SU HIF6 och HS6

Moderatorer
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

SU HIF6 och HS6

Post by Prototypen »

Jag startar nu en tråd ang. SU HIF6 ( HS6 ) förgasare, ingen fråga från min sida men har ni frågor så skall jag gärna försöka svara på dem.

HIF6 var en utveckling från HS6 den största skillmaden är att HIF6 har ett \"concentriskt\" flottörhus samt att bränslenålen är självcentrerande.
HIF6 var aldrig monterade på Amazon från fabrik utan kom först på 140 serien Ca: 1970-71. Amazon hade HS6.

Bild HIF6:
Image

Bild HS6:
Image
Bluesbrother
Posts: 65
Joined: Sun Aug 01, 2004 7:51 am
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bluesbrother »

Känner att jag kanske skulle lagt tråden i det här forumet, men jag är tyvärr lite inkompetent på området...hoppas ni ursäktar! :oops:

Har lite dålig pejl på vilken nål jag ska, om jag ska byta kam etc....

tack på förhand
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Det hade varit värre om du hade frågor om en annan motor eller nått. Vi gör alla fel, även jag.

Vilken nål du ska ha kan kanske Prototypen kan svara på.

SU klarar effekter upp till 160hk sägs det, men så mycke kanske inte du hade tänkt dig? D- och K-kammar är det inte så stor skillnad på, de är dessutom rätt biliga. R- och S-kammar är för vasst för SU.
KG har mordernare kammar men de är också dyrare.

Jag har D- kam i min motor som ska i amazonen och jag har BBZ nålar i mina SU.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Jag undrar om du vet i vilka motorer det satt BBZ nålar i HIF6
och vilken kam det satt i dessa, hk och så.

Var/vad har du jobbat med som kan svara på det mästa?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

Post by Prototypen »

Jag har inte helt koll på vilka nålar som satt var. men den vanligaste på dubbla HIF6 på B20 var BBB, Jag vet att BBZ kom på en motortyp 1972 men inte vilken just nu. Det förekom även BAL troligen mestadels före 1972.

Den vanligaste för enkelförgasare var BCJ för B20, BDJ för B21, och BDK för B27/28.

Var jag förvärvat mina kunskaper? Jag brukar säga att jag lärt mig av mina misstag!!!
Jag började med att bygga om och trimma motorer redan i slutet på 60-talet (ja jag har passerat halvskel gränsen i ålder). På 70-talet var det en hel del B18/20 motorer som passerade i revy, men jag byggde även motorer till den då populära Camaro Cup serien samt Top Metanol motorer för dragracing. Byggde även en egen motor för MC dragracing som var kompressormatad och injekterad uppsatt för ca: 80% nitromethan.
För att finasiera alla misstag drev jag en \"månskensverkstad\" på kvällarna, jobben var mestadels motorer och växelådor till det mesta från Volvo och amerikanska bilar till Lamburgini.
Dagtid har jag har det till större delen (+25 år) varit Volvo varav mer än 10 år som Marknadsansvarig för teknik, service och garanti i olika områden i världen (dock ej Europa). På senare år har jag också jobbat åt andra bilfabrikanter med eftermarknadsutveckling och produktutveckling av prototypbilar.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Det var en imponerande meritlista, Det förklarar dina ingående korrekta svar.

Det måste väl kännas härligt att vi (jag nu 41½) håller på med samma motorer som du en gång började med och att dagens ungdom tar efter.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

Post by Prototypen »

Idag blir det inte mycket skruvande och de flesta delar har sålts av under åren men alla verktyg är dock kvar.
Jag tycker bara det är kul att hjälpa andra från att göra misstag och att bidra med den erfarenhet man införskaffat sig. Tyvärr blir man ibland betraktad som en besserwisser när man lägger sig i en del trådar.
Det är troligen pga. internet är ett medium där alla kan skriva och tycka vad som faller dem in. Ofta ser jag svar på frågor som är helt felaktiga och slutsatser dragna med väldigt dålig kunskap om ämnet.

Själv försöker jag bara svara sakligt och utan gissningar. Jag upplever detta forum som väldigt korrekt och ärligt med bra frågor och svar, detta kan man tyvärr inte säga om vissa andra motor forum där det många gånger rekomenderas åtgärder som kan få både säkerhetsmässiga och kostsamma konsekvenser.

