Polera nylackade detaljer

Moderatorer
fredand44
Posts: 99
Joined: Tue Feb 24, 2004 9:26 am
Location: Sweden\\Lidingö

Polera nylackade detaljer

Post by fredand44 »

Hej!

Nu har jag lackerat min bensintank men eftersom mitt garage inte är damfritt har det givitvis kommit lite partiklar i lacken under torkningen.

Så nu tänkte jag fråga om någon vet bästa sättet att polera bort dampartiklar. Bör jag köpa en polermaskin, rekomendera gärna någon, eller ska man köra för hand med trassel och rubbing och vax?
Mvh
Fredrik Andersson
Fredrik
Posts: 220
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:56 pm
Location: Halmstad

Post by Fredrik »

Är det så farligt då? Det är ju bara bensintanken.
fredand44
Posts: 99
Joined: Tue Feb 24, 2004 9:26 am
Location: Sweden\\Lidingö

Du kanske har rätt!

Post by fredand44 »

Hej!

Du kanske har rätt!

Men jag brukar nog vara lite pedantisk.

Så det blir nog lite rubbbing och vax på det ändå.
Mvh
Fredrik Andersson
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Varför lägger man ner tid och pengar på att slipa rådiamanter det är ju bara en bit kol.
fredand44
Posts: 99
Joined: Tue Feb 24, 2004 9:26 am
Location: Sweden\\Lidingö

I hopp om tips ligger jag på om detta!

Post by fredand44 »

Hej!

Om jag inte minns fel har jag sett att för att få en riktigt bra finish på en lack ska man gärna slipa ned den NYLACKADE ytan med ett riktigt fint slippapper t ex 800 eller ännu finare samt vatten.

Sedan så ska man polera ytan med vax för att reparera ytan igen. Detta ska ge bra resultat.

Så rätta mig gärna om jag har fel här innan jag börjar.

Men jag skulle även gärna vilja ha tips på bra polermaskiner.
Jag hittade dessa:

Clas Ohlson
Art nr 34-333 Polermaskin 379:- (varvtal okänt)

Jula:
Art nr 612004 Polermaskin 679:- (varvtal 3100)
samt
Art nr 010123 Poler och vinkelslip i ett 495:- (varvtal 4500 -10 000)

Micro:
Art nr 00611 Polermaskin med två polerhuvuden för jämnare resultat. 998:- (varvtal okänt)


Den som spontant faller mig i smaken är Julas Poler och vinkelslip i ett eftersom (enligt bilden) trissan ser ganska liten ut vilket kanske gör det lättare att komma åt i trånga utrymmen.

Men å andra sidan verkar den ha ganska högt lägsta varv (4500) och någonstans inne i bakhuvudet ringer en klocka som säger att den polermaskin ska gå med lågt varv.

Sen så verkar ju även Micros med dubbla polerhuvuden vara den bästa men den kanske det å andra sidan kan vara svårt att komma åt med. Jag tänker speciellt på ytan på min bensintank som alla vet inte är en jämn plåtlåda. Så för att komma ned mellan \"räfflorna/kanalerna\" kanske polerhuvetdet blir förstort?

Så jag hoppas verkligen ni har lust att kommentera detta.
Mvh
Fredrik Andersson
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Min uppfattning är att eventuell våtslipning och polering bör ske först när lacken har hårdnat ordentligt och hunnit sätta sig. Det kan ta ett par år innan det skett ordentligt, beroende på hur tjock lack, med vilken underbehandling och vilken färgtyp osv.

Jag är ingen expert inom ämnet, men de som renoverar finare bilar lägger ju ofta en \"sättlack\" först i form av 2k grund, när den har satt sig under ett par år våtslipar de den slät och lägger en ny lack ovanpå det. I USA våtslipar/polerar de väl i regel alla finare billacker (pga. dålig lackeringsteknik?) vilket gör att det borde finnas mängder att läsa i ämnet om man googlar lite.

Men att ge sig på och våtslipa en hel bil utan rätt maskin, vattenspridare och kunskap, det skulle inte jag göra. När det gäller billigare polermaskiner så är väl kanske inte kvalitén så jättehög. Det försämrar ju helt klart resultatet att maskinen inte har kraft nog och elektronik för konstant varvtalshållning osv.

Jo, och angående våtslipning så är det väl 2000 grit våtslippapper som används med tvål/vatten i ett första moment. Därefter noggrann polering med någon form av polermedel, kanske i flera steg med olika grovlek på polermedlet.

Såhär kan det väl se ut: (lånat från http://www.thepolishman.nu/)

Image

Image

Image

Image

Som du ser har de ett munstycke som sprider vattnet över karossen under våtslipningen (finns ingen bild på våtslipsmomentet med maskin?) för att inte slipa torrt. Jag vet inte om man brukar koppla på nån tank med ejektorverkan för att suga in lite såpa i vattnet, men tvål/vatten brukar ju rekommenderas när man våtslipar (för att bli av med ytspänningen och få ett jämnare vätskeskikt?).
fredand44
Posts: 99
Joined: Tue Feb 24, 2004 9:26 am
Location: Sweden\\Lidingö

Oerhört intressant!

