Färg på hastighetsmätaren

Moderatorer
Post Reply
Rickard
Posts: 62
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:18 pm
Location: Alingsås

Färg på hastighetsmätaren

Post by Rickard »

Hej
Undrar om någon vet om det finns färg likt orginalet till hastighetsmätarna att köpa någonstans?
wiking
Posts: 17
Joined: Tue Feb 17, 2004 7:07 pm

Post by wiking »

Prova att ta med dig instrumentet(om det finns lite färg kvar på det) och knalla iväg till närmsta större färghandel.De har en uppsjö av färgkartor du kan jämföra med och plocka ut rätt kulör.Har du sen bara färgnummret så kan de bryta till den exact som den skall vara.De kan även avgöra vad det skall vara för glanstal på färgen du ska ha. :mrgreen:
It`s better to burn out then fade away.
Rickard
Posts: 62
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:18 pm
Location: Alingsås

Post by Rickard »

Jo det går ju men fägen på hastighets mätaren har ju en speciell struktur, vet inte om det beror på färgen eller sättet att måla?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Den har väl både krymplacksstruktur och \"ludd\" i färgen som gör att instrumenteringen känns lite \"luden\". Ingenting man uppnår även om man skulle hitta rätt kulör och pensla i eller hur du har tänkt göra.

Leta isf. istället efter ett instrument med bättre färgbeläggning runt mätarna och skruva om mätaren så att den visar samma som din egen. Att mygla med miltalet vinner man sällan på i längden, det enda som funkar är väl i princip det dokumenterade miltal som står i besiktningspappren eller dylikt.

Det är väldigt vanligt att den där färgen flagnar. Ofta sker det frammåt vårkanten när bilen har haft det kallt hela vintern och sedan börjar tina. På en grannes amazon låg färgen som smulor nedanför mätaren för ett par år sen när han skulle ta fram pärlan efter vintervilan i garaget.

Såhär skall det i allafall se ut...
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Jag gjorde så jag använde vanlig svart krympfärg som jag sedan lackerade grå. Det blev väldigt bra, ser ut som originalet.
AVG
gusten
Posts: 7
Joined: Tue Mar 30, 2004 11:10 am

Post by gusten »

Sökte på krympfärg på Google men hittade inget, fabrikat och inköpsställe skulle göra mig och min instrumentbräda lyckliga.
amazonanders_
Posts: 3
Joined: Sat Jun 05, 2004 9:17 pm

Post by amazonanders_ »

Hej

Jag står själv i den fasen nu att jag med skall måla min hastighetsmätare. Jag var hos en lackerare och han kunde tyvärr inte hjälpa mig iheller och Inte en välsorterad biltillbehörfirma iheller! Är det verkligen inte fler som har målat om sina hastighetsmätare och som kan hjälpa oss som behöver råd? Skulle vara evigt tacksam för all hjälp.

Mvh Anders
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Googla på krymplack istället så får ni en massa bra träffar. Du bör kunna köpa krymplack hos välsorterade färgaffärer och liknande.
Post Reply