Lufta bromsarna på Amazon -70:a

Moderatorer
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Lufta bromsarna på Amazon -70:a

Post by Amazon_V8 »

Tjena
Undrar om det finns nån som ingående(hur man gör,tänka på-prylar,speciell verktyg m.m.) kan berätta hur jag luftar bromsarna på min Amazon av 1970 årsmodell.Ska sätta dit lite nya bromsdelar och när jag ändå är igång kan jag ju lika väl lufta bromsarna också tänkte jag.

MVH Micke
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

.......

Post by Amazon_V8 »

Verkligen ingen som vet och kan beskriva.

MVH Micke
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

En verkstadshandbok till hjälp kanske vore något? Där står det utförligt hur du skall gå tillväga.
Andreas Madsen
Posts: 37
Joined: Sun Mar 07, 2004 4:43 pm
Location: Malmö

Post by Andreas Madsen »

Margie Bookshop har motorlitteratur. Tror även de har verkstahandböcker till äldre bilar.
Vet dock ej deras www.
Lennart
Posts: 4
Joined: Wed Mar 17, 2004 11:56 am
Contact:

Luftning

Post by Lennart »

Slå mig en signal så hjälper jag dig, jag har luftningsshema.

MVH

Lennart, Motoroldies
Lennart Johansson motoroldies.se
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Om du saknar verkstadshandbok är det garranterat värt varenda öre att investera i en för framtida amazon-mekande.

Antingen köper man en kopia från exempelvis Lafri Books Online som säljer kopior av verkstadshandböcker och annat till olika fordon. Eller så köper du original gröna häften. Du kanske inte behöver alla till att börja med utan kan köpa in dem efter hand när behov uppstår. Normalpriset för gröna häften är mellan 40-80kr/st i fint skick anser jag. Tänker du bläddra med oljiga fingrar och ha dem i garaget kan dock en kopia från Lafri vara ett bättre alternativ.

Du kan maila mig om du vill veta vilka \"nasare\" som har mycket volvolitteratur och som brukar ha Volvos Verkstadshandbok (gröna häften) till rimliga priser.

Vad bromsluftningen beträffar beskrivs den relativt bra i verkstadshandboken, men Lennart har ju ett schema som du kan ta del av så passa på...

--
osx@bredband.net
Lennart
Posts: 4
Joined: Wed Mar 17, 2004 11:56 am
Contact:

Luftning

Post by Lennart »

En komplett verkstadshandbok som bygger på gröna häftena finns i butiken, de kostar 350 kr st.
Lennart Johansson motoroldies.se
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Vad menar du med \"som bygger på gröna häftena\" Lennart? Är det en kopia av de gröna häftena som ni säljer eller någon nykonstruktion?

En klar fördel med original häften är att bildkvaliten är mycket bättre än i kopiorna. Bilderna är mycket svårtydda och ganska oanvändbara i kopiorna medan de i originalhäftena är av väldigt bra kvalite och till stor hjälp för den ovane. I övrigts kiljer det inte mycket mellan kopia och original. Men det är oftast bilderna man har mest användning för.

Säljer ni även kopior av reservdelskatalogen? (den som finns att få gratis hos http://www.gcp.se i digitalt format för den händige altså) :)
Lennart
Posts: 4
Joined: Wed Mar 17, 2004 11:56 am
Contact:

Post by Lennart »

Böckerna är samma som fanns att köpa på tex mackar för 15-20 år sedan, de har perfekta bilder, det är inte bara en kopia.

Jag har tyvärr inga reservdelskataloger.
Lennart Johansson motoroldies.se
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ok, det är altså inte Volvos Verkstadshandbok utan en så kallad \"Gör det själv\" bok?

Nåväl. Nog med reklam här nu.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

.....

Post by Amazon_V8 »

D59471:mailar dig.

Tack för alla svaren man fått,får börja samla på mig gröna häften nu då. 40-80 kronor styck är ju riktigt billigt tycker jag det låter som.D59471 du vet inte om nån av de försäljare du vet har dessa häften,befinner sig på Elmia mässan under påskhelgen??

MVH Micke
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det är inte omöjligt att det finns folk där som har några gröna häften med sig. Jag vet dock inte om de större \"litteratur-nasarna\" kommer dit. Häftena brukar dock kunna finnas i många stånd där volvodelar och lite litteratur ligger på de flesta marknader.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

är det samma procedur på en 66:a som en 70:a?? att lufta bromsarna menar jag
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Nej. 1970 års modell har tvåkrets bromssystem vilket gör luftningen mer omständig. En 66:a är relativt lätt att lufta, även om man bör vara två i vanlig ordning (en som sköter pedalen och en som ligger under bilen och trixar med luftnipplarna).
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

vad menar du med att trixa? bara ligga under och lossa skruvarna som fäster bromsrören till oken och få olja på sig?=) eller är det något annat?
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Post Reply