koppling för trimmat

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
jos4561
Posts: 78
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:07 pm
Location: Hälsingland

koppling för trimmat

Post by jos4561 »

har letat så rackarns och har för mig att detta diskuterats i gamla forumet men hittar det inte.

vilka koplingar passar rakt av på b20.

vilken är stadigast. har nys på en lapplander en 240 turbo och en saab turbo men jag minns ju bara inte
har för mig att det var någon som provtryckt dom till och med.....
hjälp!!!!
-KOM DÅ!!!!!
jos4561
Posts: 78
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:07 pm
Location: Hälsingland

Post by jos4561 »

de var värst va tyst detta forum blivit
-KOM DÅ!!!!!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag besökte en kopplingsfirma inne i vasastan i Stockholm för att provtrycka ett par kopplingar när jag åkte trimmat. Sachs Sporting kopplingen som sitter i 240 Turbo räckte mer än väl för mina behov. Motorn jag använde hade en effekt på ca. 165hk och kopplingen hade inga som helst problem. Jag minns ej värdena vid tryckprovet men enligt kopplingsfirman skulle kopplingen klara bra mkt. högre vridmoment än vad min motor kunde prestera, ung. det dubbla om jag minns rätt.

Tungtrampat blev det men kopplingen tog alla gånger. Dyrt var det ju inte heller då jag fick köpa en fin beg. koppling av dem mkt. billigt som de monterade nya fjädrar i och gjorde i ordning.
jos4561
Posts: 78
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:07 pm
Location: Hälsingland

Post by jos4561 »

det verkar vara svårt att hitta en riktig turbo kopling. volvo har ju samma till alla nu gl som turbo.
lapplander koplingen då? eller är det nått som ansågs bättre innan annat fans?
-KOM DÅ!!!!!
Jonas L
Posts: 6
Joined: Wed Mar 17, 2004 11:00 am

Post by Jonas L »

Saab turbo tryckplatta passar rätt på svänghjulet. kör själv med detta och vet att det funkar!! Det är tryckplattan som har den lilla diametern, kan hända att du får byta utrampningslagret till det långa dito. el distansera ut kopplingsgaffeln i kåpan. funkar med org lammell el köp en biffigare på dalhems. good luck!
Post Reply