B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Moderatorer
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Amapola »

Image

I tidernas begynnelse var alla trimmare överens om att man fick bäst andning om avgaspulserna roterade in i kollektorn så som de gör på detta system. Faktum är att det är inte ofta man ser denna layout, och definitivt inte på "köperör". Har det egentligen någon betydelse, eller är det en myt?
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by J.LUNDIN »

Får man tro de tester som gjorts så går det lika bra med 4st helt separata rör. Att man på ett eller annat sätt drar ihop primärrören handlar mer om att kunna ljuddämpa det hela på ett effektivt sätt. Trots detta så finns det fortfarande en hel del trimfirmor världen över som drar primärrören så att dom teoretiskt kan skapa en roterande rörelse på avgaserna i kollektorn.
Smokey Yunick å sin sidan hävdade att det var bra att samla så många primärrörrör som det var möjligt i en och samma kollektor. Orsaken till detta var enligt han själv att det omkringliggande atmosfärstrycket då fick mindre chans att tränga in bakvägen in i kollektorn och därmed ge ett högre mottryck för de utströmmande avgaserna....! Jag vet inte om han någonsin fick något stöd för denna tes i den vetenskapliga litterarturen. Det såg dock ganska häftigt ut då han på en V6á lyckats samla alla primärrören i en och samma kollektor bakom motorn.
Själv ogillar jag 4:1 kollektorer eftersom dom utsätter varje primärrör för en häftig areaökning vilket torde ger avgaserna en chockartad uppbromsning vid övergången. Själv propagerar jag för så kallade Merge övergång, även om dessa är svåra att på egen hand tillverka. Lyckligtvis finns dom att köpa, även om dom kostar multum, så är det dylika kopplingar som gäller inom racingvärlden nu för tiden. Även Nascar teamen har insett detta, men det tog en rundlig tid. Det är väl bara inom båt och dragracing man fortfarande ser 4:1 kollektorer.
Lindqvist Racing
Posts: 132
Joined: Wed Mar 03, 2004 7:37 pm

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Lindqvist Racing »

Jag provade först 3" och sen 2,5" tailpipe, i bromsbänken. Den gick bäst med det mindre röret, så vad som sitter efter kollektorn påverkar en del. Det var dock inga stora skillnader, 2-3 hk. Kanske det hade varit bäst med en mergekollektor i mitt fall. Man tappar väl pulsavstämningen, men som du säger, areaökningen i kollektorn är ju enorm och säkert inte bra.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by J.LUNDIN »

Generellt verkar det som att man bör hålla ner alla rördimensioner, dels för att få högre gashastighet, dels för att få upp temperaturen på gasmassan. Valet av rördimension på röret efter själva kollektorn påverkar mer än vad många tror. Grövre rör är således inte alltid bättre och det är fler än du som sett samma sak vid bänkkörning.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Hasse63 »

Rappel wrote:riktigt kul :o :D finns de nån annan tråd med mer info och bilder om denna bil? :)
Här finns en http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=24184
:roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Pär
Posts: 67
Joined: Sat Feb 28, 2004 4:52 pm
Location: Stockholm

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Pär »

J.LUNDIN wrote:Teorier som inte går att omsätta i praktisk användning har jag personligen inte mycket till övers för, därvid är vi helt överens. Det jag som sagt funderade över var ditt val av rördimensioner samt den längdmässiga placeringen av övergången mellan 1 3/4 och 1 7/8 röret och tanken bakom det hela. Varför inte ett klenare startrör och ett grövre slutrör innan kollektorn? Mer "försåtligt" än så är inte mina funderingar..... :)

Då det gäller innehållet i STP produkten så gick jag in och kollade "Material Safety Data Sheet" som grovt anger innehållet.

