Hjälp med lätt trim till B18

Moderatorer
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Hjälp med lätt trim till B18

Post by Goofy »

Har en orginal B18, har planer på att montera dit en Solex 40/40 dubbelförgasare, någon som har tips på vilken kam som skulle vara bra?

har även planer på att porta och plana toppen, någon som vet hur mycket man bör ta?

har inte tänkt mig men än ca 120hp, går det utan ingrepp i övriga delen av motorn?, lr behöver man göra \"ingrepp\" i blocket, typ byte av kolvar etc

är som synes inte så haj på trimning, så jag hoppas på tips här :)
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Trimmning B18

Post by jonny »

En D eller K-kam borde passa bra .
Plana så att toppen blir 86 mm tjock , då får du samma kompression som i B18B (version 3) 10:1 .
Portning finns beskrivet av Lundin någonstans här på forumet .
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

trim b18

Post by Goofy »

ok, fick råd av en kompis till mig, om hur man portar en topp, så det ska nog inte vara några problem nu

tackar för valet av kam, vat du möjligen vad det kan kosta att plana toppen?
Last edited by Goofy on Sun Jan 23, 2005 5:35 pm, edited 1 time in total.
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

kostar ?

Post by jonny »

2-300 kr kanske , prova att lämna på Amu eller någon verkstadsskola ,
då kan du komma undan med en tårta .
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

trimm b18

Post by Goofy »

ja det vore ju inte så dumt, en tårta lr lite fikabröd är ju inte så dyrt, tror faktiskt det finns en skola här i stan som kanske kan fixa det, annars är det ju bara att prova på annan ort

vad skiljer en D kam från en K kam , förutom 3 graders duration?
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

trim b18

Post by Goofy »

och vad menas med duration igentligen? jag kan inget om kamaxlar
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

duration

Post by jonny »

Duration är tiden som ventilerna är öppna mät i grader .
D-kam: Insugsventilen öppnar 29 grader före övre dödpunkt ,stänger 71 grader efter nedre dödpunkt = 280 graders duration .
29+71+180(ett halvt varv)=280 grader.
Avgasventilen öppnar 71 grader före nedre dödpunkt och stänger 29 grader efter övre dödpunkt .
Insugsventil och avgasventil är öppna samtidigt 29+29 =58 graders överlapp .
Om du vet hur en motor fungerar och vad som sker under de 4 takterna så kan du räkna ut eller förstå , i annat fall fattar du nog inget .
Ventillyftet är samma på D och K-kammen .
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

trim b18

Post by Goofy »

hmm, lite ska nog ha fastnat under de tre åren på fordonsprogrammet, hur motorn fungerar vet jag, det är just det med kamen, med de olida graderna etc. som jag inte kan, men som jag ser det, så är det inte någon större skillnad på D och K kam då?

bara att leta rätt på en kam nu då :)

tackar för svaren
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Trim B18

Post by Goofy »

Jag hittade en B18-topp hemma som är 86.5mm, går det bra att köra med den, lr ska jag plana ner den till 86mm iaf?

undrar även om det är någon som har en K kam liggande, hälst ny, gärna billigt :)
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Trimning B18

Post by jonny »

Du kan köra med den 86,5 mm tjocka topp du har .
D-kamaxlar finns att köpa från SVIS , tror de kostar 350 kr .
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Trimm B18

Post by Goofy »

Det låter ju bra, då slipper jag plana :)

funderar lite på portning, har fått en massa råd och tips om hur jag ska gå till väga, men är lite fundersam på hur mycket jag igentligen behöver ta, det är ju en liten kant i början av kanalen, kan man fräsa ur kanalen till den kanten är borta? lr ska man ta mer liknande ett päron, alltså lite mer längre in vid ventilen?

vore tacksam för alla tipps jag kan få
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Trimm B18

Post by Goofy »

Jag tänkte montera en annan kylare med dubbla elfläktar istället för orginal, någon som vet om man tjänar någon effekt på det?

har även planer på att ta bort den mekaniska bränslepumpen och montera en elaktrisk pump, Ger det något?

tror inte att det kan ge mycket, men någon hk ska det väl ge?

Kan någon hjälpa mig med att få svar på dessa frågor?
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

etter det volvo sa i sine trimtips,for MAAAANGE år sia: stålpropellen stjeler
ca 8hk på fullt varv,men om du kapper 25mm av vært blad tjener du 5hk. å tar du den bort er det 8 hk tjent,du har bare bruk for den om du kjører under 50km/t......monter elvifter,alt vel :shock:
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Post by Goofy »

Tackar för det svaret Björn

det blir att avlägsna stålisen och montera en elfläkt då :lol:

Ha det gatt
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
ronnybladfjäder
Posts: 16
Joined: Wed Feb 11, 2004 7:42 pm
Location: Motala

Re: Trimm B18

Post by ronnybladfjäder »

Goofy wrote:Det låter ju bra, då slipper jag plana :)

funderar lite på portning, har fått en massa råd och tips om hur jag ska gå till väga, men är lite fundersam på hur mycket jag igentligen behöver ta, det är ju en liten kant i början av kanalen, kan man fräsa ur kanalen till den kanten är borta? lr ska man ta mer liknande ett päron, alltså lite mer längre in vid ventilen?

vore tacksam för alla tipps jag kan få
bästa man kan göra om man inte kan eller har maskiner till att porta en topp är att lämmna in den till nån bra motor trimmare,om man vill få en bra topp.. :idea:
Post Reply