Post by fredand44 »

Tack för ditt inlägg!

Oerhört intressant!

Jag ringde till Jula angående deras Polermaskin/vinkelslip i ett och de sa att man själv var tvungen att reglera varvtalet med avtryckaren. Detta innebär ju att det är lite vanskligt om det stämmer att man aldrig ska låta polermaskinen gå för fort.
Mvh
Fredrik Andersson
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Notera att grabbarna på bilderna kör med en Flex polermaskin med elektroniskt reglerat varvtal, och konstant-varvtalshållning. ;)

Det har ju kommit många billigare maskiner nu, men få kostar ju så lite som de på Jula. Jag skulle dock inte våga ägna mig åt seriösare polering med en sån maskin. :roll:
fredand44
Posts: 99
Joined: Tue Feb 24, 2004 9:26 am
Location: Sweden\\Lidingö

Post by fredand44 »

Hej!

Det är ju sant killarna som är seriösa dvs proffs och tar betalt kör ju säkert inte med grejer från Jula.

Fast för en hemmafixare kanske någon av ovanstående maskiner duger eller vad tror du? man vill ju alltid ha absolut bästa resultat även om man aldrig kan mäta sig med ett proffs. Men om man snackar \"mint condition\" i nivå som en hemmafixare kan klara.
Mvh
Fredrik Andersson
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det går ju att hyra eller låna polermaskin också. Det kanske kan vara ett alternativ!

Jag har själv kört med både Julas och ÖB's polermaskiner av billigare slag vid polering av stora ytor och det är ingen höjdare. Numera lånar jag hem en Flex från jobbet, det blir en helt annan grej!

Jag skulle nog handpolerat hellre än med en Jula maskin tror jag. Skall se om jag kan få fatt på några bilder över de saker jag polerat så du ser.
Kyten
Posts: 87
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:47 am
Location: Luleå
Contact:

Post by Kyten »

Det är inga problem att våtslipa en nylackad yta. Bara ytan har härdat så. Jag våtslipade tjejens nylackade bil dagen efter den hade lackas i förra veckan. I och för sig så hade den stått i ugn i 64 grader i en timme och svalnat under natten. Har nu gjort det på tre nylackade bilar och det har blit ruggig yta. Jag börjar med 1500 och går upp till 4000 kornstorlek. kör de grova paprena på stora ytor och inte ända ut i kanterna för där är det så lätt att slipa igenom. Därför kör jag med 3000-4000 pappaer ute i kanterna. Allt detta med kloss. Sen är det bara att polera som tusan med en bra maskin. Kör själv med en riktig polermaskin typ Fasttool. Liknade Flex. Lite större varvomfång. Använde ig av 3m och Autosmarts polermedel. kan rekomendera 3M till just detta ändamål.
Det blir ruggig yta och ett måste för att få den där spegel ytan. Se bara till att det finns mycke färg eller klarlack att slipa på. Hellre lite extra så det finns att slipa i om du förstår.

Lycka till.
Image

Kyten Luleå
RPM Buffing
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Anledningen att man slipar ner lacken först efter ett par år är att den alltid \"sätter sig\". Man får sjunkningar i lacken, apelsinskal träder fram, sliprepor och annat otrevligt.

Genom att vänta tills färgen har sjunkit och hårdnat ordentligt får man ett bättre slutresultat. Lite surt att slipa och polera hela bilen och sedan få sjunkningar 1-2 år senare ju.
Kyten
Posts: 87
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:47 am
Location: Luleå
Contact:

Post by Kyten »

Om man vill ha ett bra resultat på en gång så måste man slipa och polera på en gång. Men då får man göra om det ett tag senare också.
Ett års lack.
Image

Kyten Luleå
RPM Buffing
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Post by Goofy »

Lacken på min amazon var lite \"apelsin\" när den kom ur lackboxen, men efter ett par veckor så slätade den ut sig lite, det är fortfarande kvar lite ännu, (efter ett halvår) men den ska slipas ner och poleras i vinter

kyten: när du hör 3000-4000 vad kör du med då? vanligt papper lr kör du med abralon å maskin?
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
Kyten
Posts: 87
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:47 am
Location: Luleå
Contact:

Post by Kyten »

Går bra att köra förhand och med maskin. Jag själv brukar köra maskin där jag kommer åt. Men det är ju större risk att man går igenom med maskin. Den avvärkar lite mer än för hand. Men med 3000-4000 papper så gör man bara fin jobben. Jag brukar börja med 1500.
Image

Kyten Luleå
RPM Buffing
Post Reply