Page 1 of 1

växellåda trimmad B20

Posted: Thu Mar 03, 2005 10:46 pm
by nokia9902
Hallo nån som har något bra förslag till vilken växellåda som passar bra till c:a 160hkr sug trimmad B20 förutom M40 som jag inte tror kommer hålla tacksam för olika förslag

Posted: Fri Mar 04, 2005 12:17 am
by Hasse63
Det har diskuteras för men en M40 som är fräch håller för mycket. det som gör att de rasar är körsättet.

Du får säkert fler ideer och förslag på denna fråga. :wink:

Posted: Sat Mar 05, 2005 4:39 pm
by amazon -66
Volvos M47 lådor ska ju tåla en hel del men då måste du byta sprängkåpan åxå

Re:

Posted: Sat Mar 05, 2005 5:36 pm
by Amazon_V8
amazon -66 wrote:Volvos M47 lådor ska ju tåla en hel del men då måste du byta sprängkåpan åxå
M45 är väll ett bättre val än både M47 och M46 isåfall,vad det gäller hållbarhet.

/Micke

Posted: Sat Mar 05, 2005 9:36 pm
by ama tic
m45:an är bättre än m47:an.


Själv ska jag köra med m400 lådan...

Posted: Tue Mar 08, 2005 10:52 pm
by THolandsli
M46 er vell et godt alternativ om du ønsker overdrive og kortspak, disse kassene er jo enkle å få tak i, men clutckåpe er ikke så enkel å få tak i. (jeg har en liggende)

Jeg kommer også til å kjøre med M400, kassen trenger ikke modifikasjoner på bilen for passe. Men bare noen små ting som fresing av spor i lokket eller klipping av fjærer og bytte utgående flens.
Clutchkåpa er her også problemet, jeg skal sveise sammen en B30/M400 kåpe med B20/M40 kåpe.

Posted: Mon Mar 21, 2005 9:24 am
by Mugge
jag tror att du kan köra med det som faller dig i smaken... men varför byta bort m40 med den långa spaken? många har olika åsikter om vad som håller bäst osv... jag tror som fler redan sagt - m40 håller länge, det beror på hur du hanskas med den.. jag kommer själv att köra med m40 och ca 180-190hk (förhoppningsvis)

Posted: Mon Mar 21, 2005 11:06 am
by D59471
Bakaxeln går förmodligen sönder före växellådan om du växlar snällt. Så gick det iaf. i min bil med 2,2L B20, 2xWeber 45 DCOE, Steg 3 topp, hyffsat vass kam, lättat balanserad underdel med smidda kolvar osv. Växellådan klarade sig fint, men det gjorde inte bakaxeln. Samtidigt körde jag ganska snällt.

Posted: Mon Mar 21, 2005 6:02 pm
by ama tic
Man kan ju bygga om en m400 låda till långspak så ser det lite mer orginal ut om man vill det.

Re:

Posted: Sat May 21, 2005 1:43 pm
by amazoncustom
D59471 wrote:Bakaxeln går förmodligen sönder före växellådan om du växlar snällt. Så gick det iaf. i min bil med 2,2L B20, 2xWeber 45 DCOE, Steg 3 topp, hyffsat vass kam, lättat balanserad underdel med smidda kolvar osv. Växellådan klarade sig fint, men jag körde inte så elakt. Men det gjorde inte bakaxeln.
Drivaxlarna är klenare upp till -67

Posted: Thu May 26, 2005 11:40 pm
by Stoffe
M400 med långspak behövs väll inte byggas om något? bara att flytta locket från M40 till M400 så får man lång spak. finns ju tydligen 164or med lång spak orginal har jag hört. vet inte om det stämmer eller ej. men om det gör det så finns det lång spak till M400 lådan orginal så att säga. men M40 locket funkar ju minst lika bra för det är ju ändå samma :D :D

Re:

Posted: Thu May 26, 2005 11:50 pm
by D59471
amazoncustom wrote:Drivaxlarna är klenare upp till -67
Ok. Nu var det dock 3 kugg på det stora drevet i "transmissionen" som gick som gick. Drevet för ingående axeln altså.