240 bakaxel på 142

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Mikael E
Posts: 13
Joined: Sat Jan 31, 2004 7:40 pm

240 bakaxel på 142

Post by Mikael E »

Någon här som satt en 240 axel på en 142 och som kan säga mig hur mkt jobb det är med att få det att passa? Är det svårt/dyrt att få tag i en 164 axel i bra skick?
caterpillar

240 bakaksel+++

Post by caterpillar »

dritlætt å mont 240 axel på 142....
org framre 240 foring på lænkarm er i tommer,passer rett på 142.længden på 240 lænk passer åsså.MEN SÅ:dåm små lænkarmer
reaksjonsstag må lages ny,med 142 foring (tomme) i bilen å 240 foring (mm) i bakakseln.TIPS:bruk gammelt panhardstag fra 140,røret altså.
still opp bakaxeln i kjørestilling å mål på biln at axeln står korrekt i bilen
husk at medbringer til mellomaxel SKA peke svakt nedover i forhold til
senter maks 2-3 mm(!!!!!!) lag så nytt pannhard stag av 40mm steamrør.
røret må bøyes litt ved diffhus(varmes)monter tommeforing til bilen(142)
og mm til bakakseln.....husk å kone om bremserør...monter 240 sitt handbrekkstell inne i bilen.du får jo krænghammer bak...MONTER ALLDRI:
tykkere krenghammer bak enn du har framme.......bilen blir allvorli understyrt!!!!!!!!!!!!!!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

...eller köp en 242:a istället.
Mikael E
Posts: 13
Joined: Sat Jan 31, 2004 7:40 pm

Post by Mikael E »

Hade lite svårt med norskan men förstog nog det mesta... :wink:
Har en helfräsch 242 -83 som gått 7000mil med b21et som jag igentligen tänkt använda men den är inte reggad med den motorn och det går ju inte att få den igenom besiktningen med bytt motor..... :(
Så det blir nog skroten för den tyvärr
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det borde väl gå alldeles utmärkt att få den igenom besiktningen med en B21 motor? Har du ringt till Svensk Bilprovning och frågat dem vad som skulle krävas för att det skall gå?

I regel krävs det förbättrad väghållning och bättre bromsar, men det brukar man ju ändå vilja ha då man har en kraftigare motor.
Mikael E
Posts: 13
Joined: Sat Jan 31, 2004 7:40 pm

Post by Mikael E »

Då man reggar med annan motor på bilar årsmodell 76 och nyare så måste man ha ett intyg på att motorn är i originalskick, så att den stämmer överens med avgascertifikatet. Efter 1 jan 2004 så kan inte bilprovningen skriva ett sådant intyg längre och volvo skriver inte heller ut sådan intyg. Därför finns det ingen möjlighet att få den genom besiktningen tyvärr... Dock går det med 142:an då man inte behöver något sådant intyg.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag förmodar att det är vid en ny registreringsbesiktning som det krävs. Du borde ju kunna få en motorrenoveringsfirma att skriva ett sådant intyg åt dig för att kunna regga bilen?

Varför behöver de ett intyg på att motorn är original då den ändå inte är original för bilen den skall sitta i? Avgasvärdena mäter de ju upp på besiktningen i alla fall.

Borde det inte räcka med ett intyg som visar att motorns effekt ej är högre än vad bilen klarar av enligt svensk bilprovnngs krav för biltypen? Och att avgasvärdena ej överstiger besiktningens krav när du reggar den?
Mikael E
Posts: 13
Joined: Sat Jan 31, 2004 7:40 pm

Post by Mikael E »

Japp vid reg.bes. Nja, det måste nog skrivas av motortillverkaren eller dyl... Men jag får väl höra igen med bilprovningen om det inte går att lösa på något sätt... :|
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag vet inte hur det är med bilar nyare än 1976, men för att regbesiktiga en amazon eller 140 med annan motor behöver du i alla fall ett intyg på motorns effekt, vilket kan skrivas ut av en firma som arbetar med motorer och har rätt att skriva ut effektintyg.
Mikael E
Posts: 13
Joined: Sat Jan 31, 2004 7:40 pm

Post by Mikael E »

Fick reda på utav bilprovningen idag att enda möjligheten att få 242:an besiktigad med annan motor är om jag sätter i en motor med komplett katalysatorsystem. Då behövs inget intyg eftersom naturvårdsverket då anser att den uppfyller miljökraven. Så det blir inget 240-bygge då tyvärr. På årsmodeller -75 och äldre behövs bara intyg på effekt som sagt, så det får bli 142:an som får smaka turbomotor. :)
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Men vad innebär komplett katalysatorsystem då??

Kan du inte utrusta en valfri B20/B21ET med katalysator och få den godkänd isåfall!

Det med katalysator låter trevligt, för då betyder det att man kan ha en modifierad motor i en bil äldre än 89, bara den klarar effektgränserna och har katalysator!!
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Mikael E
Posts: 13
Joined: Sat Jan 31, 2004 7:40 pm

Post by Mikael E »

Det här var svaret jag fick:
\"Hej! Den enda möjlighet som finns för dig, om motor och vridmoment inte överskrids, är att montera in ett trevägskatalysatorsystem med alla styrenheter.Då anser Naturvårdsverket att du uppfyllt miljökraven.
Högsta tillåtna effekt och vridmoment enligt Volvo för ditt fordon är 162kW/Din samt 275Nm/Din,med bakaxel 1031 samt ventilerade skivor fram.\"

Så förmodligen är det som du säger att bara man har komplett katalysatorsystem så går det med vilken motor som helst...nästan :wink:
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det borde väl vara ganska svårt att klara det hårdare kravet för CO-nivå (bil nyare än 76) med en trimmad motor utan katalysator?

Angående effekt/vridmoment borde det inte vara svårare att visa papper på lagliga värden för en bil nyare än 1976 än för en skattebefriad bil. Avgaskravet är ju dock ett problem.

Vad innebär 3-vägs katalysatorsystem. Jag förmodar att det innebär katalysator, lambdasond och styrenhet som tar sin signal från lambdasonden?
Post Reply