Växellådeombygnad från fyrväxlad till femväxlad???

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Växellådeombygnad från fyrväxlad till femväxlad???

Post by amazon guy »

Hej, nån som känner till om det är möjligt att bygga om Amazons fyrväxlad låda till femväxlad???
Samt vad som skulle krävas för det???
Tack, Dennis
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Växellådeombygnad från fyrväxlad till femväxlad???

Post by QV »

Enklast och minst ingrepp i bilen blir att montera en M41 låda.

Vill man bygga om en M40 till M41 så får man riva hela M40 lådan och montera en längre utgående axel för att sedan bygga upp OD delen där.
Rekommenderar starkt att använda den modernare M41 lådan typ J.
Har man riktigt mycket originalfunderingar så monterar man en typ D men den är rätt mycket klenare samt MYCKET dyrare att reparera när mittbiten på solhjulet skall repareras.

För att montera en M41 så behöver man en kortare mittbit på kardan.
En annan typ av bakre växellådskudde
Samt lite el bestående av ett relä med tillhörande strömbrytare.

När jag renoverade mina lådor för 15 år sedan så fick man riva 5st M40 låder för att få 2 st bottenstockar i användbar kvalite.
Man hör inte på ljudet om bottenstocken är dålig. Pittingskador i ena änden.
Då fanns inga bottenstockar att köpa som reservdel.

Vill man ha en "mekanisk" 5 växlad låda så kan jag inte hjälpa dig.

Med Typ J och att man behåller 4:10 utväxlingen bak så får man 37km/h per 1000 RPM om jag mins rätt.

Typ J på M40 i Amazon och 4:10 gav på den tiden 2 problem.
Lilla medbringaren till Amazonens "klena" kardan var svårfunnen, kom senare att kunna köpas som reservdel
Rätt hastighetsmätar drev till 4:10 bakaxeln var också svårfunnet (då). Hur det är "nu" vet jag inte.

Där är det lättare till Typ D eftersom den har rätt medbringare och drevet från M40 passar i M41
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Växellådeombygnad från fyrväxlad till femväxlad???

Post by amazon guy »

Tack för svaret men tänkte närmast på att bygga om en fyrväxlad Amazonlåda till femväxlad, utan att använda en dyr overdrive, har några Alfa kompisar med Alfabilar från 50 och 60 talet och dessa bilars fyrväxlade lådor går tydligen att bygga om genom att lägga till en till växel, hur man sen gör vet jag inte, men möjligt är det och då förde det tanken till Amazonen....
Dennis
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Växellådeombygnad från fyrväxlad till femväxlad???

Post by Zappafan »

Är du medlem i Amazonklubben & får deras tidning (NR 1 - 2022) så stod det om ett Kit som fanns att inhandla för att montera en 5-växlad nyare låda (M46/47) på Volvo B18/20....
Amazon -66 overdrive
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Växellådeombygnad från fyrväxlad till femväxlad???

Post by QV »

Läste lite snabbt om den ombyggnaden och som jag förstod det, de få minuterna jag läste om det så

Så måste man ha en ny utgående axel (troligtvis en ny bottenstock också) för att lägga växel nummer 5 "utanför" (så är det på SAAB 9K lådorna)
Så förutom längre axlar så behövs då ett hus till dreven också. Med tillhörande lagringar.

Skulle man göra detta till en M40 låda så kan jag inte se att det skulle ge ett lägre pris än M41 låda.

En ändring från M40 till mekanisk 5 växlad låda blir enklast genom att hänga dig en "färdig" 5 växlad låda med tillhörande adaptrar.
Om man gör det och inte behåller den klena kardan som sitter på Amazonen så får man bekymmer att få igenom den större medbringaren som är på t.ex 240:in.

Byte av växellåda ger ett hastighetsmätar bekymmer.
Eftersom hastighetsmätaren sitter i växellådan så måste man ha rätt drevsats där. Just 4:10 i utväxling på bakaxeln är inget "normalt" på nyare bilar. De har gärna utväxlingar runt 3:50.

Att byta till en elektronisk givare kräver en box som omvandlar pulserna till en liten elmotor som driver hastighetsmätaren.
Sist jag monterade en sådan låda (X någonting från USA) så gick det på 6 papp. Så där kan det bli billigare att samtidigt byta mätare i bilen.

Jag kanske är lite tråkig men enklast och snabbast och troligtvis billigast är en M41 låda.
Att byta till 5 växlat och behålla 4:10 axeln är något jag förövrigt rekommenderar "alla" att göra.
Det är trevlig.
Nästa steg i komfort är AC
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Växellådeombygnad från fyrväxlad till femväxlad???

Post by amazon guy »

Tack för svaren!!!
Post Reply