Vindruta

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Janne1969
Posts: 37
Joined: Wed Feb 09, 2022 7:45 pm

Vindruta

Post by Janne1969 »

Hej
Ser på min vindruta som sitter i en Sedan att hörnen på gummilisten har rest sig rejält
Det verkar som att när man drar fast plåtlisten runt vindrutan på insidan så uppstår detta problem?
Ser ut som att den glipar mindre i hörnen när man släpper på plåtlisten!
Har någon annan råkat ut för samma problem,stor risk för läckage när det ser ut så!
Har någon en vettig lösning ang detta…?/Janne
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Vindruta

Post by amazon guy »

Är gummilisten ny eller gammal?
Läckage finns det risk för (ganska stor) även med en sprillans ny gummilist, du måste köra med en extratätning i form av någon för det avsedd kladd från utsidan om rutan sitter i nu och runt hela rutan.
Dennis
Janne1969
Posts: 37
Joined: Wed Feb 09, 2022 7:45 pm

Re: Vindruta

Post by Janne1969 »

Okej tack för snabbt svar
Listen är ju inte ny,men känns bra i gummit,kan väl vara så att gummit har mjuknat med åren
Frågan är om det hjälper med att byta gummilist så att man får den att sitta bättre?
Om man skall täta så antar jag att man ska använda karosserikitt mellan karossen och gummilisten, eller?
Finns ju även automastic, men den är ju avsedd att användas mellan rutan och gummilist, så den blir ju inte aktuell i detta fall
Dessvärre luddig beskrivning vad gäller användningsområde av dessa produkter….!

Janne
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Vindruta

Post by amazon guy »

Täta från utsidan mellan karossen och gummilisten med vanligt karosserikitt från Biltema, duger hur bra som helst, har gjort det på min 69:a som läckte in vatten trots färsk ny tätningslist och inte en droppe nu....
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Vindruta

Post by Per L »

Automastic går alldeles säker att täta mellan gummilist och karossen också.
Jag har provat flera olika tätningsmedel avsedda för gamla typen av bilrutor och har alltid använt samma produkt både mot glasrutan och karossen.

Det enda som jag numera brukar se till att skaffa är ett tätningsmedlet som inte torkar och blir hårt med tiden för då riskerar det att börja läcka igenom vatten. Kan jag få tag på köper jag Würth vindrutetätning som jag har mycket positiv erfarenhet av
https://www.wurth.se/produkter/kemi/vin ... 0890100043

Till min P1800 fick jag inte tag på Würth så det fick bli tätningsmedel från VP-Autoparts och det är nog inget större fel på det heller
https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/tat ... ilist.html
Post Reply