kan detta funka

Moderatorer
Pers
Posts: 13
Joined: Wed Apr 13, 2005 1:19 pm
Location: Umeå/Holmsund
Contact:

Post by Pers »

bra tråd det här. Tänkte jag skulle ta och höra vad ni tycker om mitt motorrecept.
B18 borrad till B20
andra kolvar
6 bultad vev med lättat svänghjul, skall bultas ännu mer, inte stiftas.
viktade och balanserade bofors stakar
steg 3 topp - 46/37 ventiler
dubbla weber 45 med misab insug
extraktor
K-kam, NH 48 kam
förstärkta vipparmsbockar

Nu till frågorna, vad tror ni effekten landar på? vilken kam ska jag använda? har blivit rådd att ta k-kammen men helst försöka få tag i en Timo H3 kam och ett typ 2 rör från han eller ska man satsa på nån R eller Kg kam?. Kopplingen, hur gör jag med den? skall använda motorn i vnalig stadskörning och lite lek, inge stripp så sinter vill jag inte ha... Funderar på RAC grejer men dom verkar svåra att få tag i. vad finns det mer?

Törs man inte bara korta av stötstängerna lite?
matza
Posts: 73
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:26 pm

Kamval

Post by matza »

Jag skulle satsa på NH48 kammen. Dels för att de kammar jag sett från NH verkar hålla en hög kvalitet, synbart åtminstone, dels för att NH48 är väl en rätt lagom trimnivå. Ronwill sålde bl a NH48:an och menar att den funkar t om med en Weber 36DCD. Samtidigt lär den skall vara vassare än en K-kam. Det verkar märkligt att du blivit rådd att ta en K-kam eller en H3:a (som f ö inte kommer från Timo utan från ENEM). Dessa två kammar ligger ju en bit ifrån varandra vad gäller användningsområde. Kör på NH48:an och återkom med information om hur det gått...
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stoffe »

ett tips var man kunde ladda hem excel har jag inte för det är inte gratis men du kan ladda hem open office som läser excel filer utan problem på http://www.openoffice.org
Pers
Posts: 13
Joined: Wed Apr 13, 2005 1:19 pm
Location: Umeå/Holmsund
Contact:

Post by Pers »

Då får det nog bli NH48:an konstigt det där angående dom andra kammarna. Kan man hitta nån info om NH kammen? Är det ingen som bara kortar stötstängerna ist. för att köpa nya?

Kopplingen då? Vad använder folket här för kopplingar, inte sinter. Man måste väll klara sig rätt så bra med den vanliga förstärkta M40 lådan?

Och effekten då? Vad mer behöver man göra för att landa krint 170-180 hk?
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

Re:

Post by BikerWade »

Pers wrote: Och effekten då? Vad mer behöver man göra för att landa krint 170-180 hk?
Vad är det jag alltid säger ? - KOMPRESSOR - !!! =P

-Finns inget sätt att få så mycket skjut i en motor, och framförallt VRID, utan att det är på långa vägar så skadligt för motorn som turbo, lustgas eller vråltrimmning!
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Re:

Post by JE Jr »

Pers wrote: Är det ingen som bara kortar stötstängerna ist. för att köpa nya?
Är det standardstötstänger du menar så vore det intressant att höra hur du hade tänkt korta dem?
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stoffe »

det där med att montera B30 stötstänger istället för B20 det är alltså 204 mm långa stötstänger på B20 och 202 mm långa på B30. jag monterade en 2 mm planad topp på min A motor med en d-kam i och lite annat skoj men jag hade ganska mycket kvar att justera när jag justerat in mina ventiler. ni som kör med 202 mm stötstänger, hur mycket har ni planat?
Pers
Posts: 13
Joined: Wed Apr 13, 2005 1:19 pm
Location: Umeå/Holmsund
Contact:

Post by Pers »

JE Jr, jag har då hört att en del har kortat av dom i svarven..
Lindgren
Posts: 264
Joined: Sun Oct 10, 2004 7:18 pm
Location: Katrineholm
Contact:

Post by Lindgren »

jag har hört! (inte provat eller vet någon som gjort det) att vissa jänkare har väldigt bra stötstänger som ska kunna användas till b20 utan modifikation.