60-100% Mineral olja
1-5% Petroleum destillat
1-5% ZDDP

Närmare än så här kommer man inte som privat person. Jag vet dock att det för många år sedan fanns en amerikansk bok för sjukvårdspersonal och liknande som i detalj angav innehållet i merparten av de kemikalie produkter som fanns på den amerikanska marknaden. Jag hade själv tillfälle att bläddra i den i och med det jobb jag då hade, den är förmodligen ersatt av dagens mer sparsamt innehållande säkerhetsblad. På den tiden var boken en ren guldgruva för oss hemmapulare.
Man kan komma lite längre. Ibland vill/tvingas tillverkaren att skriva ut CAS-nr och eller EINECS-kod. Via dem kan man sen hitta molekylär struktur för kemikalien i fråga t ex här: http://ecb.jrc.it/esis/index.php?PGM=ein. Tänk också på att olika länder har olika kemikalielagstiftningar så det kan löna sig att studera MSDS från olika marknader.

/ P
röd -67:a
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by J.LUNDIN »

Som gammal kemist och huvudskyddsombud är jag väl medveten om CAS nr och dyligt, tyckte dock att det var överkurs att dra det så lång i mitt svar. Men, visst, alla vägar som man kan söka sig fram via bör man prova om man är intresserad. Den MSDS som jag refererade till är skriven för den amerikanska marknaden och är på intet sätt lika fullödig som en MSDS för den svenska marknaden brukar vara. Som du påpekar så skiljer det en hel del mellan olika länders lagstiftning, USA är knappast något föregångs land då det gäller arbetsmiljö och kemikalie lagstiftning, det är vissa specifika saker dom är hårda på, övrigt skiter dom helt i... :D
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Stoffe »

Image

En elvattenpump som tg-motor säljer, ingen dum grej alls. maximal kylning hela tiden. ytterliggare en fördel för mig som vindsurfar, man kan låta pumpen stå på och pumpa runt all värme och ha fläkten på till kupén så får man värme i ett par minuter efter man slagit av motorn. den funktionen har jag saknat på min bruksbil volvo 245. en vän till mig har det orginal på sin opel och det är mycket användbart just för oss surfare.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
flava80
Posts: 79
Joined: Thu Mar 23, 2006 12:21 am
Location: Jämtland

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by flava80 »

Fan va fränt nu börjar de likna nåt! läser jag rätt på 270hk eller fattar jag fel? :shock: ...
//Guide
b20
Posts: 207
Joined: Sat May 14, 2005 12:01 pm

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by b20 »

Vad kostar el vattenpumpen till b20?
Old volvo's never die they only go faster!
volvo 144 1970
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Hasse63 »

b20 wrote:Vad kostar el vattenpumpen till b20?
Maila och fråga info@tgmotor.com
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Hasse63 »

Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

B20 ombyggd till B25

Post by Blomquist »

Då var det dags för mig att komma med ett bidrag, tror inte nån har lagt in detta i alla fall.
Start & Speed hette tidningen och ja, håll till godo hoppas bilderna visar sig:
Image
Last edited by Blomquist on Mon Oct 19, 2015 9:47 am, edited 3 times in total.
210 -64, 223 -68
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re: B20 ombyggd till B25

Post by Amazon_V8 »

Blomquist wrote:Då var det dags för mig att komma med ett bidrag, tror inte nån har lagt in detta i alla fall.
Start & Speed hette tidningen och ja, håll till godo hoppas bilderna visar sig:
Image
Image
Bilderna vill inte funka? :(
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Blomquist »

Nej, jag klistrade in adressen emellan image-tagarna men ingenting visade sig. Detta händer stort sett varenda gång
jag försöker lägga in bilder. Hur som helst så kan man så här i efterhand konstatera att artikelns frågande
om 270 hkr inte är att anse som absolut maxgräns skulle visa sig vara rejält i underkant. Klar bonuspoäng
på trimmarens grymma frisyr; funky! Vem är karln förresten?

Om någon har en idé om vad man kan prova för att få in bilderna så skriv gärna något.
210 -64, 223 -68
Post Reply