Page 1 of 1

Amazon jämförbar med 240?

Posted: Sat Feb 19, 2005 1:45 pm
by dannej
Hur pass bra väghållning kan man få i en amazon, går det att komma lika långt som med en 240?

Eller behöver man isåfall bygga om till fjäderben osv..?


Ska börja på ett rent race bygge som ska gå både gata/stripp/bana, men jag vet inte riktigt vilkan bil jag ska utgå ifrån.

4link blir det i vilket fall, men jag vill helst slippa bygga om framvagnen för mycket.

Posted: Sat Feb 19, 2005 3:16 pm
by Hasse63
Då föreslår jag att du bygger på en 240. om det är volvo du vill ha.
Du får mycket gratis då.

Posted: Sat Feb 19, 2005 3:35 pm
by dannej
Men amazon är snyggare och betydligt ovanligare.

Vad väger en orörd amazon?

Hur kass väghållning är det egentligen?

Posted: Sat Feb 19, 2005 4:00 pm
by Hasse63
Håller med om att amazon är mycket snyggare och ovanligare.

Du kommer inte att få lika bra väghållning i amazon som du kan få i en 240.

Jag tycker personligen att det har usel väghålling orginal. men älskar den ändå.

Men visst kan den bli bättre men gasdämpare och hårdare/lägre fjädrar,
montera dubbla kränghämmare fram och 240 bak.

Så är du ute efter att vinna någon tävling så satsa på en 240.

Posted: Sat Feb 19, 2005 4:07 pm
by dannej
Målet är inte att den ska bli snabb på bana, utan föramförallt ett stabilt chassi, eftersom jag till största del kommer köra drifting.

Och det behöver man ju egentligen inte så bra väghållning för, bara den inte kränger och understyr, om den överstyr på tok för mycket så är ju bara det en fördel

Re:

Posted: Sun Feb 20, 2005 2:16 pm
by ama tic
Hasse63 wrote:
Men visst kan den bli bättre men gasdämpare och hårdare/lägre fjädrar,
montera dubbla kränghämmare fram och 240 bak.

.
menar du att man kan ta 240ins kränghämmare och sätta ditt på amazon..

Posted: Sun Feb 20, 2005 5:59 pm
by D59471
Såhär såg det ut på en amazon för klassisk racing som var till salu på Nyköpings marknad för några år sedan.

Image

Image

Image

Image

En extra krängningshämmare monterad bak på amazonen med hjälp av vevstakar från någon saab-motor och en del annat \"fix\". Går ju att ordna betydligt bättre bakvagnsupphängningar än så, men ett litet lyft blev det nog. Kraven på originalitet (modifieringsförbud?) i klassisk racing är väl ganska höga antar jag.

Posted: Sun Feb 20, 2005 6:32 pm
by Arne
Du får använda dig av IPD:s krängningshämmare i Historisk rally. De är godkända, jag tvivlar på att man får ha modifierade 240 hämmare. Men om du inte ska klassa bilen för historisk rally spelar ju det ingen roll. :)

Re:

Posted: Sun Feb 20, 2005 7:11 pm
by dannej
Arne wrote: Men om du inte ska klassa bilen för historisk rally spelar ju det ingen roll. :)
Jag ska nog inte köra historiskt rally, tror inte resten av maskineriet är fullt gokännt :lol:
Det är det här motorbygget som ska i isåfall http://www.zatzy.com/showthread.php?t=198233

Posted: Sun Feb 20, 2005 9:26 pm
by rally-amazon
annars kan du sätta dit en 240 framvagn! och 240 bakaxel gör mkt på väghållningen!! ska du ha orginal framvagn s¨å satas på koni el bilsten smat banracingfjädrar!!

Min framvagn kommer från en banracingbil = ändrarde hjulvinklar,ställbara koni,banracingfjädrar,special ok med racebelägg,slitsade skivor.mm