Träd över bilen !!Försäkring??

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
rally-amazon
Posts: 128
Joined: Wed Apr 07, 2004 8:02 pm

Träd över bilen !!Försäkring??

Post by rally-amazon »

Nu e det så oturligt att grannens stora björk blåste omkull på min nylackade amazon!!snyft..den var bara trafikförsäkrad men om hemförsäkringen gäller el nåt !!(lite svårt att nå försäkrinsbolaget just nu) vad tror ni el e det bara att bita i hop o pröjsa en nylack !
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

Post by Prototypen »

Om jag inte har helt fel så krävs det helförsäkring (vangskade) för att man ska få ersättning.
Rookien
Posts: 22
Joined: Fri Sep 17, 2004 8:22 pm
Location: Fredriksberg

Post by Rookien »

Om jag inte har helt fel så krävs det helförsäkring (vangskade) för att man ska få ersättning.
Vagn skada och sånt gäller väl bara när fordonet rör sig. eller? borde väl ändå gå under hemförsäkringen på olycksfall eller nått sånt.

Tycker jag iallafall :)

Intressant att veta hur det gick dock skriv gärna efter att du pratat med dom.
Amazon-69 och Amazon -70 California vita så klart :P.

Letar mattor om någon har ett par av dessa
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Träd över bilen !!Försäkring??

Post by Lars Bd »

rally-amazon wrote: grannens stora björk blåste omkull på min nylackade amazon!
Kolla med grannens hemförsäkring det var hans träd.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

aj aj aj, det var trist. Räcker det med lack? Precis som Lars Bd skriver så är det ju grannens träd. Stå på dig även om grannen eller hans kärring säger annat.
-anglofil-
ama tic
Posts: 155
Joined: Thu Oct 28, 2004 1:45 pm
Location: Småland
Contact:

Post by ama tic »

Helt rätt stå på dig....
VOLVO 142-72 2.3L B20
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

Eftersom din bil är din egendom och inte har med nåt hem att göra så måste du ha vagnskadeförsäkring o den gäller oavsett om den står still eller rullar.

Grannens hemförsäkring gäller bara hans egendom som täcks av försäkringen, alltså hans byggnader o interiör m.m.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Hursomhelst är det grannens ansvar att se till sina träd så att de ej skadar någon annans egendom utanför sin tomtgräns, så han ska betala genom en försäkring eller ur egen ficka.
Kolla med ditt försäkringsbolag vilka regler som gäller.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Rogge »

Lars Bd wrote:Hursomhelst är det grannens ansvar att se till sina träd så att de ej skadar någon annans egendom utanför sin tomtgräns, så han ska betala genom en försäkring eller ur egen ficka.
Kolla med ditt försäkringsbolag vilka regler som gäller.
iom att man KAN inte säga till sina träd "nu står ni kvar när det blir storm inatt" så är det väldigt knivigt, men antingen hemförs. el. bilens.. oavsett om du har bara trafikförs. iom att man räknar ju inte med att ett träd ska rasa över bilen och de kan ju inte kräva att man ska förutse det.. men som lars sa.. Kolla med ditt försäkringsbolag vilka regler som gäller
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
rally-amazon
Posts: 128
Joined: Wed Apr 07, 2004 8:02 pm

Post by rally-amazon »

jo det jag tänker på är ju grannens hemförsäkring!! ska ju kolla med försäkringsbolaget o så men det går knappt att nå dom just nu!! har än sålänge sett 7 bucklor på taket motorhuven dörren bakluckan osv..dock var det tur att det var trädkronana som kom över annasr hade det blitt skrotdirekt!! känns bara så jävligt om man inte får ut nåt!!!
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Rogge wrote:iom att man KAN inte säga till sina träd "nu står ni kvar när det blir storm inatt"
Så är man skyldig att själv se till att de blir borttagna innan de ställer till skador på grannarnas egendom.
rally-amazon
Posts: 128
Joined: Wed Apr 07, 2004 8:02 pm

Post by rally-amazon »

Får INTE ut nånting !!!!!!! måste vara helförsäkring sa dom!
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

har du kollat med grannen och hans hemförsäkring? om jag inte har fel så täcker den skador på personer, husdjur och egendom. (kan möjligtvis vara så att jag har blandat ihop det med säkerhets föreskrifterna inom el.. ) och då borde det täcka skador på annans egendom
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Hm...Gör en deal med grannen. Ta det på grannens försäkring, betala hans självrisk. bara hans bonus inte går ner...

en fundering bara... :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
rally-amazon
Posts: 128
Joined: Wed Apr 07, 2004 8:02 pm

Post by rally-amazon »

Det går inte hemförsäkningen täcker ej sånt sa dom för \"ingen\" vet ju att det träden ska falla el nåt sa dom!! s´ka höra md granne om han kan pröjsa ur egen ficka men det tror jag inte då han e extremt snål!!
Post Reply