Onödigt

Regler samt övriga användarfrågor. Moderatorer
Forum rules
Här postas frågor om forumets funktioner och ickefunktioner även allmänna frågor/förslag om regler och dess tolkningar. Frågor om varför specifika trådar har blivit modererade/borttagna skall även fortsättningsvis ske via PM till berörd eller annan moderator och ej på forumet. Vid tveksamhet om det är en allmän fråga eller inte, kontakta en moderator först.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Onödigt

Post by Shift »

Ja som sagt, går det att lösa det här genom ett gemensamt beslut?
Det är stora oenigheter, och jag tror att forumet skulle bli en mycket trevligare
plats om reglerna bestämdes av de aktiva medlemmarna.

Visst, jag har bara vart medlem i tre år, så vad har jag att säga till om egentligen.
Men samtidigt har det skett ett generationsbyte här på forumet sedan jag gick med.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Onödigt

Post by Lars Bd »

Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Onödigt

Post by brorsan »

• Citera folks inlägg med förnuft. Citera ej bilder. Citera ej långa textinlägg i onödan utan välj i så fall ut det stycke du vill citera.
Det här tolkar jag som att avsikten med citeringsreglerna är att man ska undvika citera flera bilder. Alltså att man inte ska citera ett helt inlägg packat med bilder och text. Att citera en enstaka bild från en tidigare sida i tråden måste ju vara tillåtet, det ger ju ett bättre flyt och en bekvämare läsning. Men även om jag misstolkar det så kanske reglerna skrevs under modemanvändandets tid när bilder kunde vara en pina att ladda? Jag tycker precis som Shift att det här måste kunna diskuteras, inte bara besvaras med "Så här så ska det vara!" från dig Lars. Ett forum är ju ingenting utan dess medlemmar, och att inte lyssna på dom är en dålig ide i mitt tycke. Att kunna få citera kanske 6-7 rader med text ser jag som en självklarhet och något som underlättar läsningen!

Vad säger ni andra moderatorer? Och medlemmar? Som det är nu tycker i alla fall jag att det är riktigt tråkigt att läsa trådar som är sönderredigerade.
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Onödigt

Post by Lars Bd »

Det finns fortfarande de som använder modem och även med smala bredband och gamla datorer kan bilder ta tid att ladda, ska de inte få läsa på forumet?
Man får citera hur mycket som helst om det är nödvändigt men ett citat ska innehålla så lite text som möjligt tex så skulle ditt citat ha räckt med
Reglerna wrote:Citera ej bilder
eftersom det var det enda som du kommenterade. Resten
Citera folks inlägg med förnuft. Citera ej långa textinlägg i onödan utan välj i så fall ut det stycke du vill citera.
är alltså egentligen onödigt textmassa som bara tar plats och inte tillför någonting till någon.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Onödigt

Post by brorsan »

Jag skulle tro att andelen som fortfarande sitter på modem är försvinnande liten. Och de som gör det har gjort ett aktivt val att inte prioritera surfning eftersom bredband är oerhört billigt i Sverige. Det finns så klart nån enstaka satckare som inte kan få bredband, men även det är ett aktivt val, viljan att bo så långt ut på vischan har övervägt behovet av moderniteter. Ska den stora massan "lida" för att nån enstaka person sätter ribban otroligt högt med sitt modemsurfande?

Sen kommenterade jag också text-citering. Och ska man inte ens få citera ett kort stycke på en rad tycker jag du ska fundera på om det verkligen är uppsnyggning du håller på med eller om det blivit lite av en fix idé för dig att korta citat in i absurdum?
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Onödigt

Post by Shift »

Ser inte riktigt skillnad på de två citeringarna, rent läsbarhetsmässigt.
Men problemet är väl nu att om man citerar över "gränsen" så tas citatet bort, istället för att kortas ner.
brorsan wrote:Jag tycker precis som Shift att det här måste kunna diskuteras, inte bara besvaras med "Så här så ska det vara!"
Bra att det är fler som vill ha diskussion, för jag är inte ute efter att bråka, bara göra forumet bättre.
Det tror jag inte att brorsan är ute efter heller, så vad säger du Lars BD? Är du intresserad av att
komma överens om en standard? Ja eller nej, så jag vet om jag ska lägga ner, innan jag stångar mig blodig.
Jag har i flera inlägg nu frågat om vi skulle kunna bestämma tillsammans hur det ska vara, men jag har
inte fått något svar. Utan som brorsan skriver, "Så här ska det vara" är det svar man får hålla till godo med.

