laddnings problem

Moderatorer
Post Reply
lasslo
Posts: 7
Joined: Thu Sep 23, 2004 3:19 pm
Location: barsebäck

laddnings problem

Post by lasslo »

jag har strul med laddningen på min 65a.

det kan funka bra i ett par mil. sen rätt som det är så laddar den inte.
det märker jag på att blinkersen blinkar långsamt, stereon klipper mm. sem är batteriet slut, och laddar jag det så funkar det en stund igen....
när den väl laddar så går det fint. laddar ca 14v.

det hela började med att laddreläet strulade. då mätte jag 20v över batteriet.
nu har jag bytt både relä och batteri(och har friska kol).

det borde ju vara glapp nånstans. frågan är bara var???

det är en 122s från 65. ombyggd till växelströmsgen(bosch 35A)

hoppas ni förstår nånting av det här, blev lite rörigt skrivet :oops:
VW kleinbus 221 65a, sommartid
VW pickup 263 68a, renorveras
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Har du kollat upp alla kabelanslutningar och det inte hjälper så ta lossa generatorn och få den uppmätt osh kollad, även diodbryggan. Det skulle kunna vara någon dålig lödning på den.
AVG
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

laddrelä

Post by Stoffe »

kopplat det nya laddreläet rätt? när jag bytte så bytte jag från ett mekaniskt till ett elektroniskt vilket gav skillnad i laddningen som natt och dag. skonsammare mot batteriet oxå. om du inte ska ett fint orginal utseende så kan man byta till elektroniskt tycker jag. annars kan det ju vara nån jordkabel som glappar eller nåt. ta och spana in alla kablar runt om generatorn och smörj in dom med kontaktspray eller liknande.
lycka till
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Post by stoffe_74 »

Om du ändå inte vill ha original så skulle jag byta hela generatorn till en modell med inbyggt laddningsrelä (Bosch). Dessa generatorer är mycket driftsäkra. Har använt sådana i flera av mina bilar med lyckat resultat. Dom brukar även ha en styrka på ca 70-90 ampere vilket ger mycket bra laddning.

Annars vet jag att original likströmsgeneratorn även är mycket tillförlitlig. Dock inte om man kör långa tider på tomgång och använder många elförbrukare samtidigt. Kör med den i min -62:a som användes som bruksbil hela förra sommaren och även en bit in på höst/vintern utan problem! :wink:
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
Post Reply