6V till 12V utan att byta allt.

Moderatorer
Post Reply
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

6V till 12V utan att byta allt.

Post by stoffe_74 »

Hej.
Största anledningen med att konvertera till 12V är nog att man kan köpa lampor överallt, montera extraljus, stereo, mobilladdare, samt kunna ta starthjälp utan att få problem.

Denna lilla koppling löser problemen åt dig.

Byt generator till 12V. (med eller utan innbyggt laddrelä)
Byt batteriet till ett 12V med synliga bryggor mellan cellerna. (äldre modellen) Eller två identiska 6V batterier funkar på samma sätt...

Ett batteri 12V har 6 celler. 6V har 3 celler. Så ett 12V batteri är egentligen två 6V i samma skal..... Du förstår nog vad jag menar om du kan lite el...

Kika på schemat och koppla likadant.

http://groups.msn.com/Amazongaraget/6vt ... PhotoID=78

Schemat finns på länken.

Jag behöver ett batteri för att testa teorin i praktiken, så har du något batteri med synliga bryggor så sälj det till mig billigt. Det bör vara i närheten av V-ås. Tel: 073-667 74 00, Stoffe.
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Ska du starta på 6volt?
Ett halvt 12v batteri är inte konstruerat för samma effektuttag som ett 6volt.
En startmotor ska utveckla samma effekt oavsett om det är 6 eller 12V, minskas spänningen måste strömmen öka.
Att starta på ett halvt 12V batteri är som att starta två motorer samtidigt på ett 12V batteri.
12v batteriet kommer troligen att haverera pga för stort effektuttag på halva batteriet och överladdning på den minst belastade halvan.
Med 2x6V blir det snedbelastning och troligen överladdning enligt ovan.
Kan du göra en listig koppling så att bilen startas på 2 paralellkopplade 6V batterier och de sedan när startnyckeln släpps återgår till att vara seriekopplade så är det mycket bättre för batterierna.
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Post by stoffe_74 »

Har ju inte provat det i praktiken, men teoretiskt ska det funka.
Ett 12V 60A batteri består ju av 6 seriekoplade celler på vardera 2V 60A. Ett 6V 60A batteri består av 3 seriekoplade celler på vardera 2V 60A.

Så teoretiskt sett ska inte ett halvbelastat 12V batteri bli skadat av denna behandling, men jag har ju inte testat det i praktiken.

Däremot är det som du säger att 6V kräver en större startström av batteriet så det är inte omöjligt att ett 12V skulle brännas sönder. Den som provar får se! :D

Lars Bd skriver:
Kan du göra en listig koppling så att bilen startas på 2 paralellkopplade 6V batterier och de sedan när startnyckeln släpps återgår till att vara seriekopplade så är det mycket bättre för batterierna.

Självklart går det att lösa med lite reläer och så..... Låt mig bara klura lite så återkommer jag med ett kopplingsförslag!
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

stoffe_74 wrote:Ett 12V 60A batteri består ju av 6 seriekoplade celler på vardera 2V 60A. Ett 6V 60A batteri består av 3 seriekoplade celler på vardera 2V 60A.
Så långt är jag beredd att hålla med dig men....
Amazonens 6V batteri(celler) är på 85A/h och har därmed ca 40% större kapacitet än det halva 12V batteriet.
Du bör använda ett 12V 85A/h batteri men fortfarande kvarstår problemet med att endast halva batteriet laddas ur vid start och endast halva batteriet behöver laddas.
Att ersätta ett 6V 85A/h med ett halvt 12V 60 A/h är som att ersätta ett 12V60A/h batteri med ett 12V36A/h dvs lite drygt halva effekten.
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Post by stoffe_74 »

Aha! Jasså, dom ligger så högt i styrka. Ja, då kan det ju bli problem förstås.

Nåja, klura och fundera går ju. Ska nog hitta på en lösning på det här problemet på nått sätt ändå... :wink:

Återkommer när jag testat lite...
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
Post Reply