Brytarlös tändning?
Brytarlös tändning?
Är det bara fördelar med brytarlöst? ska man välja Ignitor eller Lumenition eller annat?
/Anton
brytarlöst
Nej , det kostar 1500-2000 kr i inköp , annars är det bara fördelar .
Använder Ignitor i en 142 med sugturbo och det funkar bra .
Använder Ignitor i en 142 med sugturbo och det funkar bra .
Modernare tändsystem
Var kan man köpa dom byggsater som en del snackar om,så man slipper brytare och skit?
Hos de flesta trimfirmorna och speedshop's i vårt avlånga land som har någon form av anknytning till volvotrimmning. Exempelvis KG Trimmning, Ronwill Speedshop, UNITEK mfl. KG säljer Luminition, Ronwill säljer ignitor osv. Det är ju bara att leta rätt på någon volvotrimmare nära dig och höra vad de säljer och rekommenderar eller ringa till någon av de större firmorna och beställa därifrån.
-
- Posts: 19
- Joined: Sat Mar 06, 2004 7:39 pm
- Contact:
Ignitor går loss på strax över tusingen och har funkat bra på min SBC 327:a. Startar betydligt lättare utan choke och har jämnare tomgång. Skillnaden kom först när jag ökade gnistgapet, som rekomenderas med denna tändning.
Antagligen funkar det bra på volvo också, klart prisvärt. Det lär göra en del för soppaförbrukningen, kanske mest märkbart på jänkare och stora cylindervolymer. En bekant kapade 3dl/mil på sin Buick Electra -59.
Antagligen funkar det bra på volvo också, klart prisvärt. Det lär göra en del för soppaförbrukningen, kanske mest märkbart på jänkare och stora cylindervolymer. En bekant kapade 3dl/mil på sin Buick Electra -59.
brytarlöst system
finns det inga billigare alternativ,är inte sugen på att pröjsa 1000 lappen för dom systemen,max en 500hundring så....
japp transistor tändning!
självklart finns det billigare alternativ! tror mitt system kostade någonstans runt 300-350 kr. jag har transistortändning. men byt rotor, fördelare och brytare om dom är slitna när du monterar det! på min amazon så sänkte det soppaförbrukningen med 2 dl per mil. det är lätt att bygga oxå! tror det va 2 transistorer och några kondigare å lite motstånd. inget super avancerat alltså. byggt på en kväll lungt! har ritningar om du vill ha? kan ju maila någon som kan tänka sig att lägga upp det. eller så kan jag ju maila dig om du vill. den säljs även som byggsats från velleman som bland annat elfa och tord larssons tar hem.
jag köpte byggsatsen =)
jag köpte byggsatsen =)
Ignitor II
Tackar för alla svar! Såg på petronix hemsida att det finns \"Ignitor II\" också:
http://www.pertronix.com/ignition_produ ... itor_2.htm
http://www.pertronix.com/ignition_produ ... itor_2.htm
/Anton
transistor tändning.
jag köpte min när jag var i england, på maplin. tror det är http://www.maplin.co.uk men tård larssons i uppsala 018-10 80 10 tror jag bestämt tar hem allt ifrån welleman. kommer inte ihåg exakt vad jag betalde men tror det var 15-20 pund. något sånt kanske, men billigt va det i alla fall! och det funkar grymt bra! med transistortändning så håller brytaren 10 gånger längre. så man behöver inte byta lika ofta då. rekomenderas starkt! ignitor är väll snäppet värre men transistortändning funkar grymt bra det med!
ta en fördelare från en B20 efter 74, och en fördelare från tidig B21 med brytarlöst, flytta över innehållet till B20-fördelaren, och så har du brytarlöst.
tänk på att byta tändspolen till den från B21:an och tändmodulen behövs också! skaffa ett kopplingschema från volvo så du kopplar in elen rätt!
tänk på att byta tändspolen till den från B21:an och tändmodulen behövs också! skaffa ett kopplingschema från volvo så du kopplar in elen rätt!
Röd 67:a med trimmad B20, och en Cheva caprice med V8
-
- Posts: 401
- Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
- Location: tromsø ,norge
\"ta en fördelare från en B20 efter 74, och en fördelare från tidig B21 med brytarlöst, flytta över innehållet till B20-fördelaren, och så har du brytarlöst.
tänk på att byta tändspolen till den från B21:an och tändmodulen behövs också! skaffa ett kopplingschema från volvo så du kopplar in elen rätt!
_________________
Röd 67:a med trimmad B20, och en Cheva caprice med V8\"
Detta verkar ju intressant, kan du utvecla det lite? Vad känar man på det, förutom att man slipper brytare? Vilka B21:or ska man leta efter? Går det med B19? Passar det rakt av i huset på B20:n?
Har en B20 med 8:a bultat svänghjul (efter -74?)!
tänk på att byta tändspolen till den från B21:an och tändmodulen behövs också! skaffa ett kopplingschema från volvo så du kopplar in elen rätt!
_________________
Röd 67:a med trimmad B20, och en Cheva caprice med V8\"
Detta verkar ju intressant, kan du utvecla det lite? Vad känar man på det, förutom att man slipper brytare? Vilka B21:or ska man leta efter? Går det med B19? Passar det rakt av i huset på B20:n?
Har en B20 med 8:a bultat svänghjul (efter -74?)!
666th SPC
Re: japp transistor tändning!
Hello stoffe, skulle man kunna få sig en liten titt på ritningen kanske?Stoffe wrote:självklart finns det billigare alternativ! tror mitt system kostade någonstans runt 300-350 kr. jag har transistortändning. men byt rotor, fördelare och brytare om dom är slitna när du monterar det! på min amazon så sänkte det soppaförbrukningen med 2 dl per mil. det är lätt att bygga oxå! tror det va 2 transistorer och några kondigare å lite motstånd. inget super avancerat alltså. byggt på en kväll lungt! har ritningar om du vill ha? kan ju maila någon som kan tänka sig att lägga upp det. eller så kan jag ju maila dig om du vill. den säljs även som byggsats från velleman som bland annat elfa och tord larssons tar hem.
jag köpte byggsatsen =)
om det funkar på B20, borde det väl funka på B18 oxå lr?
//Goofy
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger
Motorer MED sug-turbo suger
rozzer: jag vet inte om det går med B19-fördelare. jag har gjort denna transplantation från en B21 brytarlös fördelare (årsmodell okänd) till en fördelare från B20 från 1976. det gick att få dit. och funkade fint.
fördelarna med detta är att tändningen behöver bara justeras en gång, sen ställer den aldrig om sig. mindre bensinåtgång, kraftigare gnista och därmed inga misständningar är några av fördelarna. detta är också en billig lösning då dessa delar kan köpas begagnade på en skrot.
fördelarna med detta är att tändningen behöver bara justeras en gång, sen ställer den aldrig om sig. mindre bensinåtgång, kraftigare gnista och därmed inga misständningar är några av fördelarna. detta är också en billig lösning då dessa delar kan köpas begagnade på en skrot.
Röd 67:a med trimmad B20, och en Cheva caprice med V8