Ny lack eller inte? Svårt att göra underarbetet?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Nikelas
Posts: 37
Joined: Fri Mar 04, 2005 9:05 pm
Location: Rättvik

Ny lack eller inte? Svårt att göra underarbetet?

Post by Nikelas »

Funderar på att ge min amazon 122 sport från 1964 ett ansiktslyft.
Lack är 79 Pärlvit. Bilen är inte rostig förutom runt skärmkanterna bak som har blivit igenomrostat så jag borde byta plåt där.
Men frågan är vad jag skall göra? Skall jag bekosta en helt ny lack på bilen och inte lacka motorrummet? Skall jag plocka ner hela bilen och verkligen renovera den ordentligt? Att plocka ner bilen så måste jag ju vara lite knäpp, bilen är ju jättefin invändigt, otroligt fin för att vara original. Alltså jag tänker så här: Betala dyra pengar och göra det halvdant och få ett bra resultat. Eller lägga ner stor möda besvär och pengar på att få en felfri bil? Lacken är ju bara sliten, bilen är trots allt 40 år gammal och aldrig omlackad. Har beslutsångest. Skall jag låta lacken var som den är bara?
Om jag nu beslutar mig för att \"bara\" lacka bilen. Är det svårt att göra underarbetet själv? Och om man gör underarbetet, hur mycket kostar en ny lack om jag lämnar in den hos lackeraren?
esplund
Posts: 11
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:00 am

Post by esplund »

Frågade nyss en lackerare, han ville ha 4000kr för å blåsa på färg på ytterplåten. Skulle han slipa och måla ville han ha det dubbla.

En firma med lite mer \"profil\" ville ha 10 000kr om man lovade att inte säga vem som lackade.....
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det hänger ju faktiskt mycket på vilken firma man väljer och vilka krav man ställer på resultatet.

Gör man underarbetet själv så kanske inte alla firmor går med på att lägga lacken sedan pga. osäkerheten i resultatet, men många gör det nog för 4.000-5.000 kr inklusive färg.

Det stora jobbet är ju underarbetet. Om du skall göra det själv, se till att va NOGA. Och använd rätt produkter för spackling, etsgrund, slipgrund osv. som matchar det färgsystem billackeraren använder.

Om du har möjlighet är det ju även bra att visa upp bilen för billackeraren ett par gånger under jobbet när du anser att du börjar bli klar för att de skall kunna säga om det är okej eller inte (om de går med på det).

En komplett lackering med underarbete kan kosta allt från 10.000kr och uppåt, det finns firmor som tar 40.000-50.000kr för att dellackera en bil med grymt bra resultat osv. Men de kraven har nog inte de flesta. ;)

Angående att göra underarbetet själv eller lämna bort det skulle jag nog fundera lite utifrån hurdant skick karossen är i. Om det skall lagas mycket och riktas och grejjas är det ju lätt hänt att det blir snett och skevt. Är det mindre lagningar som behöver göras och karossen är i ganska bra skick i övrigt blir ju jobbet betydligt enklare.

Sedan har kanske inte alla samma krav på en \"rak kaross\" vid det färdiga resultatet, många nöjer sig med en blank och fin lack och ser inte \"detaljarbetet\" lika noga. Det är ju trots allt än 40 år gammal bil. :)
Post Reply