66 Amazon - nye bilder 26.aug 2009

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
tefjer
Posts: 75
Joined: Mon Nov 15, 2004 2:20 am
Location: norge

66 Amazon - nye bilder 26.aug 2009

Post by tefjer »

Hallo!

Er medlem av den norske Amazonklubben. Tenkte jeg skulle legge ut noen bilder av min 66mod som er under oppussing. Bilen er nå sendt til lakkering.

Hilsen fra
Terje Fjerdingen.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by tefjer on Wed Aug 26, 2009 4:47 pm, edited 6 times in total.
amazon 66
tefjer
Posts: 75
Joined: Mon Nov 15, 2004 2:20 am
Location: norge

Min 66.

Post by tefjer »

Kjøpte bilen i Sverige i Oktober 03.

På det øverste bildet er bilen som den var før renoveringen startet.Helt orginal med litt rust som bildene viser.

Neste bilde viser hvordan det så ut på gulvet etter at jeg hadde fjernet lydissolerings mattene.

Gt-rattet er det jeg som har montert.

Ser litt bedre ut etter at all dritt er skrapet og vaska vekk.Litt rust finns.

Motorrommet var ikke så værst.Innerskjermene var helt opprustet.De er skiftet nå.Sandblåste også motorrommet og en del andre deler.Bla.alle delene til forstillingen.

Hadde en stor jobb med å renske ren bilen under for tektyl.Men resultatet ble bra:)
amazon 66
tefjer
Posts: 75
Joined: Mon Nov 15, 2004 2:20 am
Location: norge

Min 66.

Post by tefjer »

Skjermbuene ble skiftet på begge sider.

Nye dørkplater ble sveiset inn.

Bakaxelen ble rengjort grundig og lakkert sort.Det samme ble gjort med bensintanken (bildet viser tanken med bare ett strøk).Radiatoren er ikke lakkert enda.

Har malt hele bilen under med sort Arcanol.To strøk.Skal ikke sprøyte med tektyl da bilen bare skal kjøres i finvær på sommeren:)

Det eneste som ikke er demontert på bilen er innertaket.Det er faktisk helt feilfritt så det lot jeg få stå i fred.Kan jo være vanskelig å montere ett nytt!

Hva syns dere om prosjektet ?

Mvh Terje F.
amazon 66
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Kul att se att det finns så fina amazoner än idag.
Det måste kännas skönt att få börja att renovera ett så fint exemplar där man inte behöver laga så mycket rost.

Väntar med spänning på fler bilder under renoveringens gång.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
tefjer
Posts: 75
Joined: Mon Nov 15, 2004 2:20 am
Location: norge

Min 66.

Post by tefjer »

Hei igjen.

Var faktisk endel rust på bilen.Innerskjermer,gulvplater,bagasjerom(bilder kommer senere),sandplater ved bakre støtfanger er nye,rust sveiset på fører og passasjer sidene under dashbord,litt på dørene,laget nye fester for bærearm til bakaxel pga. rust.Også kjøpt nye forskjermer.

Men har sett mange Amazoner som har vært værre ja! Var vell sånn ca ett medium bra objekt ved innkjøp.Innredningen er ok.Puten på dashbordet har en sprekk og må kjøpes ny.Har kjøp B20 fra en av Forsvarets beltevogner.C kam,blyfritopp og nye SU HS 6 forgassere.
Kjøpt en overdrive girkasse.

Gleder meg til å begynne på det som er det morsomste med renoveringen.Å montere de nye delene på det lakkerte karroseriet:) Mvh Terje F.
amazon 66
Robert goran
Posts: 2
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:14 pm
Location: Norge

Post by Robert goran »

hei! fin amazon du har:-)hva brukte du for å få vekk understelsmassen? hvor har du kjøpt gt-ratte?
Robert goran
tefjer
Posts: 75
Joined: Mon Nov 15, 2004 2:20 am
Location: norge

Min 66.

Post by tefjer »

Hei!

Jeg lå under bilen og hakket og slo med hammer og skrujern først.Da ble jeg kvitt det meste av tektylen.Gikk over en gang til med tappjern.Til slutt skurte jeg de resterende tektylbitene med diesel.Det virket kjempegodt.Tørket av dieselbelegget med en tørr fille.Men brukte over en måned på jobben!!!

Tror jeg kjøpte gt rattet hos Rogers custom i Sverige.Men er ikke sikker.Er mange år siden.Vet imidlertid at de har det på en bilbutikk i Stjørdal i Norge. Den heter Auto E 14.