Dock kan det vara ett villospår.
Amazon -70 + 145 -71 + 145 -73
Min bil
Medlemnr 1966 i 140 klubben
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Om du vill ha info om NH48:an bör du kontakt Ronwill Speedshop.

Se Amazonrelaterade företag & länkar tråden för kontaktuppgifter.
sbb67130
Posts: 6
Joined: Sat Apr 23, 2005 2:30 pm

Post by sbb67130 »

ett tips om du trimmar ;; beställ KG s kattalog där har du mycket läsbart vad gäller vipparmsgeometri o kompförhållande som är bra att veta
Lindgren
Posts: 264
Joined: Sun Oct 10, 2004 7:18 pm
Location: Katrineholm
Contact:

Post by Lindgren »

Då väcker vi upp denna tråd igen.

Planen ändras hela tiden.
b20 med
b20e portad topp
extaktor
timokam 840 /eller K-kam

Funderar på att bygga om sprutet från en saab för att få det till att lira
just nu sitter det ett orginal d-jet


Jag funderar lite på hur karaktären på en motor med vass kam förändras med insprut vs weber 45/50

iden uppstog av att jag vill ha en ekonomisk bil även i stan.
Bilder och info
Amazon -70 + 145 -71 + 145 -73
Min bil
Medlemnr 1966 i 140 klubben
matza
Posts: 73
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:26 pm

840 vs K

Post by matza »

Timo 8.40 eller K...
Det är ju två kammar som inte ligger i samma härad.
8.40in är den vassaste kammen Timo slipar nuförtiden (problem med rätt stommar).
K-kammen är ju en snäll kam. Om du skall handla av Timo så finns det andra alternativ som ligger mellan K och 8.40.
(7.17), 7.70, 8.06, 8.18, 8.28. Kanske finns fler. Lyssna med Timo vilken han rekommenderar till din motor.
Lindgren
Posts: 264
Joined: Sun Oct 10, 2004 7:18 pm
Location: Katrineholm
Contact:

Re: 840 vs K

Post by Lindgren »

matza wrote:Timo 8.40 eller K...
Det är ju två kammar som inte ligger i samma härad.
8.40in är den vassaste kammen Timo slipar nuförtiden (problem med rätt stommar).
K-kammen är ju en snäll kam. Om du skall handla av Timo så finns det andra alternativ som ligger mellan K och 8.40.
(7.17), 7.70, 8.06, 8.18, 8.28. Kanske finns fler. Lyssna med Timo vilken han rekommenderar till din motor.
Jo, men jag har tre kammar liggandes.
S
K
8.40

alla nya. och oanvända.
Så jag tänker inte köpa ny kam, utan bygga på något jag har.
Min motor är inget "mega race "projekt, utan kommer att byggas för att ha bra karaktär för både stan och landsväg, och grus.

Toppen , en 73as E topp har jag nu lämnat in till Henry Kickmeyer
Nya ventiler för avgas ska monteras och mirrafräsas in 38,5mm
Amazon -70 + 145 -71 + 145 -73
Min bil
Medlemnr 1966 i 140 klubben
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Re: 840 vs K

Post by Petter E »

Var inte rädd för vassa kamaxlar! Har du bra tändning så blir den inte svårkörd. den kanske vill ha 2000 varv när du startar men det är väl inget att gnälla om. Jag förstår inte dom som ens fundarar på K-kammen. det är den sämsta kammen jag har prövat.
Amazon -64 4d

Ershags Sadelmakeri
Custominredningar i norrland
070-2181121
Post Reply