Snar finns det inga rostiga delar längre!

Moderatorer
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Snar finns det inga rostiga delar längre!

Post by QV »

Det här borde man prova på nederkant dörr.

Tag bort rost med elektrisk ström
http://school.chem.umu.se/Experiment/17


/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Post by Hillman »

Det där såg klart intressant ut.
Jag kunde inte låta bli att kolla hur bra det funkar så nu har jag en hink med lite rostiga plåtbitar står här breve o puttrar. Vattnet blev brunt ganska snabbt men nu efter 1h har bara lite av rosten försvunnit. får se hur lång tid det tar för så här små detaljer.

Fungerar det bra hade jag planer på att kapa ett oljefat och fylla upp med vatten så man får plats med större grejor.

Återkommer med biler och resultat på testbitarna om nån dag.
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

Post by BikerWade »

SPÄNNANDE !

rapportera hur det gick med hinken! jag vart väldans nyfiken !

Hur fick du elektroden runt skrotet i en hink ?

Vänta nu.. oljefat är väl gjorda i metall... vet ej om det går, men i så fall måste du avisolera både skrotet och elektroden. eller låta fatet vara elektrod kanske?

Dags att köpa en sån där uppblåsbar bad bassäng för barn, till mina amazon-dörrar kanske...

Äntligen kommer min gamla antika 6V laddare till användning ! =P
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

Post by BikerWade »

Idag (just nu) testar jag. kunde inte låta bli ! har vart å tjackat målarsoda idag. 99% Natriumkarbonat.

Man fattar nu varför plusjordade bilar rostade bort blixtsnabbt, och varför salt är så förödande.. fort går det !

Natriumkarbonat har precis samma effekt som salt, fast e mer basiskt, samt joniserar vatten effektivare. men i alla fall...

Nu ska jag tjacka en sån där uppblåsbar bassäng som man brukar ha till småbarn... så huvar å dörrar går ner ! hehe.

EDIT: Hillman: plåtfat går INTE! det kommer rosta bort på två röda !
\"Förvara lösningen i en plastdunk. Förvara den inte i ett metallkärl,speciellt inte i aluminium. Den orsakar korrosion.\"
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Post by Hillman »

Jo jag är medveten om att plåtfatet kommer rosta bort men det gör mig inget, har tillgång till ett par stycken så ett mer eller mindre gör inget. Kör man lite större detaljer så omsluter det ju ganska bra vilket kanske kan ge bättre resultat.

Jag har iaf avslutat mitt första experiment nu men är inte nöjd med resultatet. Ska bara redigera bilderna lite så återkommer jag.
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Post by stoffe_74 »

Köpte citronsyra av någon nasare på en marknad. Funkar inte det på samma sätt fast utan el tillkopplat? Snyggade till ett bromsok på det sättet och det blev riktigt bra. Ska testa med den här metoden vid tillfälle. Verkar bli mycket billigare i längden.... :D
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Post by Hillman »

Jag gjorde enligt vad som stod på hemsidan och fyllde upp ca 5L halvkallt vatten i en hink och rörde ner en matsked med målarsoda.
Hittade en plåtbit i garderoben som fick duga som offeranod.
När det gällde den rostiga plåtbiten jag skulle testa på var det värre. Jag bor ju mitt i centrum och har flera mil till garaget så jag fick ta en sväng runt utkanten av centrum och leta reda på något och hittade så småningom en bit som ni kan se på första bilden. Som spänningskälla fick jag nöja mig med ett nätaggregat från en dator eftersom det var allt jag hade hemma. Det klarar av att ge max 5A vid 12V.

Ok här följer lite bilder med bildtext.
Image
Det här var alltså biten som skulle genomgå testet, spiken plockade jag bort efter ett tag.

Image
Utrustningen jag använde mig av.

Image
Och såhär såg det ut i hinken innan uppstart.

Image
Efter 3h såg biten ut såhär. En del rost har ju helt klart försvunnit men en del är kvar och har blivit helt svart.

Image
Efter 12h var resultatet nästan oförändrat så jag avbröt experimentet.

Image
Såhär mysigt såg det ut i hinken strax innan jag avbröt.

Image
Och så här gick det med offeranoden.

Under hela försöket låg strömmen mellan 1,2-0,8A. Under de första timmarna sjönk den från 1,2 till 1,0A troligen berodde det på att en del av målarsodan dunstade på grund av att jag körde med lite hög spänning.
Efter 4h slog jag i en halv matsked målarsoda till och strömmen steg då med ca 0,2A. Någon timma innan jag avbröt experimentet var strömmen nere på 0,8A och jag prövade att slå i en halv matsked soda till då men strömmen steg då bara ca 0,1A. Att strömmen inte påverkades lika mycket den här gången kanske berodde på offeranodens skick eller att provbiten började bli ren.
Som synes påå bilderna verkar inte elektrolysen ge något större resultat efter 3h.
När man skrapade på provbiten efter experimentet fick man bort ett slags svart pulver vilket jag misstänker är rost. Alltså får man inte bort all rost vilket var förhoppningen. Dessutom blev min bit starkt missfärgad vilket inte verkar gå att få bort annat än på mekanisk väg.

Detta kan ju bero på ett par olika saker men jag ska genomföra testet ute i garaget en gång till där jag har lite bättre grejor. Bland annat ska jag använda mig av större offeranod och försöka omsluta provbiten bättre. Sedan ska jag testa med 6V istället för 12V och sist men inte minst ska jag välja provbit noggrannare. Biten jag hittade nu kanske kan ha varit belagd med något slags rostskydd som jag missat.
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Post by stoffe_74 »

Skulle det inte funka att ha en plåthink som offeranod? Den skulle ju omsluta hela provbiten ordentligt. Och sedan kanske ha en plastställning i botten av hinken där man lägger biten man ska avrosta.....

Sen ställer man självklart plåthinken i en större plasthink innan man fyller på med vätska! :lol:

Hillman. När jag ser på din testbit så har den i stort sett samma utseende som bromsoket jag körde i citronsyra. Lite stålborste och lite färg så blir det nog utmärkt!

Tror denna metod passar riktigt bra till framvagnsrenoveringar.
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Plåthinkar brukar vara ordentligt förzinkade. De bör därför fungera sämre som offeranoder än en vanlig järnbit. :)
GTKent
Posts: 30
Joined: Sun Jun 06, 2004 2:09 am

Post by GTKent »

Bläster finns inget bättre..ytan torr ren då försvinner alla spår av rost inget kladd efterlämnar en färdig ytas för zink grundfärg..lärt mig efter vad jag trodde en enkel.....framvagnsrenovering.....nu puuuhh vet ja inte ens om GT:n blir klar till säsongen..
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Re:

Post by Henke 12136 »

stoffe_74 wrote:Köpte citronsyra av någon nasare på en marknad. Funkar inte det på samma sätt fast utan el tillkopplat?
Jag använder citronsyra till alla lösa delar. Det räcker med en eller två såna påsar man köper i kryddhyllan för 5 spänn till en sån hink med varmt vatten, sedan är det bara att pytsa i grejjerna och vänta någon dag. Därefter sköljer man i varmt vatten och stålborstar upp en blank fin yta. Lösningen i hinken kan man spara.

Annars är det ju som GTKent säger, blästring är bäst.

Onekligen ett spännande experiment. Fler sådana efterlyser vi fegisar som inte vågar testa själva! :oops:
-anglofil-
Fredrik
Posts: 220
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:56 pm
Location: Halmstad

Post by Fredrik »

För er som funderade på det här med oljefat för att kunna avrosta större föremål så kan jag rekommendera dessa stora blåa tunnor i plast. Nästan som ett oljefat fast i plast då. Brukar vara avfettningsmedel i dom.
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Post by Hillman »

Nu har jag äntligen fått tummen ur och gjort ett riktigt test med oljefat efter att ha gjort ännu ett par mindre test med 10L plasthinkar.
Jag blev klart överaskad av att resultatet blev så pass mycket bättre och att det gick så mycket fortare.

Delarna på bilderna har legat i badet i cirka 3h vardera och skrubbades med stålborste innan för att få bort det värsta skitet. När man plockar upp delarna ur badet ser de oftast lika rostiga ut som när man stoppade ner dem men efter ett par vändor med stålborsten, eller ännu hellre roterande stålborse, blir resultatet riktigt bra.
Rosten lossnar ruggigt lätt efter en vända i badet.
Riktigt allt får man inte bort alla gånger,framförallt inte gravrost, och där man inte kommer åt med stålborste blir det lätt kvar lite rost så metoden är inte helt optimal.

Många bilder blev det men det får ni leva med.
Image
Jag svetsade på två järn så fatet skulle stå stadigt.

Image
Jag hittade en perfekt gummimatta nere i verkstan som jag la på botten i oljefatet så att inte delarna skulle komma i kontakt med oljefatet.
Detta bidrar också till att polerna hamnar nära varandra och ger bättre ledningsförmåga och snabbare elektrolys.

Image
Här är en bromstrumma som jag redan hade kört ett par timmar i en hink innan, den var rostigare från början.

Image
Image
Efter 3h och en vända med stålborsten.

Image
Bromstrumma före och efter.

Image
Image
Övre bärarm före.

Image
Image
Övre bärarm efter.

Image
Image
Undre bärarmen före.

Image
Image
Och efter. Här syns det att det kan vara svårt att få bort all rost om man inte kommer åt med stålborste eller nåt liknande. I och för sig har jag inte lagt ned så mycket tid på undre bärarmarna.

Det verkar nästan som att detta fungerar bättre på gjutjärn än på vanlig plåt men jag är inte helt hundra. Ska testa lite till så får man se.
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

Bromstrumman blev ju riktigt fin, såg ju nästan ny ut =).
Bygger amazon-66 med B20E motor
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

klart imponerad. du kanske skulle köra en vända till med länkarmarna.
3 timmar är inte mycke med tanke på resultatet, kanske lika länge till :?:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply