Bästa sätt att göra rent förgasare?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
pvsulan
Posts: 12
Joined: Thu Feb 19, 2004 1:55 am

Bästa sätt att göra rent förgasare?

Post by pvsulan »

Jag har två weber 45:or som innehåller lite klägg och oxid. Tänkte jag skulle kosta på mig nya packningssatser och göra rent dom. Vilket sätt är lättast för att få förgasarna och munstyckena fina? Tryckluft antar jag, men ska man lägga dom i någon vätska först så allt lossnar? Har hört att disel ska vara en budgetvariant, stämmer det? Något speciellt man ska tänka på?
jaevelberg
Posts: 19
Joined: Sat Mar 06, 2004 7:39 pm
Contact:

Post by jaevelberg »

Det bästa är ultraljudstvätt, det löser upp skit inne i alla små kanaler som man normalt har svårt att komma åt.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Diesel eller riktig rengöringsvätska fungerar utmärkt. Genom att kombinera dieselbad i något dygn, sedan urblåsning av kanalerna med tryckluft, bad igen osv. blir det riktigt rent.

Jag förutsätter att du tänker införskaffa en komplett packningssats, nya munstycken om de är slitna, nålventil osv. Vad är det för förgasare du skall rengöra (och renovera?) ?
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

jag fick med en extra förgasare när jag köpte min bil. den gjorde jag rent i de större områdena med bensin, 5-56 och tandborste funkade bra
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Ett bra sätt att få bort det vita ur förgasaren är att använda vanligt avkalkningsmedel som man har till ångstrykjärn och kaffebryggare. Doppa ner förgasaren i en panna på spisplattan med vatten och avkalkningsmedel och koka upp det hela. Passa på när ingen annan är hemma och ser vad du gör. :wink:
AVG
SandManiaC
Posts: 103
Joined: Sun Jul 25, 2004 8:44 am
Location: KIRUNA
Contact:

Post by SandManiaC »

vaddå, kokad förgasare kan väll va gott?? ja bruka koka gitarrsträngar okkså, eller linda ihop dom i en sock o tvätta i tvättmaskin, men det kanske inte e så bra med en förgasare 8) ja bruka okkså tvätta sockorna i diskmaskinen ibland när jag har brottom... :idea:
Rock 'n Roll Amazon -64
Post Reply