoverad B18. Förgasaren har jag bytat alla packningar i.
Borrad till B20, k-kam, planad topp och större ventiler.
Jag köpte en elektronisk tändning som jag har monterat idag men efter monteringen så har jag konstaterat att något har blivit galet.

När jag skulle sätta vevaxlen på 0 grader för en grundinställning så tänkte jag inte på att vevaxlen går 2 varv och kamaxel 1 varv. Dvs jag kan ha monterat fördelaren 180 grader fel.
Om jag har monterat fördelaren i fel läge, flyttar ettans tändkabel sig 180 grader då eller blir allting bara fel?
Även om jag flyttade ettans tändkabel 180 grader så fick jag inte motorn till att starta, bara baktända och smälla.
Kan drevet till fördelaren vara felmonterat? Hur kontrollerar jag det?

Mvh S
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Misständning 123 ignition B18

Post by A-masen »

Utan att säkert säga det ena eller andra så har det hänt att kuggdrevet på fördelaraxeln ligger fel. Spåret som fördelaren drivs av skall ligga 35° från motorns längdriktning. Det har även hänt när en hemmamek lyfte ur fördelaren att kuggdrevet mot kamaxeln följde med upp. Eftersom det är snedskuret vred det sig, men föll ner i fel kuggläge utan att vederbörande märkte det. Det gav också baksmällar och grova misständningar.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Misständning 123 ignition B18

Post by Lars Bd »

Medbringarklacken som ska passa i kuggdrevet passar bara på ett sätt och fördelaren ska därför endast kunna monteras i rätt läge mot drevet. Däremot finns det andra saker som kan vara felmonterade/feljusterade t.ex. fördelardrevet mot kamaxeln, tändtidpunkt eller kamaxeldrevet. Det är heller ingen garanti att en ny fördelare är fullt fungerande.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Skandiamannen
Posts: 4
Joined: Fri Mar 03, 2023 7:53 pm

Re: Misständning 123 ignition B18

Post by Skandiamannen »

Tack för svar.
Finns det en specifik märkning på drevet som referenspunkt?
Hur kontrollerar jag på lämpligast sätt steg för steg?
Vrider och drar man bara upp drevet ifall det behöver sättas i en ny position?
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Misständning 123 ignition B18

Post by Lars Bd »

Kontrollera att vipparmarna på cylinder 4 "väger" (avgas ventilen stänger och insug öppnar nästan samtidigt) då man vrider förbi 0 märkningen på vevaxelns remskiva. Då ska kolven i cylinder 1 vara i topp och rotorn i fördelaren peka mot fördelarlockets anslutning för tändkabel till cyl 1. Stämmer dessa saker borde grundinställningen för kamaxel och fördelare vara rätt.
Drevet har ingen specifik märkning men den här länken visar hur det ska se ut på en B18A http://www.1800philes.com/docs/files/?c ... ile_id=707
Om drevet är ordentligt rengjort vid renoveringen ska det gå att dra upp drevet utan våld, det fastnar oftast förbränningsrester på den axel som går ner och driver oljepumpen vilket kan ställa till besvär vid urdragningen av ett icke rengjort drev (axel). Då drevet är vridet ett eller flera kuggar ska det passas in i oljepumpen antingen genom att dra runt motorn tills medbringarspåret stämmer eller justera oljepumpens axel lika mycket som drevet flyttades.
Har någon grundinställning av tändningen gjorts?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Skandiamannen
Posts: 4
Joined: Fri Mar 03, 2023 7:53 pm

Re: Misständning 123 ignition B18

Post by Skandiamannen »

Tack för råden Lars, jag provade allt du sa men det fungerar inte fortfarande.
Av vag jag kan se så står drevet rätt.
Hur många grader kan man flytta drevet som minst?
Jag nollade motorn på remskivan och kontrollerade att cylinder 4 ventiler är vid brytpunkten.
Rotorn pekar då nästan exakt rakt fram mot fronten.
Eftersom den elektroniska fördelaren har en diod som lyser grönt när det ska vara rätt istället för en markering som originalfördelaren har så utgick jag efter den istället.
Tändspole köpte jag en ny, det blev lite tydligare gnista men den startar inte för det.
Tycker du att jag bör öppna kåpan fram och kolla kamaxeldrevet?

Det låter som att motorn tänder inne i grenröret istället för cylindern, men jag är inte säker. När man har provat att starta en stund så att den har samlat på sig mycket bensin, då skjuter den en låga ur avgasröret eller Förgasaren.
Skandiamannen
Posts: 4
Joined: Fri Mar 03, 2023 7:53 pm

Re: Misständning 123 ignition B18

Post by Skandiamannen »

Efter justering av fördelardrevet så är mitt problem löst.
Post Reply