Terje F.
amazon 66
tefjer
Posts: 75
Joined: Mon Nov 15, 2004 2:20 am
Location: norge

Post by tefjer »

Renoveringen går videre, legger ut noen nye bilder. Begynt å legge inn lydisoleringsmatter.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
amazon 66
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det här har jag helt missat!

Mycket stilig renovering. Det fanns ju rost på en del \"småställen\" på bilen, även om den tydligen klarat många av de vanligaste rostfällorna. Allt ser ju exemplariskt utfört ut. Mycket roligt att folk totalrenoverar bilar från grunden såhär. Det blir ju så oerhört fint och välgjort allting! :D

Några ytterst oväsentliga saker slog mig dock.

1) Framvagnsbalken skall väl antingen vara kritvit, blågrå eller någon annan nyans? Men det blir ju snyggast i bilens färg, helt klart!

2) Jag hade nog bara bytt övre delen av skärminfästningarna för att bibevara originalutseendet. Samtidigt hade nog de vertikala plåtarna behövt lappas lite då. Lite omständigt.

I övrigt finns det ju absolut ingenting att anmärka på. Jag ser fram emot fler bilder under renoveringens gång.

Hur kommer ihopmonteringen ske? Blir det renovering av originalkrom och renovering av de så mycket originaldelar från bilen som möjligt eller köper du nytt (nytillverkat eller NOS i så fall?). :)

Sammanfattningsvis... Supersnyggt! :D :!: :!:
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Underbara bilder :D :D Det är så man vill kapa ur all plåt och svetsa i rätt plåt mer rätt \"pressvek\" på den bil man har när man ser hur underbart finnt det blir. Mycket bra jobbat tefjer
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
tefjer
Posts: 75
Joined: Mon Nov 15, 2004 2:20 am
Location: norge

Post by tefjer »

Hej!

Takk for gode tilbakemeldinger på mitt prosjekt! Artig å få litt skryt.

D 59471: framvagnsbalken er vell det vi i Norge kaller forakseltraversen ?!
Den som resten av forstillingen er montert på.Den er IKKE lakkert i bilens farge,men i Volvo 140 seriens lys grå ,kode 101.Dette er den orginale fargen på traversen på min 66 modell.Fargene på traversene på forskjellige årsmodeller varierer.De nyeste Amazonene har traverser lakkert i bilens farge så vidt jeg har klart å finne ut.Men 101 lys grå er det nærmeste det er mulig (for ikke å si nøyaktig) traversens orginalfarge.

Framvagnsbalkarna! Forstår hva du menar.Men de var mycket rostiga Tiverr!! :)

Vet inte om jeg kjøper nytt krom eller renoverar.Men mye av kromm delene er i veldig god stand(skick).De skal jeg selfølgelig pusse og gnikke på og bruke videre.
amazon 66
tefjer
Posts: 75
Joined: Mon Nov 15, 2004 2:20 am
Location: norge

Post by tefjer »

Skjärminnfästingarna va det jäg skulle skriva.Inte framvagnsbalken.Som va alldeles för rostiga.Ursäkta...:)

Och D 59471: din renovering e underbar!! Mycket bra.
amazon 66
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Vid en närmare titt ser ju t.o.m jag att det där är väldigt likt en ljusgrå Volvo 140 (framvagnsbalken). Nu känns det genast bättre. ;)

Lycka till med renoveringen, och fortsätt fotografera och rapportera! :)

*nyfiken*
tefjer
Posts: 75
Joined: Mon Nov 15, 2004 2:20 am
Location: norge

Post by tefjer »

Hej igjen!

Hehe:) Den er grei.D 59471.Må sies at jeg har blitt inspirert av din renovering.Hvor lang tid brukte du på din Amazon ?
Och va tycker du om mitt gt ratt ?
Terje F.
amazon 66
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Den började ju som en slags rullande renovering med trim osv. Tanken var väl att jag skulle hinna med omlackering och genomgång av hela bilen på ett år sedan, men det gick inte ihop. Ett par missöden gjorde att det tog 1-1,5 år att få ihop den och då är det fortfarande lite kvar såsom renovering av växellåda och lite småfix. Jag lade ner ganska många timmar i veckan under det sista året jag höll på.

Och som sagt, jag smygstartade ju tidigare med delar av grovjobbet medan bilen rullade!

Är det den här ratten du menar?

Image

Det var väl ett vanligt sport-tillbehör (3:e part) på 60/70-talet. Den är ju rätt tidsmässigt, helt okej i mitt tycke. Du får smörja upp framvagnen väl så att du orkar fickparkera med den där ratten bara. Eller smygträna biceps/triceps lite i garaget. ;)
Post Reply