Page 1 of 1

konvertering til to-krets

Posted: Sun Jan 16, 2005 5:52 pm
by Xepock
Driver og bygger opp min 66 mod med en vassere motor og vurderer å bygge om fra en krets til to krets bremser. Kan jeg ta alt fra delebilen, en 68 mod, og sette rett over på 66'n? :?: Må jeg bytte noe foran eller er det bare å sette caliperne (bromsoken) rett på? Problemer bak?

Posted: Sun Jan 16, 2005 6:23 pm
by Gbg
-68 hade enkretsbromsar så det är samma som-66. Det enklaste sättet är att ta servo och huvudcyl. från -69,-70årsmod. koppla en krets fram och en bak. Har haft detta på min -67a ett par år nu. Funkar skitbra.

Re: konvertering til to-krets

Posted: Sun Jan 16, 2005 6:25 pm
by Lars Bd
Xepock wrote:, en 68 mod,
68 har också 1 krets bromsar, usautförande har nog 2krets som är ovanliga i sverige/norden.
Därför tror jag du menar 69-70 dvs b20 2krets, då är det bara att flytta över oken med hållare samt de två bromsventilerna och hjulcylindrarna bak.
Hjulcylindrarna på 69-70 är mindre än -68 och med fel hjulcylinder (för stor)kommer bakhjulen att låsa sig vid bromsning.

Posted: Sun Jan 16, 2005 10:10 pm
by Xepock
Legger meg flat.. Mente 69 :oops:

Posted: Mon Jan 17, 2005 9:10 am
by Xepock
Det enklaste sättet är att ta servo och huvudcyl. från -69,-70årsmod. koppla en krets fram och en bak.
Vil dette gå gjenom besiktning? Å bruke to-krets pumpe på en-krets system mener jeg.. Høres ellers ut som en genial enkel måte å gjøre det på :D

Re:

Posted: Mon Jan 17, 2005 9:34 am
by Lars Bd
Xepock wrote:genial enkel måte
Det ska inte vara något problem att besikta den modifieringen, servoverkan bör bli större med ett 140/amazon 2kretsservo jämfört med amazon original 1krets om man behåller 1krets komponenterna i övrigt.

Posted: Thu Jan 20, 2005 4:55 pm
by Leif P
Om du ska konvertera till 2 krets så gör det fullt ut . Det är lite jobb men
man får ett säkert bromssystem . Kolla på en 69-70 så ser du hur det är
draget och skaffa de delar som nämnts ovan . Jag har gjort denna konvertering på min 67:a automat , funkar utmärkt . Med manuell låda är det lättare , dom fanns ju med 2-krets .Vad det gäller besiktningen så kollar dom bara bromsvärdena

/Leif

Re: konvertering til to-krets

Posted: Thu Sep 15, 2011 8:53 pm
by boxen
Fortsätter lite på den här tråden.

Jag köpte för en tid sedan en amazon kombi 66 som någon tidigare ägare har satt 2 krets system på, Den har stått i 8 år så jag har inte kunna testköra den ännu (ingen generator satt i vid köpet) Köpte nya gummipackningar till bakcylindrarna utan att mäta dem först (plus alla andra packningar till bromssystemet).
Nu när jag skulle byta packningarna så var dom för små för cylindrarna, :( mätte cylindrarna och det är 1 tum cylindrar. Kan det här systemet fungera eller blir jag att byta till mindre cylindrar.

Är kombin tyngre än sedanen, eller är det så liten skillnad i vikt att bakhjulen ändå låser sig.

Re: konvertering til to-krets

Posted: Thu Sep 22, 2011 10:24 pm
by Blomquist
Har dom monterat bromsreduceringsventilerna i bilen i samband med ombyggnaden?

Re: konvertering til to-krets

Posted: Fri Sep 23, 2011 7:00 am
by boxen
Jepp en till varje bakhjulskrets.

Re: konvertering til to-krets

Posted: Sat Sep 24, 2011 2:29 pm
by Blomquist
Du bör montera de mindre cylindrarna för att få rätt tryck.
Det föreligger ingen skillnad mellan sedan och kombi vad gäller
bromscylindrar, det följer årsmodellerna.