Page 1 of 2

Hjälp med lätt trim till B18

Posted: Fri Mar 05, 2004 9:36 pm
by Goofy
Har en orginal B18, har planer på att montera dit en Solex 40/40 dubbelförgasare, någon som har tips på vilken kam som skulle vara bra?

har även planer på att porta och plana toppen, någon som vet hur mycket man bör ta?

har inte tänkt mig men än ca 120hp, går det utan ingrepp i övriga delen av motorn?, lr behöver man göra \"ingrepp\" i blocket, typ byte av kolvar etc

är som synes inte så haj på trimning, så jag hoppas på tips här :)

Trimmning B18

Posted: Sat Mar 06, 2004 8:22 am
by jonny
En D eller K-kam borde passa bra .
Plana så att toppen blir 86 mm tjock , då får du samma kompression som i B18B (version 3) 10:1 .
Portning finns beskrivet av Lundin någonstans här på forumet .

trim b18

Posted: Sat Mar 06, 2004 8:53 pm
by Goofy
ok, fick råd av en kompis till mig, om hur man portar en topp, så det ska nog inte vara några problem nu

tackar för valet av kam, vat du möjligen vad det kan kosta att plana toppen?

kostar ?

Posted: Sat Mar 06, 2004 10:44 pm
by jonny
2-300 kr kanske , prova att lämna på Amu eller någon verkstadsskola ,
då kan du komma undan med en tårta .

trimm b18

Posted: Sat Mar 06, 2004 11:09 pm
by Goofy
ja det vore ju inte så dumt, en tårta lr lite fikabröd är ju inte så dyrt, tror faktiskt det finns en skola här i stan som kanske kan fixa det, annars är det ju bara att prova på annan ort

vad skiljer en D kam från en K kam , förutom 3 graders duration?

trim b18

Posted: Sat Mar 06, 2004 11:10 pm
by Goofy
och vad menas med duration igentligen? jag kan inget om kamaxlar

duration

Posted: Sun Mar 07, 2004 12:16 am
by jonny
Duration är tiden som ventilerna är öppna mät i grader .
D-kam: Insugsventilen öppnar 29 grader före övre dödpunkt ,stänger 71 grader efter nedre dödpunkt = 280 graders duration .
29+71+180(ett halvt varv)=280 grader.
Avgasventilen öppnar 71 grader före nedre dödpunkt och stänger 29 grader efter övre dödpunkt .
Insugsventil och avgasventil är öppna samtidigt 29+29 =58 graders överlapp .
Om du vet hur en motor fungerar och vad som sker under de 4 takterna så kan du räkna ut eller förstå , i annat fall fattar du nog inget .
Ventillyftet är samma på D och K-kammen .

trim b18

Posted: Sun Mar 07, 2004 8:20 am
by Goofy
hmm, lite ska nog ha fastnat under de tre åren på fordonsprogrammet, hur motorn fungerar vet jag, det är just det med kamen, med de olida graderna etc. som jag inte kan, men som jag ser det, så är det inte någon större skillnad på D och K kam då?

bara att leta rätt på en kam nu då :)

tackar för svaren

Trim B18

Posted: Mon Mar 08, 2004 11:10 pm
by Goofy
Jag hittade en B18-topp hemma som är 86.5mm, går det bra att köra med den, lr ska jag plana ner den till 86mm iaf?

undrar även om det är någon som har en K kam liggande, hälst ny, gärna billigt :)

Trimning B18

Posted: Tue Mar 09, 2004 12:02 am
by jonny
Du kan köra med den 86,5 mm tjocka topp du har .
D-kamaxlar finns att köpa från SVIS , tror de kostar 350 kr .

Trimm B18

Posted: Tue Mar 09, 2004 7:49 pm
by Goofy
Det låter ju bra, då slipper jag plana :)

funderar lite på portning, har fått en massa råd och tips om hur jag ska gå till väga, men är lite fundersam på hur mycket jag igentligen behöver ta, det är ju en liten kant i början av kanalen, kan man fräsa ur kanalen till den kanten är borta? lr ska man ta mer liknande ett päron, alltså lite mer längre in vid ventilen?

vore tacksam för alla tipps jag kan få

Trimm B18

Posted: Fri Mar 12, 2004 10:21 pm
by Goofy
Jag tänkte montera en annan kylare med dubbla elfläktar istället för orginal, någon som vet om man tjänar någon effekt på det?

har även planer på att ta bort den mekaniska bränslepumpen och montera en elaktrisk pump, Ger det något?

tror inte att det kan ge mycket, men någon hk ska det väl ge?

Kan någon hjälpa mig med att få svar på dessa frågor?

Posted: Sat Mar 27, 2004 9:13 pm
by bjørn bakke
etter det volvo sa i sine trimtips,for MAAAANGE år sia: stålpropellen stjeler
ca 8hk på fullt varv,men om du kapper 25mm av vært blad tjener du 5hk. å tar du den bort er det 8 hk tjent,du har bare bruk for den om du kjører under 50km/t......monter elvifter,alt vel :shock:

Posted: Sun Mar 28, 2004 2:22 pm
by Goofy
Tackar för det svaret Björn

det blir att avlägsna stålisen och montera en elfläkt då :lol:

Ha det gatt

Re: Trimm B18

Posted: Tue Mar 30, 2004 8:08 pm
by ronnybladfjäder
Goofy wrote:Det låter ju bra, då slipper jag plana :)

funderar lite på portning, har fått en massa råd och tips om hur jag ska gå till väga, men är lite fundersam på hur mycket jag igentligen behöver ta, det är ju en liten kant i början av kanalen, kan man fräsa ur kanalen till den kanten är borta? lr ska man ta mer liknande ett päron, alltså lite mer längre in vid ventilen?

vore tacksam för alla tipps jag kan få
bästa man kan göra om man inte kan eller har maskiner till att porta en topp är att lämmna in den till nån bra motor trimmare,om man vill få en bra topp.. :idea: