Orginal eller Ombyggt?

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer

Orginalare eller Custom-diggare?

100% Orginal
7
11%
Kan ta avsteg, men så nära som möjligt orginal
22
35%
Byter gärna ut uråldrig teknik mot moderna motsvarigheter
23
37%
Custom-byggare, ju värre desto bättre
11
17%
 
Total votes: 63

C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Orginal eller Ombyggt?

Post by C Upp »

Tjena, har undrat lite hur fördelningen är mellan Volvo-människorna på nätet. Det finns ju en bra blandning mellan orginalare och custom-folk, inte minnst bland Amazonklubbens forumanvändare.

Hur ser ni själva på ert bilintresse? Är ni 100% Orginalare eller Custom-byggare, eller ni kanske bara gillar bilarna, och gillar idén att byta ut trasiga delar mot modernare alternativ.

Alternativen kanske inte beskriver alla så värst bra, men tänk på det som en skala från 1-4 där 1 är orginal och 4 custom, var hamnar du?

Svara gärna, vore kul att se fördelningen.
Last edited by C Upp on Wed May 11, 2005 5:41 am, edited 1 time in total.
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by C Upp »

Hehe, lite smått pinsamt kanske, men jag märkte att när jag själv skulle lägga första rösten, så var det svårt att ens placera mig själv. Jag är ju 140-pilot som håller på att bygga om älsklingen till Banracer, samtidigt gillar jag orginalfeelingen (funderar på att köpa en Amazon som bruksis) men jag är i alla fall inte 100% Orginalare.

Min röst hamnade dock till slut på alternativ 3, inte riktigt Custom-fanatiker (i mitt eget byggande i alla fall, älskar att se på dom dock), och långt ifrån Orginalare.
Lundberg
Posts: 178
Joined: Wed Apr 20, 2005 8:24 am
Location: Värmland /Alkvettern
Contact:

Post by Lundberg »

Alt 3
Lindgren
Posts: 264
Joined: Sun Oct 10, 2004 7:18 pm
Location: Katrineholm
Contact:

Post by Lindgren »

åker 140 till vardags
bruks bilarna försöker jag låta bli att \"förbättra\" såvida det inte krävs.
Men jag ser charmen i en orginalbil, men har svårt för \"matching numbers\"
Amazonen är juh en av dom vackraste bilarna orginal, men blir inte sämre av lite styling.
Amazon -70 + 145 -71 + 145 -73
Min bil
Medlemnr 1966 i 140 klubben
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Om man har en vettig originalbil i fint skick så är jag lite motståndare till att vandalisera den, men om man tar en gammal risig häck så och ger sig på den så stör det mig inte, att sen \"modernisera\" lite tycker jag är helt ok (växelströmsgenerator, Iginitor och liknande...), sen har lite svårt för \"utställningsbilar\", läste om en som hade en gammal moped, han blev tillfrågad om hur den var att köra.... det visste han inte för han körde aldrig med den, den var konserverad och undanställd... vad fanken ska han med det till i så fall om man inte tänker köra med den....

Micke
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

jag tycker att det är snyggt med taksänkningar osv.. inget emot motorbyten heller, men har man en orginal så ska man inte förstöra den.. det är oxå snyggt med orginal utseende med mycket motor
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Thomas
Posts: 342
Joined: Tue Oct 19, 2004 9:32 am

Post by Thomas »

Jag gillar känslan av att köra amazon och den försvinner ju till stora delar om man byter ut och ändrar. Ville gärna rösta på alternativ 1, men även jag inser att man inte kan vara hur galen som helst...

Det sitter dock en biltema-lykta på min bil som jag ska försöka byta ut så fort som möjligt då jag skäms lite över den...
Ägare av en röd och halvrisig Volvo 131341 T - Bil nummer 219 i årgång -70 - Då registrerad som: BD 72353
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Både alternativ 3 och 4 men det får bli 4:an

/Micke
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Re:

Post by horgalaten »

Thomas wrote:
Det sitter dock en biltema-lykta på min bil som jag ska försöka byta ut så fort som möjligt då jag skäms lite över den...
Tjenare.

Jag har faktist, tro det eller ej, Volvo originallyktor liggandes till Amazon.

Skicka ett pm om du är intresserad.

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Det är lite trist med påbörjade projekt som man kan se på Blocket bla.
Tror att många som har planer på att renovera/bygga om bilar är unga oerfarna som sätter ribban för högt.
De köper en bil plockar ur inredning och rutor (rost i golv och balkar), sen kommer de på att motorn ska ur och när dom ändå håller på så tar de bort skärmarna och ser ännu mer rost. då är det sen lätt hänt att bilen blir stående för man vet inte i viken ände man ska börja och hur man igentligen gör för att få till det, man ser bara en massa jobb. Saknas det svets, vinkelslip, vanliga verktyg mm mm mm så kanske man funderar på att skaffa ett annat projekt som det inte är lita mycket jobb på.

