Borra antennhål på rätt ställe???

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Kyten
Posts: 87
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:47 am
Location: Luleå
Contact:

Borra antennhål på rätt ställe???

Post by Kyten »

Hej!
Hade tänkt montera en tidsenlig radio i min -66. Och måste jag borra för antennen. Men då vet jag inte precis var den ska sitta om man vill at det ska se orginal ut. Någon som är bra på mått och placeringar på orginal delar? Det enda jag vet är att den ska sitta på torpedplåten till höger på bilen. Man vill ju att det ska vara helt rätt. Och vad ska jag borra med för borrdiameter? Ska det var orginal så ska det!
Om inte så nära ett orginal som möjligt.
Det kanske är någon som har en antenn liggandes komplett med fot, spröt och gummipackning mm. Det får gärna vara i väldigt bra skick.
Image

Kyten Luleå
RPM Buffing
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Skall det vara original så skall ju antennen sitta på höger sida vid torpedplåten nedanför vindrutans hörn. En annan variant är dock att montera antennen i bakkant av framskärmen istället. Detta för att borra ett grovt hål i karossen. Ett hål i en utbytbar framskärm är inte lika blodigt. Då slipper du flyga i taket pga. att hålet fått fel placering eller diameter.

Några exakta mått för var antennen skall sitta på skärmen har jag inte, men jag vet att det var ett alternativt ställe att placera antennen på även på 60-talet.
Pär
Posts: 67
Joined: Sat Feb 28, 2004 4:52 pm
Location: Stockholm

Post by Pär »

Jag har antenn på min så kan komma och mäta om du känner för det. Hör av dig

/ Pär
röd -67:a
Kyten
Posts: 87
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:47 am
Location: Luleå
Contact:

Post by Kyten »

Jo gör det hade varit perfekt. Då får jag veta precis var den ska sitta.
Image

Kyten Luleå
RPM Buffing
Pär
Posts: 67
Joined: Sat Feb 28, 2004 4:52 pm
Location: Stockholm

Post by Pär »

Kommer bli borta i två veckor minst men vi skulle kunna höras och göra en mätning och snacka lite skit när jag kommer tillbaka.

/ P
röd -67:a
Kyten
Posts: 87
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:47 am
Location: Luleå
Contact:

Post by Kyten »

Perfekt.
Image

Kyten Luleå
RPM Buffing
Fåglefelt
Posts: 71
Joined: Thu Feb 26, 2004 12:20 am
Location: Habo
Contact:

Post by Fåglefelt »

jag kan gå ut och mäta om du vill...mäter imon, måtten på forumet för hoppningsvis fredag kväll =)...
GTKent
Posts: 30
Joined: Sun Jun 06, 2004 2:09 am

Post by GTKent »

Har just varit i samma sits som du, monterat den nedanför hörnet vindrutan torpedoplåten, antennens fästplatta avgör klarar inte för brant montering, min tidsenliga antenn fick jag böja fästet för att få en snygg lutning, följa vindrutan. Det dubbelplåt borra ett litet hål meb lång borr swer du vad du hamnar inne i bilen....sen borra underifrån med en hålsåg för snyggt hål så du kommer åt trä upp antennen underifrån från ovansidan i nitt fall 16mm hål, tejpa runt hålet så du inte slinter med borr alt med filen var noga sedan lacka och tectyla runt under bottenfästet..sen bara o börja popa!
Post Reply