Sänkning

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Amazon_60
Posts: 112
Joined: Thu May 12, 2005 2:25 pm
Location: Ryd( 4 mil norr om karlshamn)
Contact:

Re: Sänkning

Post by Amazon_60 »

Amazon_60 wrote:Jag vill ha de lika lågt som Petter Ershags gråa (bild 25 i klubbgalleriet).

Nu börjar sommaren närma sig och det är dags för en sänkning.
Tänkte ha den ungefär som hans gråa amazon.
Någon som vet hur mycket som är kapat lr om han har gjort något mer vid bilen?
Mvh
Nu har jag sänkt min 1,5 varv fram + jag monterat upp spindelleden på länkarmen.
Org bak fast när vi åkte ett par i den i helgen så slog kardanen i.
Misstänker att den kommer göra så när jag sänker den med.
Hur ska man åtgärda detta felet?
Amazon b20 -60
storbäcken
Posts: 154
Joined: Tue May 03, 2005 7:19 pm
Location: Robertsfors

Re: Sänkning

Post by storbäcken »

Amazon_60 wrote:
Amazon_60 wrote:Jag vill ha de lika lågt som Petter Ershags gråa (bild 25 i klubbgalleriet).

Nu börjar sommaren närma sig och det är dags för en sänkning.
Tänkte ha den ungefär som hans gråa amazon.
Någon som vet hur mycket som är kapat lr om han har gjort något mer vid bilen?
Mvh
Nu har jag sänkt min 1,5 varv fram + jag monterat upp spindelleden på länkarmen.
Org bak fast när vi åkte ett par i den i helgen så slog kardanen i.
Misstänker att den kommer göra så när jag sänker den med.
Hur ska man åtgärda detta felet?

Jag har höjt bakre delen tunneln på min sänkta amazon, men de harvar i lite ändå när man skjutsar å när man gasar riktigt hårt.. Men de beror mest på att flera bussningar är dåliga så axeln vrider sej en hel del när man gasar å då vinklar den ju upp mellanaxeln mot tunneln...
Amazon_60
Posts: 112
Joined: Thu May 12, 2005 2:25 pm
Location: Ryd( 4 mil norr om karlshamn)
Contact:

Re: Sänkning

Post by Amazon_60 »

storbäcken wrote:
Amazon_60 wrote:
Amazon_60 wrote:Jag vill ha de lika lågt som Petter Ershags gråa (bild 25 i klubbgalleriet).

Nu börjar sommaren närma sig och det är dags för en sänkning.
Tänkte ha den ungefär som hans gråa amazon.
Någon som vet hur mycket som är kapat lr om han har gjort något mer vid bilen?
Mvh
Nu har jag sänkt min 1,5 varv fram + jag monterat upp spindelleden på länkarmen.
Org bak fast när vi åkte ett par i den i helgen så slog kardanen i.
Misstänker att den kommer göra så när jag sänker den med.
Hur ska man åtgärda detta felet?
Alltså flyttat upp hela tunnlen? är ju klart inte så möet problem. eller räcker kanske i bakkant?

Jag har höjt bakre delen tunneln på min sänkta amazon, men de harvar i lite ändå när man skjutsar å när man gasar riktigt hårt.. Men de beror mest på att flera bussningar är dåliga så axeln vrider sej en hel del när man gasar å då vinklar den ju upp mellanaxeln mot tunneln...
Det räcker att höja bakre delen då? hur möet höjde du?
Last edited by Amazon_60 on Wed Jun 01, 2005 10:41 am, edited 1 time in total.
Amazon b20 -60
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stoffe »

tjena!

jag monterade sänkningsfjädrar 35 mm sänkning. märket var ventura.
jag tog ur orginalfjädern och ställde den brevid sänkningsfjädern och dom var exakt lika långa och hade samma trådtjocklek för den som undrar. det som skilljde fjädrarna åt var att sänkningsfjädern var lindad annorlunda, det var tätare mellan varven i ena änden och glesare på mitten. jag har testat att köra amazon med kapade fjädrar, orginal och med sänkningsfjädrar. personligen tycker jag fjädringen och bilen uppför sig lite märkligt med kapade fjädrar. den blir liksom sladdrig ibland, svårt att förklara för det var ett par år sen nu. själv så kör jag sänkningsfjädrar och 5.5\" däck samt nya monroe dämpare vilket är seriösa prylar som ger betydligt mycket bättre väghållning än orginal. märker just ingen skillnad får jag lov att säga när jag lastar takräckena fulla med surfprylar åh grejor. jag har aldrig lastat så mycket som 150 kg men den borde ju kränga lite mer men det ända jag märkt är att den tar något mer vind när man möter långtradare med prylar på taket. jo en gång föresten så körde jag en tresists soffa på mitt enorma hembyggda takräcke! då blev den något vingligare men långt ifrån orginal. men ett par nya orginalfjädrar skulle nog oxå ge bättre väghållning än ett par som tappat härdningen lite och suttit på en bil i 30 år.. tror inte ni det oxå?
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Amazon_60
Posts: 112
Joined: Thu May 12, 2005 2:25 pm
Location: Ryd( 4 mil norr om karlshamn)
Contact:

