krom

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
rocknroll
Posts: 11
Joined: Fri Mar 05, 2004 12:40 am

krom

Post by rocknroll »

Nån som vet om nåt bra å billigt företag i sverige som kromar?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Om man vill komma billigt undan är det bättre att välja andra alternativ än att lämna in för omkromning.

Det finns gubbar som ägnar fritiden åt att kroma om amazonstötfångare med gott resultat och humana priser (långt under både kromfirmorna och nytillverkat skräpkrom utan surkoppar).

En annan variant är att leta rätt på gamla \"NOS\" kromdelar på marknader och dylikt tills du har 2st kompletta stötfångare. Tidsödande men billigt och tusen gånger bättre än det nytillverkade som finns att tillgå.

Det har skrivits en del om det nytillverkade krom som finns. Kort sagt tillverkas det i polen, det saknar surkopparskikt under kromet vilket gör resultatet sämre rent ytmässigt, men framförallt använder man surkopparn för att ge kromstrukturen ett rostskydd. Kromskiktet är ej tätt utan har en sprickstruktur som gör att stötfångaren börjar rosta förr eller senare utan skyddande skikt under.

Jag har själv handlat mina stötfångardelar av en gubbe söder om Eskilstuna. Han hade en kontakt på en kromfirma i eskilstuna (ej backmans) och kunde därmed kroma billigt, underarbetet gjorde han själv hemma i verkstan. Resultatet var riktigt bra, men trots det ganska varierat. Välj ut de bästa bitarna så får du riktigt fina stötfångare.

Skall se om jag kan hitta nummret till honom. Annars har han väl annonserat lite här och var på nätet sedan jag tipsade honom... ;-)
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re:

Post by hakano »

D59471 wrote:Om man vill komma billigt undan är det bättre att välja andra alternativ än att lämna in för omkromning.

Det finns gubbar som ägnar fritiden åt att kroma om amazonstötfångare med gott resultat och humana priser (långt under både kromfirmorna och nytillverkat skräpkrom utan surkoppar).

En annan variant är att leta rätt på gamla "NOS" kromdelar på marknader och dylikt tills du har 2st kompletta stötfångare. Tidsödande men billigt och tusen gånger bättre än det nytillverkade som finns att tillgå.
Det har skrivits en del om det nytillverkade krom som finns. Kort sagt tillverkas det i polen, det saknar surkopparskikt under kromet vilket gör resultatet sämre rent ytmässigt, men framförallt använder man surkopparn för att ge kromstrukturen ett rostskydd. Kromskiktet är ej tätt utan har en sprickstruktur som gör att stötfångaren börjar rosta förr eller senare utan skyddande skikt under.

Jag har själv handlat mina stötfångardelar av en gubbe söder om Eskilstuna. Han hade en kontakt på en kromfirma i eskilstuna (ej backmans) och kunde därmed kroma billigt, underarbetet gjorde han själv hemma i verkstan. Resultatet var riktigt bra, men trots det ganska varierat. Välj ut de bästa bitarna så får du riktigt fina stötfångare.

Skall se om jag kan hitta nummret till honom. Annars har han väl annonserat lite här och var på nätet sedan jag tipsade honom... ;-)
Det är väl ändå en sanning med lite modifkation att det är billigt att handla NOS krom på marknader. Fler och fler säljare har med sig aktuella prislistor från t.ex. Veteranprodukter som dom sedan tittar i när dom skall tala om vad priset på kromdelarna är. Har dom inte prislistorna med sig så har dom tittat i dom tidigare och minns ett ungefärligt pris men för att vara säkra så hugger dom till med lite till så att dom inte säljer för billigt...
Att de flesta delarna dom har inte är i nyskick har dom ingen förståelse för när man påpekar det. Dessa delar ligger ofta utan emballage eller med dåligt emballage vilket gör att det alltid finns repor och skador i kromet...
Inte konstigt att krombitarna ofta förblir osålda och åker med säljarna till marknad efter marknad...

Men visst, det går säkert att fynda här och där men det är mer undantag än regel numera.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jo, men de flesta har väl lärt sig att det är ganska meningslöst att handla av de stora \"handlarna\" som ränner från marknad till marknad med skyhöga priser och noll förståelse för prisdiskussioner.

Det gäller ju att köpa delarna av likasinnare, inte av folk som bara vill tjäna pengar. Jag har själv kommit över en hel del NOS kromdelar på olika former av marknader, horn är mycket vanligt, hörn är svårare, mittbitar finner man ibland. Jag köpte en mittbit fram för 300kr i volvokartong exempelvis, hornen brukar ligga ungefär hälften mot priset för nytillverkat.

Nytillverkat är ju faktiskt inget alternativ värt att tänka på för den som tänker förvara bilen utomhus någon del av året. Jag har sett skräckexempel där rostprickar uppkommit mitt på kromet bara efter ett par år och då på bilar som står i kallgarage över vinterhalvåret och endast körs på sommarn. Det går inte att skippa surkopparn när man kromar bara för att tjäna pengar. Det dyra i kromningen är underarbetet och surkopparskiktet. Båda dessa detaljer tycks veteranprodukter med flera ha struntat totalt i. Man ser ju till och med slipreporna när man speglar sig i kromdetaljerna de säljer. Snyggt? Njaa...

Det mest ekonomiska är nog att handla av gubbar som kromar om delarna på egen hand till låga priser. Jag skall försöka få fatt på nummret till gubben söder om Eskilstuna som jag köpte mitt eget krom av. Det är kromat enligt konstens alla regler med mycket fint resultat som följd och bra hållbarhet.
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Kromning

Post by Ola O »

Jag fick mina kof[ngardelar till min PV kromade hos Kromteknik i Esilstuna. De har hemsideadress http://www.kromteknik.se Resultatet blev mycket bra.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Pris?

Post by Fredrik Lofter »

Intressant. Du skulle inte kunna ge en liten vink om vad det kostade? Hur mycket av ev. underarbete gjorde du själv?

:: Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till https://volvoamazonpictures.se
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Gubben som jag handlade stötfångardelar av samarbetade även han med kromteknik i Eskilstuna. Det är dock nya ägare till firman sen ett år tillbaka men de tycks fortfarande ha en sund inställning till gamla bilar.

Excellent, Backmans mfl. har ju blivit vansinnigt dyra.
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Omkromning

Post by Ola O »

Jag kan tala om vad jag betaladecirka 7000 kronor, inklusive frakt.
Då lämnade jag in följande:
2 bakre horn
2 främre horn
1 Mellanbit bak
1 Mellanbit fram
1 vänster skena fram
1 Grillsarg

Observera att allt detta är till en PV544.
Resultatet blev jättefint och jag gjorde ingenting med dem alls innan jag skickade iväg dem. Tom underredsmassa satt kvar på någon av bitarna.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Helt ok pris. Nu är ju PVns stötfångardelar något mindre än amazonens. Med den prisnivån borde man hamna någonstans kring 10.000kr för 2st kompletta amazonstötfångare beroende på skick.

Ni som lämnar in amazonkrom för omkromning. Tänk på att hornen är väldigt svåra att rikta om de är tillbulade, vilket de nästan alltid är. Ibland kan det var en \"jämn tillplattning\" av hela hornet som ej syns förens man håller det bredvid ett perfekt ex. Hur som helst är riktning mkt. svår då man ej kommer åt att rikta från baksidan pga. fästet. Det går att kapa bort fästet, rikta hornet och sedan svetsa dit fästet igen, men leta isf. hellre efter fräscha horn. Tennspackling går också till viss del men det kostar ju tid och pengar.

Tänker man lägga ca. 10.000kr på en omkromning kan man lika gärna jaga rätt på riktigt bra bitar att kroma om. Resultatet blir bättre och priset lägre pga. mindre underarbete. Även insidan bör vara fräsch anser jag. Både surkoppar och krom får svårare att täcka och fästa på en skrovlig fd. grovrostig yta än en slät. Sitter rostskyddet kvar och ytan under är intakt är det ju bara bra. :)
maggen
Posts: 70
Joined: Fri Feb 20, 2004 3:39 pm

krom

Post by maggen »

Vad minns jag lämnade bröder Backman i E-tuna båda fram o bak utan horn för 4000kr ,utan kvitto.Det var runt 1997,fortfarande perfekt skick utan rost dyker upp eller matt .Pris stiger rekord fart nu,trist eftersom jag törs ej renovera en till amazon.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, det är tråkigt att kromfirmorna har börjat ta så bra betalt för omkromning.

