1k lack för lackbättring?

Moderatorer
Post Reply
Henke
Posts: 38
Joined: Mon Feb 07, 2005 11:40 pm

1k lack för lackbättring?

Post by Henke »

Behöver bättra på lacken på vissa ställen på bilen.
Hellackering ligger ett par år framåt i tiden.
Problemet är att jag bara har hittat orginalkulören i 2k-lack.
Jag vill bara rolla alt.pensla dom ställen där det behövs.
Någon som vet hur jag ska göra?
Återstår annars endast att stå med färgkartan bredvid bilen och köpa Ready-90 eller likn.i den kulör som känns närmast.
Bilen är en 61,a.Färgen Ljusgrön,Tror den heter Dimgrön.
'Tacksam för tips...
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Rolla är ingen bra idé.

Nödlösningen är ju att köpa sprayfärg, det kan du göra genom att ange färgkoden hos till exempel Mekonomen eller vilken reservdelsfirma som helst och be dem beställa hem ett par sprayburkar åt dig. Annars kan du gå till en billackeringsfirma och be dem hälla upp 2k färg på sprayburk som du kan använda lite kvickt, finns firmor som säljer färg/lackar bilar och som har möjlighet att försluta sprayburkar.

Tänk på att slipa rent ordentligt, grunda med bra grundfärg osv. för att få ett fint resultat. :)
Martini
Posts: 18
Joined: Tue Feb 10, 2004 2:52 pm
Location: skellefteå
Contact:

Någon som har erfarenhet av mekonomens sprayfärger?

Post by Martini »

Är det någon som har provat sprayfärger från mekonomen? Har provat att köpa 2 sprayburkar, kod 46, röd, 1k-färg från en riktig lackfirma med något års mellanrum. Den första var OK men den andra var alldeles för orange, inte så snyggt...
//Martini
Amazon 2dr -67
Amazon cab -67
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, jag har provat deras sprayfärger som de beställer hem. Inget fel på dem. Personligen har jag dock svårt att se poängen i att spraymåla med tanke på lite sämre rostskydd, sämre finnish, och allt det där. Men vill man bara göra enkla kortvariga kosmetiska förbättringar så är det ju utmärkt.

Det jobbiga är att slipa bort sprayfärgen sen när man skall måla med riktig 2k-lack. Den bara grötar sig, förmodligen bäst att använda lackborttagning/bromsvätska för borttagning av den.
Post Reply