Re:

Post by Amazon_60 »

Stoffe wrote:tjena!

jag monterade sänkningsfjädrar 35 mm sänkning. märket var ventura.
jag tog ur orginalfjädern och ställde den brevid sänkningsfjädern och dom var exakt lika långa och hade samma trådtjocklek för den som undrar. det som skilljde fjädrarna åt var att sänkningsfjädern var lindad annorlunda, det var tätare mellan varven i ena änden och glesare på mitten. jag har testat att köra amazon med kapade fjädrar, orginal och med sänkningsfjädrar. personligen tycker jag fjädringen och bilen uppför sig lite märkligt med kapade fjädrar. den blir liksom sladdrig ibland, svårt att förklara för det var ett par år sen nu. själv så kör jag sänkningsfjädrar och 5.5" däck samt nya monroe dämpare vilket är seriösa prylar som ger betydligt mycket bättre väghållning än orginal. märker just ingen skillnad får jag lov att säga när jag lastar takräckena fulla med surfprylar åh grejor. jag har aldrig lastat så mycket som 150 kg men den borde ju kränga lite mer men det ända jag märkt är att den tar något mer vind när man möter långtradare med prylar på taket. jo en gång föresten så körde jag en tresists soffa på mitt enorma hembyggda takräcke! då blev den något vingligare men långt ifrån orginal. men ett par nya orginalfjädrar skulle nog oxå ge bättre väghållning än ett par som tappat härdningen lite och suttit på en bil i 30 år.. tror inte ni det oxå?
Joda det tror jag säkert.
Men det är ju det låga man vill åt=) hehe
Amazon b20 -60
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re:

Post by D59471 »

Stoffe wrote:... när jag lastar takräckena fulla med surfprylar åh grejor. jag har aldrig lastat så mycket som 150 kg ...
Inte 150kg på takräcket hoppas jag. Jag såg en amazon med takräcke som lastades med gipsskivor på K-Rauta. En skiva, och sen en till och så en till osv. osv. När jag kom ut från kassan senare hade taket säckat ihop TOTALT. Bilen var okördbar och där låg säkert 20-30 gipsskivor på taket. :)

Taksänkning. ;)

Angående sänkningsfjädrar skulle jag inte vilja köra runt med kapade fjädrar med mycket folk i bilen eller vid "hårdkörning". Okej om man skall glida ner till lokala korvmojjen på fredag-kvällen och gasa lite. Men om bilen skall användas seriöst så bör nog också sänkningen ske seriöst.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Rogge »

Stoffe wrote:tjena!

jag monterade sänkningsfjädrar 35 mm sänkning. märket var ventura. själv så kör jag sänkningsfjädrar och 5.5" däck samt nya monroe dämpare vilket är seriösa prylar som ger betydligt mycket bättre väghållning än orginal.
var hittar man monroe dämapre då?

för det blir nog nya dämpare efter ett tag på min kombi, ska köpa sänkningsfjädrar först, dämparna ser ju friska ut iaf, samma med fjädrarna men den är för hög!
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Satt det inte sänkningsfjädrar på din kombi redan Rogge? Det såg ut som Lesjöfors röda till Amazon som sänker 30mm (beroende på bussningar mm).

Monroe-dämparna kan du väl köpa hos Mekonomen tex. Annars finns ju KONI och Bilstein också. Stötdämparverkstan i Sthlm har nog de felsta märken/modeller i sina kataloger.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

det vet jag faktiskt inte om det gör! kanske, märker väl det sen när jag fått ihop den om den är låg då är den väl sänkt!
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag är ganska säker på att det är de fjädrarna.

Ta en bild om du tar loss dem någon gång framöver så är det lätt att se. De sänker inte jättemycket, men de är styvare och ger bra väghållning ihop med bättre dämpare, krängningshämmare och hjul.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

det ju lite synd att de inte sänker så mycket jue, iom att kombin nog blir mer cruising än race
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

jag hoppas du inte har fjädrar från Micro Rogge de har/hade också röda sänkningsfjädrar i sitt sortiment.
Max last på taker är väl 75 kg :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

hmm, det står i papperna till bilen \"maxlast 20Kg\" öhm, nu blir man lite nervös :cry:
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re:

Post by Hasse63 »

Rogge wrote:hmm, det står i papperna till bilen "maxlast 20Kg" öhm, nu blir man lite nervös :cry:
Det måste vara fel. Min sedan maxlast 460 kg
Last edited by Hasse63 on Thu Jun 02, 2005 8:40 am, edited 1 time in total.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Men med 460kg i bilen behöver man både styvare fjädrar, bättre väghållning, starkare motor och en del annat. ;)
Post Reply