Istället tycker jag att man tar en sak i taget.
Vad är akut?
1 rost?
2 Bromsar?
3 Motor?
4 annat

Fixa det som måste fixas före en besiktning, kör sen med bilen ett tag och fundera vad som kan förbättras på bilen för att man ska känna sig nöjd.
riv inte mer än nödvändigt och fixa en sak i taget,
Funderar man på att göra något med bilen så ta reda på vad ALLT kostar innan man gör något (vad slut summan blir)
då kan man ro projektet i land.

För övrigt så önskar jag er lycka till med era \"customs\".

1. D59471 mfl har fantastiska bilar som jag kan titta läääääänge på för jag tycker det är underbart att se hur de såg ut när de lämnade fabriken (allt i ny skick)

2. Straffe mfl bygger \"orginalbilar\" med drivlinan modifierad (herrejössös motor och så) Dessa är inte fantastiska utan roliga att titta på. (hur de har löst olika infästningar mm för att få dit grejerna)

3. Så finns det customs, riktiga customs som proffsen bygger. dessa är mindre roliga att se på, så jag är ledsen alla ni som inte är proffs :oops:

Mellan 1 och 2 ligger jag. men skulle orginalrenovera till 100% om jag hade pengar.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re:

Post by C Upp »

Hasse63 wrote:Det är lite trist med påbörjade projekt som man kan se på Blocket bla.
Tror att många som har planer på att renovera/bygga om bilar är unga oerfarna som sätter ribban för högt.
De köper en bil plockar ur inredning och rutor (rost i golv och balkar), sen kommer de på att motorn ska ur och när dom ändå håller på så tar de bort skärmarna och ser ännu mer rost.
Du menar som jag 8)
Image Image Image Image
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

100% original skall det vara. Annars kan det kvitta. Svetsade bilar gillar jag heller inte. Däremot så tycker jag att det är bättre med en ny fin lack än en riktigt ful originallack. Bara det är originalkulör :)
Volvo P1200VB 1958
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Rogge »

Hasse63 wrote:Det är lite trist med påbörjade projekt som man kan se på Blocket bla.
Tror att många som har planer på att renovera/bygga om bilar är unga oerfarna som sätter ribban för högt.
De köper en bil plockar ur inredning och rutor (rost i golv och balkar), sen kommer de på att motorn ska ur och när dom ändå håller på så tar de bort skärmarna och ser ännu mer rost. då är det sen lätt hänt att bilen blir stående för man vet inte i viken ände man ska börja och hur man igentligen gör för att få till det, man ser bara en massa jobb. Saknas det svets, vinkelslip, vanliga verktyg mm mm mm så kanske man funderar på att skaffa ett annat projekt som det inte är lita mycket jobb på.
öhm.. vet att det inte var ngt påhopp eller ngt i den stilen alls.. men det var så jag börgade med min första amazon.. :oops: men jag lärde mej en hel del..
slet ur inredningen, hittade rost.. bygga racebil.. men men, sålde den till en kompis när jag skaffade kombin.. ska nog köpa tillbaka den när han e klar med den.. e sugen på en 2d igen..
tråden om kombin ligger här under övrigt.. finns många idéer till den men jag ska bara få ihop den nu.. skaffa de delar som saknas och smälla ihop, bes. sen gasa.. =) bara klarlacka karossen så det inte rostar mer.. rätt häftigt med det stuket tycker jag.. lite skrotlook..

angående customs så tycker jag att det är kul med förstagångs byggare.. kanske inte en sne taksänkning.. men det är kul när man ser folk har lagt ner mycket tid osv även om det inte är perfekt, man ser entusiasmen, viljan osv.. lite träning så blir det bra... för ingen är väl proffs när man börjar? nånstans måste man börja..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re:

Post by Hasse63 »

Rogge skrev öhm.. vet att det inte var ngt påhopp eller ngt i den stilen alls.. men det var så jag börgade med min första amazon.. :oops: men jag lärde mej en hel del.....skrotlook >ZIPP< Skrotlok :P

Precis det var inget påhopp (pekade inte ut någon)

Rogge skrev angående customs så tycker jag att det är kul med förstagångs byggare.. kanske inte en sne taksänkning.. men det är kul när man ser folk har lagt ner mycket tid osv även om det inte är perfekt, man ser entusiasmen, viljan osv.. lite träning så blir det bra... för ingen är väl proffs när man börjar? nånstans måste man börja..

Bra skrivet Rogge:wink: Håller med dig.
\"Inget\" blir bra utan träning. Träning ger färdighet.
lite synd bara att fina bilar får sätta litet till. Vore bra om alla fick träna på en skrotbil, där det inte gör något att det blir fel.

Undrar hur många bilar Olle Torslund i Wheels dödat i sina dar innan han bliv proffs på karosseri, kanske inte så många men en och annan lär det nog vara. Han lär sig än i dag olika tricks hur man får till det där lilla extra.

Vissa har det i blodet andra inte. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

C Upp menade inte dig. Du har motorn kvar mm och dessutom så har du en vinlkelslip :D

Amazon fick jag välja mellan en amazon som är påkostad över 100.000k med en herrejössös motor mm och en helt orginal tidsmaskin från 57 så tvekar jag inte en sek.
Växlar då häldre ner för att ta sig upp för en backe.

En bil är bara orginal en gång :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply