Tjenare!
Jag undrar om det är skillnad på bakaxel mellan årsmodell -61 och -64.
Har nämligen en 122s -64a 4växlad med OD och kass bakaxel (troligtvis något med diffen) och nu undrar jag om en bakaxel från en 3-växlad -61a kan passa och om det skiljer sig i utväxlingen och hur mycket.
Har ca 150 hk i bilen :D .
Är även tacksam om ni har andra förslag på bakaxlar...
MVH Piddor
Finns det någon skillnad på baxaxlar till amzon?
Bakaxelbyte
Axeln funkar rakt av, eventuellt ser medbringaren annorlunda ut; klo istället för skiva och då måste du flytta över. Sen bör du se upp med fabrikatet, särskilt som du har lite pulver i motorn. Om det är en ENV på 61:an så är de kända för att vara vekare än Spicer. ENV har inget löst lock bultat såsom på Spicern, skillnaden ser du direkt. Kolla noga hur det ser ut runt hundbensfästena på 61:ans axel. Det är ganska tunna plåtremsor och ibland har de möglat bort = massa jobb.
Re: Bakaxelbyte
[quote="Blomquist"]Axeln funkar rakt av, eventuellt ser medbringaren annorlunda ut; klo istället för skiva och då måste du flytta över. Sen bör du se upp med fabrikatet, särskilt som du har lite pulver i motorn. Om det är en ENV på 61:an så är de kända för att vara vekare än Spicer. ENV har inget löst lock bultat såsom på Spicern, skillnaden ser du direkt. Kolla noga hur det ser ut runt hundbensfästena på 61:ans axel. Det är ganska tunna plåtremsor och ibland har de möglat bort = massa jobb.[/quote]
Tack för hjälpen Blomquist!! :D
Vet du eller någon annan här hur det ligger till med utväxlingen på bakaxeln????
MVH PIDDOR
Tack för hjälpen Blomquist!! :D
Vet du eller någon annan här hur det ligger till med utväxlingen på bakaxeln????
MVH PIDDOR
Alla amazon sport (120 130) med eller utan od har 4,56:1 original övriga har 4,11:1 siffrorna är taget ur minnet som vissa anser att det inte fungerar så bra men siffrorna är ganska riktiga.
Vill du ha den starkaste axeln med rätt fästen ska du ta en m30 från en 66:a, jag vet inte om alla 66:or har denna axel men det ska sitta en märkskylt på axlarna.
Du har antagligen en m27 axel på bilen som original skillnaden på dessa axlar 27/30 är utvändigt minimal men de kan identifieras på diametern där bärarmen sitter fästad, det syns i reservdelskatalogen.
Vill du ha den starkaste axeln med rätt fästen ska du ta en m30 från en 66:a, jag vet inte om alla 66:or har denna axel men det ska sitta en märkskylt på axlarna.
Du har antagligen en m27 axel på bilen som original skillnaden på dessa axlar 27/30 är utvändigt minimal men de kan identifieras på diametern där bärarmen sitter fästad, det syns i reservdelskatalogen.
Re:
Endast combi av sena/sista årsmodell(er) 68?-69 har haft 4,30:1 och de har aldrig utrustats med od de har också en egen upphängning som inte kan användas på 2 eller 4 dörrars modeller.Arne wrote: Med M41 låda fanns olika utväxlingar bl,a. 4,30:1. Det finns även varianter med diffbroms.
Endast 4,56:1 axel gick att få till m41 lådan som i sin tur bara fanns i sport/gt.
Axlar med diffbroms skiljer inte utvändigt jämfört med axlar utan diffbroms.