Vem är det som lagar framskärmar?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Mammas son
Posts: 29
Joined: Sat Jun 12, 2004 8:53 pm
Location: Sollentuna

Vem är det som lagar framskärmar?

Post by Mammas son »

Jag har ett bestämt minne av att jag har läst någonstans att det finns en hjälte som åtar sej att laga rost på Amazonframskärmar. Det gäller den typiska rosten som kommer runt lyktorna. Hela grejen var att skicka skärmen till honom och få den rostlagad, och jag tror tillochmed att det gick att få den lackerad också! Om det var på köp- och säljforumet eller här, minns jag inte. Min högerskärm behöver lagas just där och nu hittar jag inte inlägget! Är det någon som minns? Eller vet vem det är?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Jag har då lagat min skärm på just det stället och ser inge märvärdigt i det. Skulle det vara svårast att laga just där? behövs det någon expert?

försår inte riktigt vad du är ute efter :roll:
Last edited by Hasse63 on Sun Mar 20, 2005 10:57 pm, edited 1 time in total.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Mammas son
Posts: 29
Joined: Sat Jun 12, 2004 8:53 pm
Location: Sollentuna

Post by Mammas son »

Njae... svårare just där och expert eller inte: Jag är säker på att jag läst om någon som kan laga rosten runt lyktorna och dessutom lackera i originalkulör. Anledningen till att jag vill komma i kontakt med honom är ju att en ny skärm kostar ca 4000kr plus lackering. Att då få min skärm lagad och lackerad för en mindre summa är mer intressant.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Har inte sett någon som skrivit här att han tar på sig att laga skärmar och ev lacka dom så länge jag varit här. tror du sett det på annat hål.

Kan du svetsa? det är alltid kul att göra saker själlv :wink:
Om du letar lite så får du för 4000 en svets, vilkelslip, skärmen blästrad, slippapper och grundfärg och kanske en lack.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
rally-amazon
Posts: 128
Joined: Wed Apr 07, 2004 8:02 pm

Post by rally-amazon »

SKA MAN GÖRA NÅGOTING SERIÖST!! så måste man försöka få tag på rostfria delar om man tex ska kosta på en proffslack till en orginalare svetsar man håller det MAX några år se kryper det upp igen tennspcklar man håller det givetvis bättre!

Har förövrigt sett nån som åtar sig detta jobb tror det var runt 7-800kr han skulle ha vet dock inte vem!
VOLVO AMAZON 67a B230 2,5L 531 weber 55or
VOLVO AMAZON 68a Banbil
VOLVO AMAZON 66a Orginalbil (b18)!!
221341P
Posts: 14
Joined: Mon Nov 08, 2004 8:19 am
Location: Skåne/Hörby

Post by 221341P »

såg för ett tag sen en annons på blocket ang. rostlagning av skärmar. Har för mig att det var hörbytrakten.
Axel Wallgren -86
Amazon Kombi -68
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Här är Jag

Post by horgalaten »

Det är jag som har haft en annons inne om att jag lagar skärmar.

Ta en bild på det som ska lagas så får jag se vad jag kan göra.

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Har du bilder på dina rostlagningar Jörgen? Före och efter lagning, samt före och efter lack osv. ?
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Det va typiskt

Post by horgalaten »

Jag har haft, men man tänker inte på att ta efteråt.

Det jag gör är att jag slipar ner all rost ner till plåt. Lägger grundfärg som jag med mycket fint sampapper slipar ner. Sen på med rostskyddsmedel som även det slipas ner. På med ny grundfärg. Sedan lack. Beställer via en lackeringsfirma här i Hörby.

Innan allt ovan så tektylar jag insidan av skärmen.

Har gjort två jobb till \"kunder\" och ingen av dem har ringt och klagat....än.

Jag tycker själv det blir bra samt att jag gör det för det är kul att bevara Amazonen i så likt originalskick som möjligt.

Vill man ha Skärmen i nyskick så ska man inte ringa mig. Jag gö så den ser fin ut på 1-1.5 meters avstånd.

Tar man fram stora förstoringsglaset vill man nog sparka mig i det heligaste. 8) :D
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Svetsar du inte skärmarna Jörgen? :roll:
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

Jag har inte riktigt koll på det där med att svetsa än, men jag håller på att skola mig dill detta. Man vill ju att det ska se snyggt ut.

Jag har däremot en polare som är utbildad svetsare och han tar 100:- timmen för jubbet och då ingår material.

Sedan gör jag resten. Attans att man inte har Före/Efter bilder.

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Post Reply