Lufttryck

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Post Reply
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Lufttryck

Post by Telis »

Som ny ägare av ett fantastiskt härligt ekipage undrar jag vilket tryck i däcken som är att rekomendera på en 67-a sedan original?
Mvh
/Henrik
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

nu är jag inte 100% säker på det jjag kommer skriva, men en amazon är en bil, och de flesta bilar brukar ju ha mellan 1.8-2.0 bar
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re:

Post by Telis »

Rogge wrote:nu är jag inte 100% säker på det jjag kommer skriva, men en amazon är en bil, och de flesta bilar brukar ju ha mellan 1.8-2.0 bar
Hmm ja och drygt det ibland .. så långt är jag med .. fast det är ju en viss variation - antar att det finns ett specifikt tryck som är tanken att man skall hålla sig till - varför finns det annars listor på mackar etc angående vilket tryck man bör välja .. olika rekomenderat tryck beroende på last etc.
Mvh
/Henrik
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

det är mycket möjligt att det finns olika rekommenderade tryck.. men som sagt generellt sett så är det mellan 1.8 o 2.0 bar..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Avskrivet ur 68-års instruktionsbok

165 s 15 (Kalla däck)

1-2 pers
fram 1,4 kg/cm2
bak 1,6 kg/cm2

4-5 pers
fram 1,4 kg/cm2
bak 1,8 kg/cm2

full last
fram 1,5 kg/cm2
bak 2,0 kg/cm2

Vid långvarig körning med hög hastighet (över140 km/h.) bör lufttrycket höjas med 0,3kg/cm2. Trycket får dock ej överstiga 2,1 kg/cm2
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Hasse63 wrote:Avskrivet ur 68-års instruktionsbok
Vilken däcktyp är det frågan om i boken, radial eller diagonal?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Sorry ser nu att någon skrivit i den längt bak \"volvo 13134 ve 1965\" men bilderna vissar nyaste grillen och utan bromsservo och den tar bara upp B18 (vit bok)

Det står inte skrivet med enligt bilderna så är det diagonal.
och den lyckliga ägaren skriver orginal så jag tog för givet att det var diagonal han har. kan ha fel.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re:

Post by Telis »

Hasse63 wrote:Sorry ser nu att någon skrivit i den längt bak "volvo 13134 ve 1965" men bilderna vissar nyaste grillen och utan bromsservo och den tar bara upp B18 (vit bok)

Det står inte skrivet med enligt bilderna så är det diagonal.
och den lyckliga ägaren skriver orginal så jag tog för givet att det var diagonal han har. kan ha fel.
Ehum den lycklige ägaren är inte så bra på däck =) men kan tillägga att däcken inte är sedan 67 - som tur är .. antar då att det är radialdäck som väl är vanligare vid nyförsäljning av däck eller har jag fel ?
Vilket tryck gäller isåfall?
Mvh
/Henrik
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Du ser ju vid sidan av däcken om det är radial eller diagonal.

Har däcken en rund skuldra, som på en modern bil. Eller har de en mer distinkt slitbana?

Nu fanns det iofs. diagonaldäck med rundad skuldra som påminde om radialdäcken, men de skulle nog ha annat tryck de med.

Radialdäck brukar normalt sätt pumpas litet hårdare än diagonaldäck. Jag körde mina 5,9-15 diagonaler med lite över 2 bars tryck och det blev väldigt skumpigt och obehagligt på motorvägen. Men så sänkte jag till 1,6-1,8 som manualen sa och då blev det en riktigt njutbar tur. :)
amazon64
Posts: 88
Joined: Wed Feb 11, 2004 5:33 pm
Location: Nyköping
Contact:

Post by amazon64 »

Jag kör med 2,2 fram i 165or och 2,5 bar i mina 225or. Inga problem alls.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Har du standarddäck 165 X 15 Radial så funkar det om du kör med ca. 2,0-2,1 fram och 1,8-1,9 bak. Krångligare är det inte.
AVG
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re:

Post by Telis »

Arne wrote:Har du standarddäck 165 X 15 Radial så funkar det om du kör med ca. 2,0-2,1 fram och 1,8-1,9 bak. Krångligare är det inte.
Perfekt låter som ett enkelt och bra svar - Tackar ! =)
/Henrik
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Fram har jag 175/14 tryck 1,9. Bak 195x65/14 tryck 2,0

Vinterdäck 175x65/15 1,9 runt om.

Alla är radialdäck
Last edited by Hasse63 on Fri May 13, 2005 1:09 pm, edited 1 time in total.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

jag VILL ha 2.0 i mina däck runt om.. men när jag pumpar på macken (de har bättre kompressor) och blåser i 2 bar så kan jag kolla nästa dag hemma och då är det 3 bar det tycker jga är lite jobbigt
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Post Reply