Stänkskydd

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
OdinsEngel
Posts: 63
Joined: Sat Nov 06, 2004 8:32 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Stänkskydd

Post by OdinsEngel »

Hejsan!
Jag beställde nyss 4 nya stänskydd till \"pärlan\", och har nyss hämtat dem.
Men det är massa fingeravtryck och grejer på dem, antar att det blivit märken efter något fett man smetat på dem?
Någon som vet hur man skall göra för att få bort det? // Fredrik
Oh yeah! Vilka former!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Om de är nya ska du ju inte behöva göra något åt dem. Klaga hos dem du beställde de av.

Jag hittade ett par bakre stänkskydd som var \"NOS\" och som inte var alltför torra i gummit. Däremot hade volvologgorna gulnat och gummit fått vit oxid. Det löste jag genom att \"putsa\" av dem med högt upplöddrad svinto. Det blev fint och de har hållit sen dess.
OdinsEngel
Posts: 63
Joined: Sat Nov 06, 2004 8:32 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by OdinsEngel »

Men skadar det inte med svinto?
Lite OT men ändå, jag har hört att man kan med svinto ta bort repor fran glas, fungerar det?
Oh yeah! Vilka former!
OdinsEngel
Posts: 63
Joined: Sat Nov 06, 2004 8:32 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by OdinsEngel »

Jag slänger upp en bild också! (P.s. ja, det är helt nya.)
http://www.uploadyourimages.com/viewer. ... g_9561.jpg
Oh yeah! Vilka former!
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Om du rengör dem och får bort fläckarna så smörj in dem med glycerin efteråt för att återfå glansen och den feta ytan.
AVG
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Nej, dom där behöver ingen Svinto. Har du provat att tvätta av dem med lite YES tex? Sen smörjer du in dem med Glycerin eller Paraffinolja eller ATF-olja eller liknnade.

Alternativt kan du testa med någon av oljorna direkt utan att tvätta dem först. Först gnida på med en trasa flödigt, sen gnugga runt lite med samma trasa efter en stund. Å sen får de dra åt sig oljan över natten eller några timmar, sen bara torkar man bort överflödet. (de drar nog inte åt sig så mycket då de är nya)
OdinsEngel
Posts: 63
Joined: Sat Nov 06, 2004 8:32 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by OdinsEngel »

Jag har provat med en massa grejer nu, och det gick bort om man tvättade försiktigt med acceton. :)
De där oljorna t.e.x. glycerin, vart får man tag i det? Dyrt?
Oh yeah! Vilka former!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag föredrar Paraffinolja framför glycerin. Paraffin finns i färghandeln, järnaffärer, ICA, macken kanske osv. Lite över allt. Gycerin finns på apoteket.

ATF-olja är ju vanlig automatlådeolja, finns säkert på OK. Det funkar också till gummidetaljer.

I princip allt som är mineraloljebaserat funkar nog, i olika grad. Både paraffin och glycerin är ju baserat på mineralolja har jag för mig.
Post Reply