Stoppning instrumentbräda...

Moderatorer
Post Reply
wiking
Posts: 17
Joined: Tue Feb 17, 2004 7:07 pm

Stoppning instrumentbräda...

Post by wiking »

När en ny vagn rullade av bandet på Volvo,vad hade stoppningen för finish?Jätteblank a la vinylglans eller mera åt det matta hållet?Jag fick med en ny i kartong till bilen jag köpte men den ser en aning matt ut. :(
It`s better to burn out then fade away.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag skulle nog vilja säga att Björn Johanssons californiavita 70:a med 2.800 mil på nacken har rätt finnish på instrumentstoppningen. Den skall vara precis sådär halvmatt som hans ser ut att vara på bilderna, inte undra på med tanke på antalet mil den rullat.

Image

Därmed inte sagt att finnishen måste ha varit sådan för alla årsmodeller. Volvo gick ju över till en matt lackering av plåtsargen runt vindrutan för att minimera störande reflexer mot föraren. Men jag tror ej att de fick till en mattare finnish på själva stoppningen också utan snarare att den haft den finnishen sedan starten...

Det är ju lätt att få en för blank finnish genom att göra rent vinylstoppningen med vinylspray som innehåller en massa glansmedel och även lösningsmedel som torkar ut vinylen men har en renande effekt. Försök att hitta någonting bättre att smörja in den med som ej innehåller lösningsmedel.

Fler bilder på Björn Johanssons 70:a finns här...
wiking
Posts: 17
Joined: Tue Feb 17, 2004 7:07 pm

Post by wiking »

Av bilden att döma(som är otroligt snygg) så verkar finishen vara ungefär densamma.Möjligen behöver stoppningen tvättas av lite,den har legat nåra år i en kartong.Funderar på vanlig Grön/Gul-såpa.Det borde iaf inte torka ut något. :P
It`s better to burn out then fade away.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Precis. Vanlig såpa är nog alldeles utmärkt. Gnid inte för mycket så den blir blank bara. ;)
P221
Posts: 38
Joined: Tue Mar 30, 2004 6:25 am
Location: Älvängen

Post by P221 »

Hej.
Jag använde vinylglans en gång på min -62:a som var mycket fin redan innan och den blev blank som en spegel. :shock:
En vecka senare var den halvblank som vanligt igen och jag lär inte prova igen. Tack för tipset att smörja den med något. :D
Amazon kombi -64 svart
Amazon kombi -66 ljusgrön
Amazon 4-d -62 dimgrön
Amazon 4-d till salu -61 blå-gråbiege
Amazon 4-d automatic -65 ljusblå
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

En del silikonbaserade medel kan funka bra, typ ArmorAll, men även dom gör det rätt så blankt, men dom brukar motverka torrsprickor och liknande rätt så bra.

Micke
Post Reply