Angående det här med modem, så är inte det någon bra ursäkt eftersom folk kan lägga in 20 bilder i ett enda inlägg.
Avslutningsvis så skrev du förut att du ska jaga felciterare med blåslampa, men jag tror som sagt på en kompromiss
mellan medlemmarna.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Onödigt

Post by Lars Bd »

Alla vill förhoppningsvis göra forumet bättre, även jag och min övertygelse fram till nu och (än så länge) tills vidare är att oredigerade citat är onödiga och förfular forumet. Så gör även rödpennan men den kommer för att påminna alla om att tänka på hur man skriver och ska förhoppningsvis inte behövas alls i fortsättningen.

Citat nr 2 saknar texten "Citera ej bilder" (som var en nödvändigt del att citera) och det betyder att du inte ens läste citat nr 2 som då bevisligen var onödig text.

De enda citat som har blivit helt borttagna är kompletta oredigerade citat av text som står mindre än 5 cm* från citatet och det är endast sådana citat som idag klassas som "onödig citering".
*Om man bortser från texten som inlägget består av.

Leta på en tråd som ni anser förstörd av mitt "korståg" så kan jag göra kopior av den och redigera dessa i lite olika utföranden för att jämföra utseende och läsbarhet, vissa delar av eller hela inlägg i kopiorna kan komma att tas bort om de handlar om just "onödig citering".
Kopiorna kommer även att vara låsta så att ingen diskuterar i dessa.

Om alla själv kortar ner sina citat och följer regeln "citera med förnuft" finns inget problem för någon.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Onödigt

Post by LABBE »

som det är nu ger man f-n i att svara om man hamnar några inlägg längre ner , för ingen hajar vad man svarat på. jag är med i ett annat forum där en av medlemmarna inte har hajat att man kan besvara trådarna utan citat. å det blir mycket blädra förbi hans inlägg, det kan som BD säger innehålla ett citat på 5-6 bilder å sen hans svar typ . ( snygga bilder) vilket är väldigt jobbigt. varje gång han svarar så är hela citatet innan med , bilder youtubeklipp mm, vilket jag tycker dock e skönt å slippa här. samtidigt tycker jag brorsans citat exempel ovan. var bättre än BDs exempel ovan . mvh Labbe med ett inlägg utan Citat .
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Onödigt

Post by Lars Bd »

Inget citat som gäller något annat än hela närmast föregående inlägg har blivit borttaget, däremot har ett fåtal blivit redigerade. "Problemet" uppkommer när hela närmast föregående inlägg citeras, svarar man på ett äldre inlägg kan det ibland vara motiverat med ett komplett citat tex om originalinlägget inte ens finns på skärmen utan man får leta 2 sidor längre bak i tråden för att se exakt vad som står.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Onödigt

Post by QV »

Lars Bd wrote:Inget citat som gäller något annat än hela närmast föregående inlägg har blivit borttaget
Och var står den regeln då..... Att du har varit frame med rödpennan har man märkt men i vilken typ av "konsekvent regel" du har hållit på har jag inte bryt mig om, utan tänker mera "snart ger han upp".

Rent praktiskt så har det mera varit en gissningslek att fundera ut vad det eventuelt stog där.

Eftersom jag vart tvungen att läsa reglerna innan dett inlägg (det är alltså så lite jag brytt mig om dit korståg mot citeringar) så finner jag att det inte står något om detta i REGLERNA utan i allmänt. vilket är en stor skillnad. Texen är " Citera folks inlägg med förnuft. Citera ej bilder. Citera ej långa textinlägg i onödan utan välj i så fall ut det stycke du vill citera."

citera ej LÅNGA inlägg i onödan. Så hur långt är långt i din verklighet Lars. Det verkar som att ett helt inlägg är långt oavsett hur många ord det innehåller.

Janne

som ett kompletterande inlägg så värderar jag folks uppträdande i vågskålar. De bra sakerna i +skålen och de dåliga i -skålen. Även om jag tycker att du är lite obstinat emellanåt så överväger +skålen fortfarande. Att hålla på med ett forum tar tid och jag har personligen ingen lust att ta över dit jobb..... men det känns som att du prioriterar forumet för mycket tid, det finns säkert saker i din omgivning som behöver din tid bättre . Barnbarn behöver all tid dom kan få, är man inte närvarande när dom är små som blir dom inte närvarande när de blir stora.

ps detta inlägg borde vara närheten till långt, lite beroende på hur mycket ordbajseri det står i det ds
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Onödigt

Post by brorsan »

EDIT: Glöm det, onödigt syrligt av mig...
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Onödigt

Post by Lars Bd »

Jag och de flesta här tillbringar för mycket tid på forumet och för min egen del är jag redan alltför väl medveten om detta.
QV titta i början på denna tråd så ser du exakt hur onödiga citeringar ser ut som jag tänkte att folk skulle reagera på men det blev ingen reaktion alls, inte ens efter en påminnelse 3 år senare. Ytterligare ett år senare kom rödpennan fram och där är vi nu 4½ år efter första uppmaningen.

