Turbobygge

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Post by Caltex »

#1: Munstyckena kommer B230 FT, men de är både kapade, omsvarvade och omfrästa för att rymmas, min vevaxel är omsvetsad för cheva vevstakar, och det inkräktar lite på det utrymmet, krävs mindre modifieringar med originalvev.

#2 Tja... planet mot oljekanalen lutar ju in emot cylindrarna, så det kan man bara planfräsa till, vinkeln är mer eller mindre given. sen så pekar munstyckena ganska rätt direkt , blev dock tvungen att vrida om röret på 2 av dem (lite svårt att förklara, men på b230 sitter alla till höger om cyl , jag har satt dem höger ,vänster,höger vänster för att inte komma i kollision med motvikterna på veven.)

3#Jepp, de har inbyggd tryckventil, känns litegrann som ett måste tycker jag ?

Hoppas att det gett svar på dina frågor. :D
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Post by Caltex »

Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image

En del saker som ser tvivelaktiga ut är Panik/besiktningsdetaljer, ska göras om..
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Post by Caltex »

Besiktad och Godkänd UA hos AB Svensk Bilprovning :D
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Post by Shift »

Haha järnvägars vilket bygge! Grattis! :D
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Ronny S
Posts: 256
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:46 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by Ronny S »

grattis ! vad sa dom om motorn?
urflippad-65a
amazon trike
cheva subba-79 med volvo TD40
Amazon hgv-67
husqvarna 118cc-51
hynda xr 600 grusvägsmassör
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Post by Caltex »

\"Den där turbon var ju ganska stor, vilken lastbil kommer den ifrån\"
:)
Den är ju reggad med turbo,insprut, och ic sen förut , så det är väl kanske därför det gick så bra..... Då var det ju iofs en T04 + 900turbo K-jet och 145hk :wink:
Ronny S
Posts: 256
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:46 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by Ronny S »

haha :lol: bara att gratulera då.
har du tänkt bromsa motorn? vore kul att veta vad den ger i effekt och vrid.
riktigt snyggt bygge!
urflippad-65a
amazon trike
cheva subba-79 med volvo TD40
Amazon hgv-67
husqvarna 118cc-51
hynda xr 600 grusvägsmassör
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Post by Caltex »

Tackar :)
Jo, visst ska den bromsas, hoppas på att få göra det i vinter,
Men jag har en del pyssel med bränslesystemet osv innan det kan göras
_hagitch_
Posts: 154
Joined: Thu Oct 05, 2006 2:56 pm
Location: Köping

Post by _hagitch_ »

trevligt bygge :D bra gjort!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Turbobygge

Post by Hasse63 »

Drygt 1 år senare... hur går det?

Gott nytt år föresten. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon1967
Posts: 13
Joined: Wed Dec 17, 2008 8:14 pm
Contact:

Re: Turbobygge

Post by Amazon1967 »

Måste bara säga att jag blir riktigt impad av ditt bygge! Önskar man var lika driftig som dig!
MVH PELLE//
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Re: Turbobygge

Post by Caltex »

Det går väl lite sådär med cabben, vi fick en dotter i maj :D, så garage timmarna har blivit lite färre.
Inspirationen har väl inte heller varit sådär jättestor på just det här projektet, man har ju lust att ha flera projekt igång samtidigt... :roll: .Lastmaskin,lingrävare,bandlastare, några Zunkar osv.. Men jag känner att inspirationen har börjat krypa fram igen.

Någon bromsning har det inte blivit av än, men jag har har pillat med motorn litegrann.
Har lyft ur motorn och konstaterat att axiallagringen på veven inte var så frisk,
Gjorde en tattarlösning på detta och har skruvat ihop bottendelen igen, men det känns inte bra, så det blir nog till att slipa fram en ny vev iaf.
vidare så har jag:

Lindat grenrör..

Image

Image

provat dit 2 av rullvipporna och konstaterat att jag behöver en annan längd på
Stötstängerna

Image

Jag ska gå igenom toppen och byta till några retainers som håller ihop och styra upp inspänningsmåttet på fjädrarna.
Har en massa smågrejer på "att modifiera listan" , t.ex. vaccum/tryckslangar, vevhusvent, strypning av oljetillförsel till turbon,montera mottrycksmätare osv... (lång lista) :roll:
La f.ö in en beställning på spridare igår, blir att köra på E85 hädanefter, för miljöns skull :lol:

Så här såg den ut innan jag rev den, för drygt ett år sedan :)

Image

Image
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Turbobygge

Post by Stoffe »

Varför har du två triggers på veven? Vilket tändsystem planerar du att köra?
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Re: Turbobygge

Post by Caltex »

Jag kör med Hestec, bränsle och tändning.
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Turbobygge

Post by Stoffe »

är det wastefire eller har du kamtrigger oxå? jag förstod fortfarande inte varför du har två triggers på veven? (förutom att det ser coolt ut förstås)

själv har jag enbart sysslat med megasquirt.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Post Reply