Hedlund Kamaxlar
Posted: Sun Feb 01, 2004 12:34 pm
Snowmad Skrev:
Quote:
--------------------------------------------------------------------------------
NH 193:an har jag använt i ett antal 2444cc B20 motorer i Rallycross. Den är körbar från 2000 rpm med full gas och 4:ans växel om du har koll på Insug och avgas avstämmningen.......
--------------------------------------------------------------------------------
Innebär det att \"gumman kan åka till ICA\" med en sån kam inmonterad?
Vad blir det för tomgångs kvalite' med den?
(vi förutsätter naturligtvis att allt annat \"lirar\")
Tomgångskvaliten är Superb. På storvolymarna med förgasare var tomgångsvarvtalet 1200 rpm. Lungn som en standardmotor i gången. Ingen tvekan när du trycker gasen i botten. Många tyckte att det var som en \"Handgranats Explosion\" när man rappade till på gasen!!!!
En av motorerna hamnade i Lycksele hos en kille som heter Peter Andersson. Körde på gatan med den och rastade Audi Quatros & Porshar mm enligt hans utsago..... Där efter hamnade den i Vindeln utanför Umeå och den killen hade problem med Vipparmarna som hade gjort sitt. (Ändrad utväxling) plus kopplings problem. Sedan har jag inte hört om denna motorn mer..... Peter bromsade den i Östersund hos JRS till 238 Hkr......... Bänkrekord för stötstångsmotor på den tiden.
Kanske någon vet var den finns i dag!?
/ IPE
Quote:
--------------------------------------------------------------------------------
NH 193:an har jag använt i ett antal 2444cc B20 motorer i Rallycross. Den är körbar från 2000 rpm med full gas och 4:ans växel om du har koll på Insug och avgas avstämmningen.......
--------------------------------------------------------------------------------
Innebär det att \"gumman kan åka till ICA\" med en sån kam inmonterad?
Vad blir det för tomgångs kvalite' med den?
(vi förutsätter naturligtvis att allt annat \"lirar\")
Tomgångskvaliten är Superb. På storvolymarna med förgasare var tomgångsvarvtalet 1200 rpm. Lungn som en standardmotor i gången. Ingen tvekan när du trycker gasen i botten. Många tyckte att det var som en \"Handgranats Explosion\" när man rappade till på gasen!!!!
En av motorerna hamnade i Lycksele hos en kille som heter Peter Andersson. Körde på gatan med den och rastade Audi Quatros & Porshar mm enligt hans utsago..... Där efter hamnade den i Vindeln utanför Umeå och den killen hade problem med Vipparmarna som hade gjort sitt. (Ändrad utväxling) plus kopplings problem. Sedan har jag inte hört om denna motorn mer..... Peter bromsade den i Östersund hos JRS till 238 Hkr......... Bänkrekord för stötstångsmotor på den tiden.
Kanske någon vet var den finns i dag!?
/ IPE