Likströmsgenerator

Moderatorer
Post Reply
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Likströmsgenerator

Post by Henke 12136 »

Jo, jag undrar. Tar en likströmsgenerator skada av att köras utan att vara inkopplad? Snurrar den bara med, eller försöker den ladda ihjäl sig själv och smälta lödningarna?
-anglofil-
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Ingen?
Generatorn kommer bara att snurra med när jag provstartar en motor som är nyrenoverad. Problemet ör att fördelaraxeln drivs av generatorn på denna motor (ej Volvo), så den måste snurra för att motorn ska gå, man jag har inget laddrelä så jag kan inte koppla in generatorns krets...

:?:
-anglofil-
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

Henke 12136 wrote:Ingen?
Generatorn kommer bara att snurra med när jag provstartar en motor som är nyrenoverad. Problemet ör att fördelaraxeln drivs av generatorn på denna motor (ej Volvo), så den måste snurra för att motorn ska gå, man jag har inget laddrelä så jag kan inte koppla in generatorns krets...

:?:
jag kan inte lova, men det borde nog fungera.
Axel Wall
sunkmarkus
Posts: 60
Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
Location: Lund

Post by sunkmarkus »

Jag _tror_ inte heller det är någon fara... I en växelströmmare är det väl likriktarbryggorna som \"brinner upp\" när du kör den utan att vara inkopplad.... Tror jag som sagt..
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Okej. Jag ska vara lite försiktig kanske och kolla upp med nån elbilspulare. Tack iallafall!
-anglofil-
sunkmarkus
Posts: 60
Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
Location: Lund

Post by sunkmarkus »

Jag har kört en annan bil med trasigt laddrelä iallafall, till den milda grad att den inte släppte igenom något överhuvudtaget nånstans, och den generatorn använder jag fortfarande.
Tag det som sagt försiktigt och känn på den med handen under gång så att den inte blir för varm, du kan ju även koppla in en voltmeter så du har koll på spänningen, samt får lite motstånd. Har du ingen multimeter så är det en schysst grej att använda en 12V lampa modell kraftigare, så ser man lätt spänningsskillnader, samt får ett ritkigt motstånd istället för ett litet skitmotstånd i nån mulitmeter.. Går tråden av i lampan så har du alldeles för hög spänning.
Du har inget laddrelä som ligger nånstans som du kan använda då, det hade ju varit enklast. Eller... är det plusjord eller nåt ;)
Eller bara fimpa kolen i generatorn, så laddar den ju inte alls.. varför gå efter ån för vatten.
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
Post Reply