Raderna om citeringar står i den låsta tråden som i rubriken bland annat har texten [regler].

Där citat är ersatt med "Onödigt citat borttaget av Lars Bd" är det alltid utan undantag närmast föregående inlägg som har citerats i oredigerat skick.
Även andra citeringar innehåller ofta onödig text men där har jag inte brytt mig så mycket(ännu?) utan koncentrerat mig på det som är uppenbart onödigt då jag räknar med det andra ska självsaneras om folk börjar tänka igenom sina citeringar.
Som exempel är detta citat av nämast föregående inlägg onödigt och ska ha rödpenna
brorsan wrote:EDIT: Glöm det, onödigt syrligt av mig...
däremot skulle detta klara sig då det är redigerat och inte innehåller hela texten
brorsan wrote:onödigt
Även följande hela oredigerade citat skulle klara sig med min nuvarande gräns då det gäller ett äldre inlägg 2-1179 svar bakåt i tråden som folk inte kan se utan att scrolla långt eller tom byta sida.
QV wrote:Jo men lite imponerade blir nog de nya besökarna av detta forum. En moderator som lägger ner sin fritid på att rödpenna citeringar växer inte på träd.... tror nog att han är den enda i Sverige.


/Janne
Föjlande gäller citering av närmast föregående inlägg eller hela den här diskussionen från min sida gäller citat av närmast föregående inlägg.
QV wrote:Det verkar som att ett helt inlägg är långt oavsett hur många ord det innehåller.
Då har du nästan förstått en del av mitt budskap men missat att det endast är frågan om citat och i huvudsak av närmast föregående inlägg.
Enskilda inlägg har aldrig klassats som för långa oavsett längd eller innehåll däremot har vissa inlägg som skrivits av tidigare numera bannade/radderade användare radderats pga fel inriktning.

Kompletta oredigerade citat av närmast föregående inlägg är alltid för långt även om det citerade inlägget endast består av ett enda tecken.

I redigerat skick dvs med någon text och eller bilder/citat av citat bortredigerat syns det att någon har försökt att bedömma hur mycket av originalinlägget som behöver citeras och då är det inte uppenbart onödigt. Det jag upplever är att ofta trycker man på citatknappen istället för besvara och bara skriver sitt inlägg utan att fundera på om citatet och i så fall hur stor del som verkligen är nödvändigt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Onödigt

Post by QV »

Lars Bd wrote:QV titta i början på denna tråd så ser du exakt hur onödiga citeringar ser ut som jag tänkte att folk skulle reagera på men det blev ingen reaktion alls, inte ens efter en påminnelse 3 år senare. Ytterligare ett år senare kom rödpennan fram och där är vi nu 4½ år efter första uppmaningen.
Hade du varit polis skulle min anmälning för myndighetsmissbruk kommit för länge sedan!

Vad du PERSONLIGEN tycker om hur ett forum skall se ut bryr jag mig inte om. Det står i REGLERNA om hur det skall vara, dessa gäller både mig och dig.

Skall leta fram en epost adress till kubben, för vidare diskusioner här känns inte meningsfulla.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
mss
Posts: 2
Joined: Sun Apr 27, 2008 8:29 pm

Re: Onödigt

Post by mss »

Ingen wrote:Nödvändigt citat aldrig skrivet av MSS, för information läs http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =12&t=1733
Är det någon förutom Lars BD som tycker det är besvärande med citeringar? Jag brukar läsa uppskattningsvis ett tiotal olika forum och jag har aldrig upplevt citeringar som störande

Däremot så retar jag mig nåt enormt på de stympade inläggen som ofta förekommer här.

Kom igen nu och gör er röst hörd, ni som vill ha kvar rödpennan i dess nuvarande form.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Onödigt

Post by Uffe »

QV wrote: vidare diskusioner här känns inte meningsfulla.

/Janne
Såhär tycker jag och flera med mig om "dagens I-landsproblem". Ut i garaget och skruva med bilarna och lägg tiden på vettigare saker än detta 8) Nu vet vi alla hur vi skall göra med citeringar. No big deal och de som ändå citerar "felaktigt"... låt det vara Lars. Ingen gillar rödpennan.
//Uffe
Amazon 1957
Post Reply