Vi har en del kontakt med en kromfirma (vars namn jag inte nämner) genom jobbet då de köper verktyg och maskiner av oss. Iom. det har vi väl fått lite insikt i deras situation iaf. Efterfrågan på omkromning växer bara mer och mer. Själva krombaden (som är svindyra att hålla i drift förvisso) står i regel tomma hos dem, men sliperiet som gör färdigställer delarna för omkromning har fullt upp året om, inte en lugn sekund! De har pallvis med delar som skal kromas och jobbar på så det ryker för att hinna ikapp.

Då det är underarbetet vid en omkromning som är dyrt, och tillgången på duktiga slipare inte är särskilt stort, gör den stora efterfrågn att de kan/måste höja priserna. Helt ordinära marknadskrafter med andra ord.

Jag kan tänka mig att i mindre städer är det inte lika stort tryck hos dessa firmor varvid priserna är lägre, men utbudet av kromfirmor i Sverige är ju inte större än att de kan räknas på tår och fingrar i princip.

Är man lite händig så kan man göra stora delar av underarbetet själv och sedan skicka delarna till en firma med bra pris för att få kromningen utförd. Förslagsvis letar man rätt på fina utgångsobjekt, gör dem riktigt rena och fina. Lämnar in dem för avkromning. Sedan slipar man upp dem med bandslip, våtslippapper, polering med lumptrissa. Jag känner ett par personer som gör dylika underarbeten på egen hand med otroligt bra resultat, men det krävs ju ett visst hantverkskunnande för att lyckas.


På det gamla forumet dök det upp en kille som hade startat volvofirma i Tyskland och som kunde erbjuda riktigt bra priser på omkromning av delar. De sålde även omkromade delar utan att någon stomme behövde lämnas in, allt från bagagehandtag , ventilkåpor, blinkerssargar osv.
Tudor
Posts: 57
Joined: Tue Feb 03, 2004 11:02 pm

Post by Tudor »

hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Post by hakano »

På Kromteknik verkar dom ha fullt upp...för dom svarar inte på mail i alla fall...
Kyten
Posts: 87
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:47 am
Location: Luleå
Contact:

Post by Kyten »

Hej!
Jag har en koplett uppsättning kofångare på min -66. Som borde omkromas för att få den där perfekta finnishen!
Jag hade tänkt att göra underarbetet själv med polering och hela köret.
Men vad skulle priset bli då för dessa kofångare att kromas.
Om det är förarbetet som är dyrt. Hur mycke kan man då tjäna på att göra det själv?
På ett ungefär självklart. Jag skulle vilja ha något sorts riktpris.
Image

Kyten Luleå
RPM Buffing
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det är svårt att svara på Kyten. Jag har fått de mest chockerande svar på den frågan själv när jag tex. hört med kromfirmor som Excellent och Backmans. Man får lätt intryck av att de bara vill rida på vågen just nu när de har rejält tryck på firmorna och tjäna så mycket slantar som möjligt på varje enskild kund.

Från excellent fick jag tex. ett pris på 10.000-12.000kr för att lägga surkoppar och krom, och då skulle jag göra ALLT underarbete själv. Trodde inte att det var sant, men de menade allvar.

Ring runt till alla kromfirmor i landet och fråga på priser. Berätta hur du har tänkt göra och att du är ute efter ett riktigt bra resultat (om du är det). Var beredd på att \"diskutera\" priserna, fråga inte bara efter vad det kostar.

Rent principiellt gäller ju följande:

1. Avkromning
2. Riktning/slipning/polering
3. Surkopparskikt läggs på i bad
4. Ytterligare (våt?)slipning för att få upp perfekt linjer och slutligen polering till superfinnish
5. Kromskiktet läggs på i bad

Diskutera med kromfirman eller andra insatta om vilket krav som ställs på ytfinnish före surkopparskiktet osv. Troligtvis vill de ha välpolerad finnish redan då, och sedan ytterligare kompletteringsslipning och riktigt fin polering innan kromskiktet läggs.

Lycka till!
Post Reply