Knackningar från skivorna vid bromsning

Moderatorer
Post Reply
Fredrik
Posts: 220
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:56 pm
Location: Halmstad

Knackningar från skivorna vid bromsning

Post by Fredrik »

På min Amazon så dunkar det och lever från bromsarna där fram (skivor) när man bromsar. Förmodligen är det rost på dom. Går det att svarva bort det? Och om dom är skeva så är det nya skivor som gäller eller? Har hört att nya skivor är ganska dyra :evil:
ama tic
Posts: 155
Joined: Thu Oct 28, 2004 1:45 pm
Location: Småland
Contact:

Post by ama tic »

Om du ska köpa nya skivor så är det inte så dyrt än då jag gick in på macken hemma på byn och köpte 2 skivor för 770:-
VOLVO 142-72 2.3L B20
Rookien
Posts: 22
Joined: Fri Sep 17, 2004 8:22 pm
Location: Fredriksberg

Re:

Post by Rookien »

ama tic wrote:Om du ska köpa nya skivor så är det inte så dyrt än då jag gick in på macken hemma på byn och köpte 2 skivor för 770:-
För båda skivorna!?

Hos Volvo vet jag då att det kostade en hel del mer än så...
Amazon-69 och Amazon -70 California vita så klart :P.

Letar mattor om någon har ett par av dessa
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Knackningar från skivorna vid bromsning

Post by Lars Bd »

Fredrik wrote: Går det att svarva bort det? Och om dom är skeva så är det nya skivor som gäller eller?
De går att svarva om dom inte är helslut, minsta tjocklek efter svarvning är 11,56mm enligt volvo.
Vid svarvning så spänns skivan upp mellan dubbar i lagrets koniska ytterringar, en axel i chucken svarvas lika konisk som ytterlagerringen för att skivan ska centrera perfekt och dubben i dubbdockan sätts an mot den andra ytterringen.
Gör man så ska det bli perfekt resultat, en chuck centrerar bra endast när den är ny och ibland inte ens då, så därför ska man inte spänna fast skivan direkt i chucken.
Fredrik
Posts: 220
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:56 pm
Location: Halmstad

Re:

Post by Fredrik »

ama tic wrote:Om du ska köpa nya skivor så är det inte så dyrt än då jag gick in på macken hemma på byn och köpte 2 skivor för 770:-
Vilken by och vilken mack?! :P
ama tic
Posts: 155
Joined: Thu Oct 28, 2004 1:45 pm
Location: Småland
Contact:

Post by ama tic »

M-lund i småland en preem mack ca 770 kr sa han viste inte precis sa han.
VOLVO 142-72 2.3L B20
Post Reply