Moderator

Regler samt övriga användarfrågor. Moderatorer
Forum rules
Här postas frågor om forumets funktioner och ickefunktioner även allmänna frågor/förslag om regler och dess tolkningar. Frågor om varför specifika trådar har blivit modererade/borttagna skall även fortsättningsvis ske via PM till berörd eller annan moderator och ej på forumet. Vid tveksamhet om det är en allmän fråga eller inte, kontakta en moderator först.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Moderator

Post by D59471 »

Jag har blivit ombedd att hålla lite koll på amazonklubbens forum. Det kommer främst gå ut på att radera opassande
inlägg som dyker upp (porr, olagligheter osv). Trots den goda ordning som råder här dyker det ju upp sådant ibland.

Ser ni något opassande som jag mot förmodan skulle ha missat så är det bara att skicka ett PM till mig!

Mvh
Henrik J, D59471
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

grattis! eller vad man ska säga.. tror iaf att du är rätt person för det =)

kommer du även lägga inlägg under rätt del av forumet?? de som hamnar fel dvs..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Någon måste ju göra skitjobbet. ;)
Jag är ändå inne här och läser dagligen och med den fina ordning som råder här blir det inte mycket moderering.

Om det är väldigt uppenbart att den skall ligga i någon annan avdelning kanske jag flyttar den. Men helst inte.

Mvh D59471 - som skriver lite långsamt pga. bruten hand idag
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Jag tycker det är bra att du tittar in här varje dag och letar skit jobb. Instämmer att det är fin ording här. Det är inte ofta det spårar ur men när det gör det så är det bra att det rättas till på en gång.

Det märks inte att du skriver långamt :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag har flyttat lite trådar som hamnat fel, raderat dubletter och rättat till en länk idag.

Säg till om ni tycker att jag pysslar för mycket eller om det inte märks att jag går in och ändrar (i negativ bemärkelse).

/mvh d59471
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

D59471 wrote:Jag har flyttat lite trådar som hamnat fel, raderat dubletter och rättat till en länk idag.

Säg till om ni tycker att jag pysslar för mycket eller om det inte märks att jag går in och ändrar (i negativ bemärkelse).

/mvh d59471
Var det därför det var så många "nya" trådar på dom olika delarna idag??
Blev lite konfunderad över det nämligen,brukar inte va så jätteaktivt på forumet.

/Micke
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det berodde nog snarare på att någon skapat dubbla trådar lite kors å tvärs ;)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Du sköter dig bra D59471.
Det är lätt hänt att man postar fel (som idag)och då är det bra att du flyttar och raderar, det kan lätt bli iritation annars och trådarna får inga bra svar eller blir helt utan svar.
Så det är kanon att du finns :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Jag tycker det är bättre att skicka ett PM till den som postar fel och be denne att själv rätta till sitt misstag, alla seriösa användare vill göra rätt och vägrar användaren att rätta till sina inlägg kan man ta bort användaren.
Alla användare kan ändra och eller ta bort sina inlägg.
Ju mer en moderator rättar till desto mer felaktiga inlägg kommer det eftersom folk lär sig att det inte är så noga, och någon annan fixar till det iallafall.
Men jag förstår att vår nye moderator vill väl.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Felpostade inlägg får ofta komentarer att de är i fel \"rum\" eller blir utan svar. Jag tycker det är trist när en ny användare postar en fråga och inte får svar bara för att denne postat i fel \"rum\" man kan kanske få känslan av att amazonklubben inte är så bra. då är det ju bra om någon flyttar tråden till rätt rum. Att få PM om att man måste flytta en postning skapar obehag och iritation tror jag. Och skulle man inte titta in här på ett tag för att sedan göra det och upptäcka att man är raderad vill inte tänka på vad denne tänker då. Jag tycker att detta är kanon :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

Lars Bd wrote: Alla användare kan ändra och eller ta bort sina inlägg.
man kan bara radera inläggen tills någon har svarat på dom, eller skrivit i samma tråd efter att man själv skrivit där.
Axel Wall
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Nu raderade jag iofs. på användarens begäran då han gjort samma inlägg (3st) i två olika avdelningar på forumet, och sedan skrivit i den första att det blev fel.

Håller annars med lars om att ett PM är bättre om något i inlägget är fel. Men flytta trådar/radera trådar kan inte användaren själv göra. Radering går om ingen har besvarat inlägget.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

D59471 wrote:Nu raderade jag iofs. på användarens begäran
Är det då inte bättre att utbilda användaren så att denne kan raddera själv nästa gång?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Absolut. Det skall jag göra nästa gång.

För er som inte känner till det går det altså att radera sina inlägg genom att använda ikonen med ett kryss över högst upp till höger när du läser inlägget, bredvid \"ändra\"-knappen.

Det går dock endast om inlägget är obesvarat. Har du svarat på det själv kan du altså radera båda inläggen, ett i taget. ;)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

D59471 tyckte att jag skickade för(?) mycket PM om olämpligt innehåll i forumet och ordnade så att jag också blev moderator här.
En tanke som slog mig var vilka krav som ställs på en moderator,
D59471 wrote:Mvh D59471 - som skriver lite långsamt pga. bruten hand idag
Själv sitter jag med en trasig hälsena och 12 veckors sjukskrivning (9 veckor kvar), eller beror det på något annat?

Jag ska försöka att vara konsekvent men alla kan göra fel och missnöje med mina beslut som modererator tas via PM inte som ett inlägg i forumet så ska vi se om ett överklagande hjälper.
Modereringsideer av allmänt intresse tas på forumet.
Fortfarande kan jag ha privata åsikter som inte ska förväxlas med moderatorns uppgifter.
Jag ska diskutera lite med övriga moderatorer vilka regler vi ska gå efter så att det blir någorlunda lika åtgärder.
Jag börjar som moderator nu så får vi se hur det går.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply