b18-m47

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
amahemi
Posts: 21
Joined: Tue Mar 01, 2005 3:22 pm

b18-m47

Post by amahemi »

funderar på om det passar med en m47 på en b18 om man byter sprängkåpa....någon som provat detta och vet om det funkar?
har amazon a-traktor
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Finns beskrivet i massor av trådar vad som passar och inte...
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by C Upp »

Varför M47? Den är ju inte vidare hållbar... Har slitit ut min till min 740GL redan (113 hk - 30000 mil slitage)
M45 eller M46 är ju bättre val i så fall.

Iofs kanske det inte är för trimmat och då borde väl inte en B18 döda en M47. Men då är det väl lika bra med M40n. Om du inte VERKLIGEN vill ha 5-växlar. Men 5:e växelns utväxling är väl samma som M40ns 4:e växel. Dvs 1:1? Eller jag kanske cyklar nu?
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

C Upp wrote:Varför M47? Den är ju inte vidare hållbar... Har slitit ut min till min 740GL redan (113 hk - 30000 mil slitage)
M45 eller M46 är ju bättre val i så fall.

Iofs kanske det inte är för trimmat och då borde väl inte en B18 döda en M47. Men då är det väl lika bra med M40n. Om du inte VERKLIGEN vill ha 5-växlar. Men 5:e växelns utväxling är väl samma som M40ns 4:e växel. Dvs 1:1? Eller jag kanske cyklar nu?
hm, jag kör hårt med B230E (140-145hk) och M47 nu, och den funkar än så länge iaf.

en M47 är kraftigare än M40. iaf. helt jämförbar.

M47 har överväxel, 0,82:1 på femman, M40 har 1:1 på fyran (M47 har 1:1 på fyran)
Axel Wall
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by C Upp »

Aha. Jag hade ingen aning om att 5:an var överväxel. Då förstår jag valet av låda lite bättre...
Tycker fortfarande inte den håller så bra. Men en B18 ska ju inte lyckas döda den i första laget.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

man märker att femma är överväxel om man drar den till max på fyran och sen lägger i femman.. då sjunker hastigheten till ca 140-150 har jag för mej.. från ca 170-180 på fyran..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

Rogge wrote:man märker att femma är överväxel om man drar den till max på fyran och sen lägger i femman.. då sjunker hastigheten till ca 140-150 har jag för mej.. från ca 170-180 på fyran..
Den 740 som jag kör går över 160 på trean :twisted: fyran vet jag inte, men 180-190 borde ju vara möjligt.
Axel Wall
Amazon_Meken
Posts: 5
Joined: Mon Mar 14, 2005 2:02 pm
Location: Tjällmo, världens ände..

Post by Amazon_Meken »

m47 är en oduglig skitlåda va ja tycker iaf..min 240 som har gått 24000mil satt det en m47a.. efter ca 2 veckor efter att ja köpt den så börja den skrapa när man la i 2an å trean.. å det vet ju alla som har haft m47 att då är det inte långtkvar innan den rasar på nån växel.. ja har ju åka å lekt å sladdat på grus så det borde den hålla för.. tycker fan att m40 är bra mycke bättre..
Volvo Amazon -66 mé B230 snart B234
69000mil å 30ägare alltså milt inkörd....
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

Jag tror att M47 är extremt känslig för låg oljenivå, det sägs att dom tåler 250hk utan vidare om man överfyller dom lite. Jag har inte testat själv. (Ännu)
Axel Wall
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Är det inte så att volvo inte använde m47 i turbobilarna för att de \"visste\" att de var klenare.

Att ligga och segdra med te x släpvagn med en m47:a på 5:an är inte att rekomendera.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

Hasse63 wrote:Är det inte så att volvo inte använde m47 i turbobilarna för att de "visste" att de var klenare.
Det stämmer. Dom satt inte vad jag vet på E-motorerna B23E/B230E/(B234E?) heller. Där var det M46.
Axel Wall
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

88 och nyare är det bara insprutning och där var de monterade. det var bara turbon som hade m46.
Någon årsmodel så runt 88-90 så höjde volvo påfyllningen för att få mer olja i lådorna, Höll bättre då.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

Hasse63 wrote:88 och nyare är det bara insprutning och där var de monterade. det var bara turbon som hade m46.
Någon årsmodel så runt 88-90 så höjde volvo påfyllningen för att få mer olja i lådorna, Höll bättre då.
mja... jo. men då var det B230F, med 113hk. i GLE-modellerna satt det vad jag vet M46. Antagligen M46 även i GLT.
Axel Wall
Post Reply