Page 1 of 1
Amazon 65:a Långtidsprojekt.
Posted: Sat Jul 29, 2023 3:14 pm
by Amz65
Tja.
Har suttit å tittat runt en del på detta forumet.
Tycket de är intressant att kika på andras byggen så tänkte väl att jag lägger ut de jag vill å känner för på min egen!
Projektet är en 65a.
Har hållit på 1.5år med bilen redan.
Tanken är väl att de ska vara hyfsat original. Det som kommer bli annorlunda är fjädrar, fälgar typ. Dvs att den ska gå att återställa till original om jag vill.
Tänkte jag startar en tråd så får jag se hur mycket jag lägger ut under resan.
Här kommer en bild på hur den ser ut i dags läget.
Kommer senare(i mån av tid) lägga ut några bilder på de som redan har blivit gjort!
Ha de!
Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Re: Amazon 65:a Långtidsprojekt.
Posted: Sat Jul 29, 2023 6:07 pm
by amazon guy
Re: Amazon 65:a Långtidsprojekt.
Posted: Fri Aug 11, 2023 12:26 pm
by Blomquist
Fint initiativ, länge sedan det var någon ny projekttråd på detta forum.
Har du fått karossen blästrad? Var detta för eller efter rostlagningen?
Re: Amazon 65:a Långtidsprojekt.
Posted: Fri Aug 11, 2023 12:52 pm
by Amz65
Re: Amazon 65:a Långtidsprojekt.
Posted: Fri Aug 11, 2023 1:00 pm
by Amz65
Re: Amazon 65:a Långtidsprojekt.
Posted: Wed Aug 23, 2023 7:42 pm
by Blomquist
Har du plockat från en annan bil(Opel?) eller är det ett eftermarknadskit?
Re: Amazon 65:a Långtidsprojekt.
Posted: Wed Aug 23, 2023 7:51 pm
by Amz65
Kommer från Opel Agila A.
Opel Corsa är populärt till att konvertera också.
Men Corsa har mer vinkel nedåt som gör den mer synlig samt att motorn är något större.
Sen är fästena från Agila servot bra att bygga vidare på vilket jag har gjort.
Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Re: Amazon 65:a Långtidsprojekt.
Posted: Fri Oct 20, 2023 1:52 pm
by jagrullar1967
hej! dörrlagningen! är det kant i kant, eller är det bockad och punktat? Fått för mig att det finns "skinn" hela dörrsidan alltså
Re: Amazon 65:a Långtidsprojekt.
Posted: Fri Oct 20, 2023 2:39 pm
by Amz65
jagrullar1967 wrote:hej! dörrlagningen! är det kant i kant, eller är det bockad och punktat? Fått för mig att det finns "skinn" hela dörrsidan alltså
Den är kant i kant. Eller med 1mm spalt egentligen.
Men svetsa tunnplåt tar tid. Slår sig lätt om de blir varmt, eller om man kyler för fort så krymper plåten.
Ja dörrbotten och underkant på ytterplåten finns iallafall. Om hela dörr ytterplåten finns vet jag inte.
Här är en bild fast inte på dörren.
Använder mig av sånna här från verktygsboden.se
Dom hjälper även till att hålla plåten jämn mellan varandra.
Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Re: Amazon 65:a Långtidsprojekt.
Posted: Fri Oct 20, 2023 3:41 pm
by amazon guy
Men hur gör du när du t ex byter nedre ytterplåt på en dörr och som har såååå vääääldigt lätt att slå sig???
Det är ju en ganska lång bit att svetsa kant i kant och om man skall svetsa med en punkt var 10:e minut för att det inte skall bli för varmt så får man kanske hålla på i en hel vecka???
Har testat med att svetsa sakta, blöta handdukar runt om, kylluft, men ingenting hjälpte, slog sig varje gång likförbaskad, fattar absolut inte hur proffsen gör där "time is money" gäller, och det måste ändå bli bra ???
Ok, har inte testat med kylmassa t ex för då kände jag nog inte till att något sådant existerade....
Likadant med den fyrkantiga bilden du visar här ovan, det är också ett sånt typiskt läge för att slå sig helt galet, oavsedd dom fina klämmor du använder...
Dennis
Re: Amazon 65:a Långtidsprojekt.
Posted: Mon Oct 23, 2023 7:40 am
by Per L
Jag har genom årens lopp bytt några skärmkanter och nederdelar av dörrars ytterplåt. Jag har helsvetsat och resultatet har alltid blivit att plåten har slagit sig något så in i h-e.
Nu stod jag inför att renovera en hel bil som var mycket rostig. Jag testsvetsade på lösa plåtbitar och konstaterade än en gång att jag inte klarar av att helsvetsa. Mitt mål var att lackeraren bara skulle behöva spackla max en millimeter för att få en fin och slät yta.
I en gammal bok (Teknos Bilplåt tryckt 1978) hittade jag en metod som jag testade och som fungerade bra för mig. Den går ut på att falsa plåten med en falstång (
https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000019446 ) och lägga den nya plåten i falsen. I den nya plåten stansade jag hål med 2,5 cm mellanrum och "punktade" fast den nya plåten i den gamla. Sedan tennspacklade jag skarven. Tennspackla hade jag inte heller lyckats så bra med förut men med en brännare som inte utvecklade så väldigt mycket värme (som gassvetsen) fungerade det bra (
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... ke-016079/ ).
Med denna metod är det viktigt att man rostskyddar där plåtarna ligger om lott så att det inte bildas spaltrost.
Bilderna visar ett parti av bilen som är färdigsvetsad och därefter tennspacklad
- IMG_0458liten.jpg (368.85 KiB) Viewed 1918 times
- IMG_0636liten.jpg (393.73 KiB) Viewed 1918 times
Re: Amazon 65:a Långtidsprojekt.
Posted: Mon Oct 23, 2023 10:50 am
by amazon guy
Hej Per och tack för svaret, har efter flera misslyckade försök också gått över till samma teknik, nämligen med falstång och falsning i plåten, dock med vanlig spackling efteråt, gick förstås mkt bättre men var hela tiden inte det man egentligen var ute efter.
Nu är mina skruvartider över och jag kommer nog aldrig få veta igen.
Dennis