Nu börjar även denna tråd att spåra ur, men forsätt gärna och kom med frågor.
Bluesbrother
Posts: 65
Joined: Sun Aug 01, 2004 7:51 am
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bluesbrother »

japp, ungdomen är på frammarch :) Livet ÄR i en raggazon!

Jag fortsätter väl fråga så jag lär mig nåt; Framför armen för spjällöppningen (från insuget sett) sitter två armar till.Är det choken? Vet inte om det är original, men dessa är sammankopplade med en ståltråd....Dessutom är nån form \"brygga\"monterad mellan gasarna, ovanför ståltråden. Känner mig förvirrad.... :?
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

Post by Prototypen »

Jag vet inte riktigt vad du menar, finns dessa med på bilden högst upp?
Choken funktionen är de delar som har No 48-58 på den bilden.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Hej Prototypen.
Jag vore tacksam om du kunde med dina ord förklara hur man synkroniserar HIF6:or i olika steg med \"Slangmetoden\" på bästa sätt?

Vet att det diskuteras förut men jag får inte riktigt ihop det i den tråden,
den var mer för HS6

Du har förövrigt PM som väntar :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

Post by Prototypen »

Nej det kan jag inte!!!

Har aldrig gjort det eller hört talas om \"Slangmetoden\" innan jag såg det i detta forum.

Själv så använde jag en simpel typ av \"flödesgivare\" Har inte lyckats hitta någon bild på en (trots att jag såg en manual på nätet för några veckor sedan med en sådan på bild).
Enklast kan man beskriva den som en platta av gjutzinkgods med tätning på ena sidan och en juster kon på en skruv å andra sidan, ett kort graderat glasrör med en kula i. Man viker röret så att det är lodrätt och trycker apparaten mot förgasaren justerar konen så man får kulan vid en valfri markering, provar där efter den andra förgasaren och justerar så att man har samma flöde i båda förgasarna på tomgång.

För enkelheten hade jag 2 sådana mätare. Jag justerade dem så båda gav samma värde på båda förgasarna. Sedan med hjälp av ytterligare en person som gasade höll jag båda mätarna för att verifiera att flödet ökade likadant på båda förgasarna när man sakta varvade upp.
frodd
Posts: 13
Joined: Tue Mar 15, 2005 1:55 pm
Contact:

Post by frodd »

hej!

fråga1: kan man då anta att HIF6 gasaren är bättre än HS6?

fråga2: vad menas med concentriskt\" flottörhus samt självcentrerad bränslenål?

/F <- precis börjat med gamla volvomotorer
Volvo Amazon 121 -65
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

Post by Prototypen »

1, Bättre och bättre det finns säker många som tycker att den äldre HS6 är lika bra eller bättre, HIF6 är bara en modernisering av den äldre typen. Som i all produktutveckling så är syftet att förbättra samt minska tillverkningskostnaden.

2, Flottörhuset ligger centralt plaserat i förgasaren, För att få rätt \"sug\" av bränsle ur flottörhuset är det viktigt att nålen är centrerad mitt i munstycket och inte skrapar mot kanten i hålet eller ligger snett. Nu när du nämner det börjar bli lite osäker på mig själv hur det var på HS6 om dessa gick att centrera eller om de var lika som HIF6 (har inte jobbat särskilt mycket med HS6 och det var över 30 år sedan). Det finns säkert någon som är mera uppdaterade på HS6 som kan informera hur det ligger till där.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Vet om att det finns flödesgivare av den typen som du besktiver.

Om vi utgår ifrån att jag har grundinställt förgasarna.
Har munstyckerna 2½ varv nerskruvat utifrån brygga.
Har ställt så att spjällen är öppna 1.5 mm.
Kollat så att flotörnivån är 1mm under kanten. enligt (73 års rekomendationer)

Vad gör jag sen?
Vilka skruvar ska jag ställa för att få samma \"flöde/ljud\"
Co skruvarna eller tomgångssruvarna?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

tjena..
jag har en SU HIF6 på min 140.. och jag undrar hur man ställer soppan på den.. jag har hittat en skruv som sitter i nederkant på del -46 precis nedanför det främre röret.. det synd ett litet skruvhål där.. är den skruven man ställer soppan med? jag har fått det förklarat oxå att den ska skruvas in för mer soppa.. men jag kan inte skruva in den mer.. och den gick snålt sa dom på bes..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Post Reply