Hel o halvomkopplare golvmodell.

Moderatorer
Post Reply
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

Hel o halvomkopplare golvmodell.

Post by Fender King »

Helt plötsligt la den av, så nu har jag bara halvlys. Knappen fjädrar och går fint så att säga men annars verkar det som det vara tomt på grejer inni. Inget klickande eller minsta skrapljud.
Kännes detta fenomen igen? Är det lika bra att skaffa en ny innan man börjar riva isär, eller finns det hopp att reparera befintlig?
Efter att ha åkt i bilen sen i somras har likaledes plötsligt indikeringslampan (mono förstås) till blinkersen börjat fungera. Glaset har en fullständigt fantastisk förtrollande orange snäll hemtrevlig kulör som får en på lika gott humör som fyrblänket från Storjungfrun. Otroligt vilken snits och klass det var på grejerna förr, särskilt Volvo då förstås. Det skulle nog inte vara lika roligt med en Simca –62. Eller en Cortina deluxe. Såna jävlar både deluxe (den tröttaste) GT och nån vass modell med Cosworthmotor hade brorsan. Vilket Lucasmörker! Startmotorn byttes väl ett par ggr i veckan.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Hel o halvomkopplare golvmodell.

Post by Lars Bd »

Fender King wrote:Är det lika bra att skaffa en ny innan man börjar riva isär, eller finns det hopp att reparera befintlig?

Lucasmörker!
Den är ihopnitad om jag inte tar fel men det går säkert att pilla isär den gamla, kolla vad en ny kostar först.

http://www.kitcar.com/articles-kitcar/h ... rince.html
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Fender: Jo, den är ihopnitad, bakelit och vad som verkar vara zinkplåt, men räkna inte med att kunna laga den med befintliga grejjer. Förmodligen är det själva stången som gått av, den är gjord av gjutgods verkar det som. (Klickar inte men fjädrar) Min pajjade nyss och jag ersatte den med en enkel brytare på instrumentbrädan. Knappast så original. En ny kostar väl 250-300 vill jag minnas. (Veteranprodukter hade original plus en billigare \"ej original\" men då kan det ju lika gärna vara?)

Skroten?

Lars: Klistrar du in länkar som smädar Farbror Joseph? Inte för inte som det stod \"King Of The Road\" på den lilla medaljongen på Lucaslyktorna.
:lol:
-anglofil-
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Henke 12136 wrote:smädar Farbror Joseph
Det är en ren faktalänk.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Hur vågar du vara så stygg dagarna för jul. Risken är överhängande att tomten missar din skorsten...
:)
-anglofil-
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

till cheva

Post by Fender King »

Hörde att Mekonomen har likadana brytare till Cheva för ca 70 - 80 kr. Ska kolla det...
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
röd67
Posts: 20
Joined: Mon Apr 05, 2004 9:39 am
Location: Bengtsfors i dalsland
Contact:

Post by röd67 »

japp, chevas fotomkopplare är identiska. förutom kabelanslutningarna som är flatstift på chevas men det kvettar ju..
Röd 67:a med trimmad B20, och en Cheva caprice med V8
SandManiaC
Posts: 103
Joined: Sun Jul 25, 2004 8:44 am
Location: KIRUNA
Contact:

Post by SandManiaC »

tjena! ja har okkså hafft nyligen problem med halv/hel omkopplaren, jag gjorde iaf så att jag pillade lös bakeliten på baksidan, om än att det gick sönder, o såg sen att det var massa oxid o lite rost på kontaktytorna, jag putsade bort detta med sandpapper o tog sedan lite silikongummi som tätning o tryckte tillbaka bitarna. o för säkerets skull så att det skulle vara helt tätt satte jag även silikon utanpå...

Och den är inte nitad, iaf inte min... den är limmad på bara..

sparade en 275 spänn på o fixa den gamla =)
Rock 'n Roll Amazon -64
Bengan
Posts: 15
Joined: Wed Aug 11, 2004 9:40 pm
Contact:

Post by Bengan »

Om man köper en original i dag så är det flatstift även på den har jag för mig.
Post Reply