Amazon B21 Nostalgi

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

Amazon B21 Nostalgi

Post by Prototypen »

Bifogar ett gamalt foto från en Amazon 1964 som jag monterade en B21A i 1977 (över 25 år sedan!!!). Troligen den första Amazon med B21.
Motorn kom lätt begangnad från Volvo's utvecklingsavdelning och var modifierad med en nyare kamaxel.

Image
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Tufft!
Inga fler bilder att dela med dig av??

/Micke
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

vad är det som sitter framför batteriet?? jgah ar en sån grej liggandes men har ingen aning om vad det är..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
per-olof häll
Posts: 85
Joined: Tue Oct 26, 2004 5:58 pm

Bromsservo.

Post by per-olof häll »

Det är ett orginal bromsservo för enkretssystem ska orginal sitta på andra sidan men som förgasaren har hamnat där så kan han inte ha det på rätt sida, sen är det inte inkopplat.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Svårt att se, men man kan lätt tro att bilen på bilden inte har några bromsar inkopplade? Syns iaf. inga bromsledningar ovanför länkarmarna, men de kanske finns där? :)
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

då kan man ju fråga sig.. varför ligger det ett bromsservo till enkrets i min -65 som jag är rätt säker på att den hat tvåkretssystem..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Därför att en 65:a skall ha enkrets bromssystem original. :)

Huruvida det skulle vara enkrets servo på den (122S med skivor?) eller ej original har jag dock svårt att uttala mig om, men det går ju att undersöka rel. lätt (reservdelskatalogen).
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

Post by Prototypen »

Jag kanske skall kommentera bilden lite efter vissa frågor verkar uppstå.

Bilen var en 2 dörrars 1964 som till början med utrustades med skivbromsar, därav Girling servot (skivbromsar utan servo kräver mycket kraftiga benmuskler och stabilt säte).
Vid foto tillfället hade änu inte servot (blå ruta) kopplats in, därav den lösa slangen för vacumet och avsaknaden av bromsrör till servot.

Efter att den trimmade B18 med dubbla SU tog slut och en på den tiden modern motor B21A blev tillgänglig var det ett bättre alternativ.

För att rakställa motorn byttes sump och oljepump mot B20 dito.
Svänghjulskåpan behövdes inte bytas för redan tidigare hade växellådan bytts till en M46 låda och i samband med det byttes även kåpan.

Övriga modifikationer som fick göras var inloppsröret (ljusblå ruta) som fick svetsas om för att få lutning på förgasaren då motorn rakställdes.

Pga. längden fick även kylaren flyttas fram något och med det balken blev lite modifierad (röd ruta), då den flyttades fram var även tätningen mot motorhuv nödvändig att ändras så den följde huven (tätning saknas vid fototillfället).

Motorfästen tillverkades i 6mm plåt.

Hjälpstyrarmen fick övre hörnet avslipat lite då generatorn krockade med den.

Innerskärmen på västersida fick knackas in lite för att skape plats för luftfiltret som om jag inte minns fel samma som P1800 hade några år tidigare.

Övre tanken på kylet fick slanganslutningen flyttad också.

I den gula rutan är styrenheten till den brytarlösa tändningen som också var en standard Volvo komponent.

I den gröna rutan är det ett motstånd för det reducerade automtiska halvljuset som också det var en original Volvo tillbehör på 70-talet.

Har ni frågor är den välkommna:
Nej jag tror det var den enda bilden jag hade på den bilen.

Image
emilnat
Posts: 43
Joined: Tue Apr 06, 2004 3:48 pm

Hur gick bilen???

Post by emilnat »

Orginal B21A i en ammiz- Hur gick bilen då? Bränsleekonomi och prestanda?
Post Reply