b18-m47
Finns beskrivet i massor av trådar vad som passar och inte...
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Varför M47? Den är ju inte vidare hållbar... Har slitit ut min till min 740GL redan (113 hk - 30000 mil slitage)
M45 eller M46 är ju bättre val i så fall.
Iofs kanske det inte är för trimmat och då borde väl inte en B18 döda en M47. Men då är det väl lika bra med M40n. Om du inte VERKLIGEN vill ha 5-växlar. Men 5:e växelns utväxling är väl samma som M40ns 4:e växel. Dvs 1:1? Eller jag kanske cyklar nu?
M45 eller M46 är ju bättre val i så fall.
Iofs kanske det inte är för trimmat och då borde väl inte en B18 döda en M47. Men då är det väl lika bra med M40n. Om du inte VERKLIGEN vill ha 5-växlar. Men 5:e växelns utväxling är väl samma som M40ns 4:e växel. Dvs 1:1? Eller jag kanske cyklar nu?
Re:
hm, jag kör hårt med B230E (140-145hk) och M47 nu, och den funkar än så länge iaf.C Upp wrote:Varför M47? Den är ju inte vidare hållbar... Har slitit ut min till min 740GL redan (113 hk - 30000 mil slitage)
M45 eller M46 är ju bättre val i så fall.
Iofs kanske det inte är för trimmat och då borde väl inte en B18 döda en M47. Men då är det väl lika bra med M40n. Om du inte VERKLIGEN vill ha 5-växlar. Men 5:e växelns utväxling är väl samma som M40ns 4:e växel. Dvs 1:1? Eller jag kanske cyklar nu?
en M47 är kraftigare än M40. iaf. helt jämförbar.
M47 har överväxel, 0,82:1 på femman, M40 har 1:1 på fyran (M47 har 1:1 på fyran)
Axel Wall
Re:
Den 740 som jag kör går över 160 på trean fyran vet jag inte, men 180-190 borde ju vara möjligt.Rogge wrote:man märker att femma är överväxel om man drar den till max på fyran och sen lägger i femman.. då sjunker hastigheten till ca 140-150 har jag för mej.. från ca 170-180 på fyran..
Axel Wall
-
- Posts: 5
- Joined: Mon Mar 14, 2005 2:02 pm
- Location: Tjällmo, världens ände..
m47 är en oduglig skitlåda va ja tycker iaf..min 240 som har gått 24000mil satt det en m47a.. efter ca 2 veckor efter att ja köpt den så börja den skrapa när man la i 2an å trean.. å det vet ju alla som har haft m47 att då är det inte långtkvar innan den rasar på nån växel.. ja har ju åka å lekt å sladdat på grus så det borde den hålla för.. tycker fan att m40 är bra mycke bättre..
Volvo Amazon -66 mé B230 snart B234
69000mil å 30ägare alltså milt inkörd....
69000mil å 30ägare alltså milt inkörd....
Re:
Jag tror att M47 är extremt känslig för låg oljenivå, det sägs att dom tåler 250hk utan vidare om man överfyller dom lite. Jag har inte testat själv. (Ännu)
Axel Wall
Är det inte så att volvo inte använde m47 i turbobilarna för att de \"visste\" att de var klenare.
Att ligga och segdra med te x släpvagn med en m47:a på 5:an är inte att rekomendera.
Att ligga och segdra med te x släpvagn med en m47:a på 5:an är inte att rekomendera.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re:
Det stämmer. Dom satt inte vad jag vet på E-motorerna B23E/B230E/(B234E?) heller. Där var det M46.Hasse63 wrote:Är det inte så att volvo inte använde m47 i turbobilarna för att de "visste" att de var klenare.
Axel Wall
88 och nyare är det bara insprutning och där var de monterade. det var bara turbon som hade m46.
Någon årsmodel så runt 88-90 så höjde volvo påfyllningen för att få mer olja i lådorna, Höll bättre då.
Någon årsmodel så runt 88-90 så höjde volvo påfyllningen för att få mer olja i lådorna, Höll bättre då.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re:
mja... jo. men då var det B230F, med 113hk. i GLE-modellerna satt det vad jag vet M46. Antagligen M46 även i GLT.Hasse63 wrote:88 och nyare är det bara insprutning och där var de monterade. det var bara turbon som hade m46.
Någon årsmodel så runt 88-90 så höjde volvo påfyllningen för att få mer olja i lådorna, Höll bättre då.
Axel Wall